28 480 läst ·
111 svar
28k läst
111 svar
Rimfrost på hela vinden efter takbyte
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Takfotsventilation behövs men luftfuktighet ändras inte av det. Men det minskar problemet genom att det bildas mindre frost och torkar ut snabbare.
För att dropparna inte ska gå ner i isoleringen så bör man ha isolering med vindskyddspapp överst som jag skrivit tidigare. Det förbättrar även isoleringen effekt.
På masonit bildas inte lika mycket frost, men det absorberar fukt och det syns inte lika mycket. Dessutom så lagrar det värme och mer av den fuktigare, varmare luften hinner ventileras ut och kallare torrare luft kommer in så det blir lite mindre total fuktmängd på vinden.
Jag tror inte fuktkvoten på vinden ändras med justering av ftx, men det är bra att göra.
Om jag hade ägt huset skulle jag bara lagt ut vindskyddspapp och följt hur det ser ut första vintern.
Det enklaste och billigaste sättet att minska problemet tror jag är att sätta 20 mm cellplast mellan takstolar. Limma fast dessa med fogskum (även skarvar). Det ska inte vara kontakt mellan plast och cellplast och takfotsventilationen måste fungera både under och över cellplasten. Dvs cellplasten måste också sluta före nacken.
Med denna lösning så blir kondenseringen fortfarande på plasten, men det är bara den lilla luftmängden mellan plast och cellplast (+ lite fukt från uteluften och vid nock) som kondenseras.
Bildas nog också lite på cellplasten, men mycket mindre än på plasten. Cellplasten är diffusionsöppen och släpper igenom fukt, men nog tät för att inte släppa igenom vatten.
För att dropparna inte ska gå ner i isoleringen så bör man ha isolering med vindskyddspapp överst som jag skrivit tidigare. Det förbättrar även isoleringen effekt.
På masonit bildas inte lika mycket frost, men det absorberar fukt och det syns inte lika mycket. Dessutom så lagrar det värme och mer av den fuktigare, varmare luften hinner ventileras ut och kallare torrare luft kommer in så det blir lite mindre total fuktmängd på vinden.
Jag tror inte fuktkvoten på vinden ändras med justering av ftx, men det är bra att göra.
Om jag hade ägt huset skulle jag bara lagt ut vindskyddspapp och följt hur det ser ut första vintern.
Det enklaste och billigaste sättet att minska problemet tror jag är att sätta 20 mm cellplast mellan takstolar. Limma fast dessa med fogskum (även skarvar). Det ska inte vara kontakt mellan plast och cellplast och takfotsventilationen måste fungera både under och över cellplasten. Dvs cellplasten måste också sluta före nacken.
Med denna lösning så blir kondenseringen fortfarande på plasten, men det är bara den lilla luftmängden mellan plast och cellplast (+ lite fukt från uteluften och vid nock) som kondenseras.
Bildas nog också lite på cellplasten, men mycket mindre än på plasten. Cellplasten är diffusionsöppen och släpper igenom fukt, men nog tät för att inte släppa igenom vatten.
Autodiak1: Har sökt men inte hittat någon papp att lägga på. var hittar jag den? Vill inte lägga på fel material.
Cellplast, det blir rätt varmt under plåten, undra om det kan bli brandfarligt?
Tittar på fuktmätare. Utomhus nu, 50% ute och mina tre givare på vinden ligger fortfsrande på 80-88% i nocken. Märkligt att den torra utomhusluften inte sänkt även på vinden.
Cellplast, det blir rätt varmt under plåten, undra om det kan bli brandfarligt?
Tittar på fuktmätare. Utomhus nu, 50% ute och mina tre givare på vinden ligger fortfsrande på 80-88% i nocken. Märkligt att den torra utomhusluften inte sänkt även på vinden.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Vanligtvis sitter den färdigt på översta lagret isolering. Vanligt brunt papper fungerar också, eller vindskyddsfolie för fasad. Det viktiga är att det minskar luftrörelser i isoleringen och inte är ångest. I ditt fall är det en fördel också att kondenseringen inte droppar ner i isoleringen.79andreas skrev:
Plastfolie tar eld samtidigt som cellplast
Plast som plast...
Som sagt, inte den bästa lösningen, men godkänd och kommer inte förstöra ditt hus. Genom att skydda isoleringen så kommer du sova mycket lugnare.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Detta är i första hand ett fysikproblem inte ett byggproblem. Den främsta orsaken är att temperaturen på vinden blir för låg. Detta beror i sin tur främst på plåttakets kylande effekt och avsaknaden av varje form av kölddämpande lager mellan plåttak och vind. Tidigare fanns ett masonitlager som hade en visserligen liten men ändå köldskyddande funktion. Takfotsventilationen bidrar till nedkylningen och släpper dessutom in mycket fuktig uteluft. Det jag skriver här understryks av 79andreas konstaterande att där det finns värmeläckage nerifrån blir det ingen frost.
Lösningen på problemen utan att behöva plocka bort plåttaket är att göra vinden varmare. Detta kan enklast ske genom att placera isolering under plåttaket och kondensskyddet av plast. Eventuellt behöver man sätta för takfotsventilationen, men man kan avvakta med det tills man ser resultatet av isoleringen. Eventuellt behöver man också tillföra mer värme till vinden. Detta kan ske antingen genom värmeslingor som fuktstyrs, eller, vilket är bättre, genom att bjälklagets isolering minskas. Det senare kan göras utan problem eftersom konstruktionen i sin helhet fått mer isolering mellan takstolarna.
Lösningen på problemen utan att behöva plocka bort plåttaket är att göra vinden varmare. Detta kan enklast ske genom att placera isolering under plåttaket och kondensskyddet av plast. Eventuellt behöver man sätta för takfotsventilationen, men man kan avvakta med det tills man ser resultatet av isoleringen. Eventuellt behöver man också tillföra mer värme till vinden. Detta kan ske antingen genom värmeslingor som fuktstyrs, eller, vilket är bättre, genom att bjälklagets isolering minskas. Det senare kan göras utan problem eftersom konstruktionen i sin helhet fått mer isolering mellan takstolarna.
Det här hänger inte ihop alls. Kondens på folien blir det inte för att vinden är för kall utan för att den är för varm. Om vinden är full med varm luft, och plasten och plåten kyls av den kalla luften ute, så blir det kondens på plasten. Lösningen är tvärtom att göra vinden kallare med mer ventilation, så att temperaturskillnaden mellan vindsluft och uteluft minskar. Då minskar också kondensen.justusandersson skrev:Detta är i första hand ett fysikproblem inte ett byggproblem. Den främsta orsaken är att temperaturen på vinden blir för låg. Detta beror i sin tur främst på plåttakets kylande effekt och avsaknaden av varje form av kölddämpande lager mellan plåttak och vind. Tidigare fanns ett masonitlager som hade en visserligen liten men ändå köldskyddande funktion. Takfotsventilationen bidrar till nedkylningen och släpper dessutom in mycket fuktig uteluft. Det jag skriver här understryks av 79andreas konstaterande att där det finns värmeläckage nerifrån blir det ingen frost.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att problemen med fukt på vindar ökar idag beror på de ökande kraven på isolering av vindsbjälklagen. På 1950-talet hade man som regel 15 cm såg- eller kutterspån i vindsgolvet och sällan problem med vindsfukt. Idag när standarden närmar sig 50 cm mineralull eller motsvarande är problemen mycket större. Huvudproblemet är således för kalla vindar, inte för varma. Om man skulle göra vinden så ventilerad att skillnaden i temperatur och fukthalt mellan inne- och uteluften upphörde, så skulle man inte ha några problem, det medger jag, men samtidigt skulle vindens funktion som klimatskydd upphöra och det är inte acceptabelt från andra utgångspunkter.Det här hänger inte ihop alls. Kondens på folien blir det inte för att vinden är för kall utan för att den är för varm. Om vinden är full med varm luft, och plasten och plåten kyls av den kalla luften ute, så blir det kondens på plasten. Lösningen är tvärtom att göra vinden kallare med mer ventilation, så att temperaturskillnaden mellan vindsluft och uteluft minskar. Då minskar också kondensen.
Från tillverkaren:
''Monarfol Takfolie är en diffusionstät underlagsduk. Det innebär att den i praktiken är helt tät mot vattenånga och att kondens kan bildas på undersidan. I en oisolerad och välventilerad takkonstruktion
medför detta normalt inga problem. I en isolerad takkonstruktion finns däremot risk för att vattenånga
kan kondensera och ansamlas i värmeisoleringen. Därför är det viktigt att det skapas en luftspalt mellan underlagsduken och isoleringen så att fukt kan transporteras bort'
Dvs att du måste sätta en masonit hela vägen upp till nock och i alla fack. Inte bara öppna upp takfotsventilationen. Kondensen som skulle bildas efter du gjort detta rinner då ner på masoniten och färdas ut genom takfoten. Inget droppar ner på isoleringen. Masoniten vid takfoten måste även gå utanför väggen annars rinner kondensen in i den.
Jag rekommenderar att följa tillverkarens instruktioner. Instruktionerna skulle inte äns finnas om inte fler fått samma problem som du.
''Monarfol Takfolie är en diffusionstät underlagsduk. Det innebär att den i praktiken är helt tät mot vattenånga och att kondens kan bildas på undersidan. I en oisolerad och välventilerad takkonstruktion
medför detta normalt inga problem. I en isolerad takkonstruktion finns däremot risk för att vattenånga
kan kondensera och ansamlas i värmeisoleringen. Därför är det viktigt att det skapas en luftspalt mellan underlagsduken och isoleringen så att fukt kan transporteras bort'
Dvs att du måste sätta en masonit hela vägen upp till nock och i alla fack. Inte bara öppna upp takfotsventilationen. Kondensen som skulle bildas efter du gjort detta rinner då ner på masoniten och färdas ut genom takfoten. Inget droppar ner på isoleringen. Masoniten vid takfoten måste även gå utanför väggen annars rinner kondensen in i den.
Jag rekommenderar att följa tillverkarens instruktioner. Instruktionerna skulle inte äns finnas om inte fler fått samma problem som du.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att som ByggarenEmil föreslår göra en luftspalt med hjälp av masonit direkt under takfolien och att låta denna gå utanför ytterväggen, tror jag är välbetänkt.
Emil: Din lösning är sannolikt framgångsrik. Oavsett vilket läger man är på, (vent vs ovent) Men det är ett stort projekt jag drar mig för av flera anledningar. ska man ha impregnerad masonit eller vanlig där under i värmen? I somras glömde jag en rulle vindpapp av typ petroleum (helsvart)i solen, då rann det från den. Är det så med oljeboard också tro?
En annan fråga om oljehärdad board vs vanlig. Är den härdade för tät? Så man riskerar kondens igen under den.
En annan fråga om oljehärdad board vs vanlig. Är den härdade för tät? Så man riskerar kondens igen under den.
Redigerat:
Många projekt som beskrivs här är omfattande. Tyvärr finns det inga genvägar.
Det kommer inte droppa något ifrån oljeboarden om det blir varmt. Den är mer vattentät än vanlig masonit. Den är impregnerad med tallolja och därefter härdas den i hög temperatur. Går lika bra att använda vanlig masonit till luftningen. Den kondens som skulle rinna på den torkas snabbt upp.
Det kommer inte droppa något ifrån oljeboarden om det blir varmt. Den är mer vattentät än vanlig masonit. Den är impregnerad med tallolja och därefter härdas den i hög temperatur. Går lika bra att använda vanlig masonit till luftningen. Den kondens som skulle rinna på den torkas snabbt upp.
Jag tänker på ett kall vattenrör i varm fuktig luft, vilket ger kondens. Isolerar man röret då försvinner problemet.
Samma sak här, isolerig i facken, ett par cm luftspalt till plasten och stänga med masonit skivor.
Samma sak här, isolerig i facken, ett par cm luftspalt till plasten och stänga med masonit skivor.
Jag har frågat detta tidigare, men finns det verkligen ingen tillfällig lösning dom fungerar några månader. En fläkt för att kyla vinden, avfuktare som TS kan köra med några månader som gör att han sova lugnt. Tills en riktig lösning finns på plats. Visst det kommer att kosta el osv.
TS skriver att han har ett FTX om jag minns rätt. Då borde det vara ett undertryck i huset och ingen varm luft borde komma upp till vinden eller? Är FTX rätt inställd?
TS skriver att han har ett FTX om jag minns rätt. Då borde det vara ett undertryck i huset och ingen varm luft borde komma upp till vinden eller? Är FTX rätt inställd?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Både masoniten och cellplasten ger exakt samma effekt och löser problemet enkelt. Varför jag föredrar cellplast är att den är enklare att montera.79andreas skrev:Emil: Din lösning är sannolikt framgångsrik. Oavsett vilket läger man är på, (vent vs ovent) Men det är ett stort projekt jag drar mig för av flera anledningar. ska man ha impregnerad masonit eller vanlig där under i värmen? I somras glömde jag en rulle vindpapp av typ petroleum (helsvart)i solen, då rann det från den. Är det så med oljeboard också tro?
Men som sagt var så är det ingen panik. Låt den inte droppa ner onödig mycket på öppen isolering bara.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
FTX system förutsätter balans mellan till- och frånluft. På husnivå råder inget undertryck.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg