Vi har ett helt nytt hus och ska lägga Berg & Berg XXL Ek 1-stav. Golvet ska limmas i överkanten av notspåret både på lång- och kortsidan. Golvet kommer bli ca 45 kvm2. (15 på matplats och 30 vardagsrum). Golvet är en gjuten platta med golvvärme. Men vilket håll ska vi lägga det?
1, Ska det läggas MOT fönsterpartierna enligt bild 1? I min värld rör sig golvet på bredden och genom att lägga det med kortsidorna mot fönsterpartier och klinker (markerat i blått) får vi mindre rörselser där. Mellan de två materialen kommer det en träfärgad aluminium list. Här följer man ju också att golvet ska läggas mot ljuset + att man bryter känslan av ett långt rum.
2. Eller ska det läggas längs med fönsterpartier och klinker enligt bild 2? Läggning på detta håller med för mera korridorkänsla, vilket jag inte tycker är snyggt. Taket kommer dock läggas i denna riktningen.
1, Ska det läggas MOT fönsterpartierna enligt bild 1? I min värld rör sig golvet på bredden och genom att lägga det med kortsidorna mot fönsterpartier och klinker (markerat i blått) får vi mindre rörselser där. Mellan de två materialen kommer det en träfärgad aluminium list. Här följer man ju också att golvet ska läggas mot ljuset + att man bryter känslan av ett långt rum.
2. Eller ska det läggas längs med fönsterpartier och klinker enligt bild 2? Läggning på detta håller med för mera korridorkänsla, vilket jag inte tycker är snyggt. Taket kommer dock läggas i denna riktningen.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det finns ju många tumregler när det gäller riktningen.
1. I ljuset riktning för att skarvarna ska synas mindre.
2. I den riktningen man rör sig mest eftersom det känns bättre att gå längs med brädorna.
3. I samma riktning som taket.
1. När det gäller ljuset är det ju det första alternativet som gäller.
2. Man rör sig i stor utsträckning från/till hallen varför brädornas kortsidor bör vara mot hallen. Första alternativet.
3. Andra alternativet.
Hur utpräglade är ränderna i taket?
1. I ljuset riktning för att skarvarna ska synas mindre.
2. I den riktningen man rör sig mest eftersom det känns bättre att gå längs med brädorna.
3. I samma riktning som taket.
1. När det gäller ljuset är det ju det första alternativet som gäller.
2. Man rör sig i stor utsträckning från/till hallen varför brädornas kortsidor bör vara mot hallen. Första alternativet.
3. Andra alternativet.
Hur utpräglade är ränderna i taket?
Jag tror att en eventuell korridorkänsla försvinner helt när rummet har möblerats.Mony skrev:
Vi ska ha ljudisolerande tak som kommer i plattor om 60 cm bredd. Vi ska även ha ledljus längder i taket i samma riktning.BirgitS skrev:
Vi kommer ha ett matbord som är 3 meter. Sedan kommer soffan i hörnan. Det blir ganska mycket "space" i mitten. Det kan nog bli så att det inte blir så mycket möbler som tar bort korridorkänslan.
En annan aspekt är ju expansionsrörelserna. Det är bättre de är ut mot väggarna (alternativ 1) än mot klinker/fönsterpartier. Vi har tänkt alternativ 1 ganska länge, men nu har flera andra i vår omgivning sagt alternativ 2 med bestämdhet. Så nu är vi osäkra igen..
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Med breda diskreta plattor i taket tycker inte jag att riktningen på dem är relevant. Det är skillnad på om man har sånt som är format som brädor.
Det blir väl ett ganska kvadratiskt utrymme i hörnet så jag tror inte att det känns som en korridor oavsett åt vilket håll du lägger golvet.
Av vilken anledning tycker andra att du inte ska lägga golvet som du tänkte först?
Det blir väl ett ganska kvadratiskt utrymme i hörnet så jag tror inte att det känns som en korridor oavsett åt vilket håll du lägger golvet.
Av vilken anledning tycker andra att du inte ska lägga golvet som du tänkte först?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Korrigera golv med ”fall” vid läggning av laminatgolv
Byggmaterial & Byggteknik -
svarta färgläggningar vid hörnen i duschrummet
Badrum -
Klickgolv pergo glipor vid läggning
Golv -
Beslutsångest vid förläggning av ny huvudledning
El -
Stänga av anläggningen vid full produktion?
Solceller, Solfångare, Solenergi