1 186 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Riktning Golvspån med golvvärme
Jag ska inreda övervåningen i huset och jag har bjälkar som ligger åt ena ledden och vill ha massivt furugolv på motsatt ledd. Ska också ha golvvärme. Tanken var att lägga spårade golvspånskivor åt "rätt" ledd över bjälkarna, dvs tvärs över dem. Dock blir problemet att jag får golvvärmeslangen i samma riktning som furugolvet vilket inte är bra då jag måste skruva fast golvet.
Alternativen jag har:
-Kortla i mellan alla bjälkar för att kunna byta riktning på golvspånskivan. Problem: tidskrävande.
-Hitta ett system för golvvärme utan golvspån. Finns det?
-Lägga ospårade golvspånskivor och fräsa alla spår själv. Hur snabbt fräser man 80m2 golvspån?
-Fler förslag?
Alternativen jag har:
-Kortla i mellan alla bjälkar för att kunna byta riktning på golvspånskivan. Problem: tidskrävande.
-Hitta ett system för golvvärme utan golvspån. Finns det?
-Lägga ospårade golvspånskivor och fräsa alla spår själv. Hur snabbt fräser man 80m2 golvspån?
-Fler förslag?
Detta är någ det bästa..G Gullliver skrev:Jag ska inreda övervåningen i huset och jag har bjälkar som ligger åt ena ledden och vill ha massivt furugolv på motsatt ledd. Ska också ha golvvärme. Tanken var att lägga spårade golvspånskivor åt "rätt" ledd över bjälkarna, dvs tvärs över dem. Dock blir problemet att jag får golvvärmeslangen i samma riktning som furugolvet vilket inte är bra då jag måste skruva fast golvet.
Alternativen jag har:
Man kan glesa upp bjälklaget och lägga plåtar emellan och sedan golvvärmeslangen i plåtarna men det blir samma problem med läggningsriktningen..G Gullliver skrev:
Mer jobb än att kortla för att lägga om golvspånen åt andra hållet..G Gullliver skrev:
Ingett jag skulle välja😊
Vad tror du är rimligt att kortla med mellan bjälkar på c/c 600? 45x70? Jobbigt för jag måste skära spår i isoleringen 🙄Rejäl skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Om du har 60cc så kör på LK bjälklagsplåt sen lägger du ett självbärande furugolv ovanpå.
Att hålla på med gles är ett jäkla gissel och få bra så de blir lagom för att slangen ska ligga kvar.
Att hålla på med gles är ett jäkla gissel och få bra så de blir lagom för att slangen ska ligga kvar.
Klicka här för att svara