5 672 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Riktigt häfig, säker såg!
Sida 1 av 2
yupp, tanken känns god.kastrom skrev:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18782-sagsaekerhet.html
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Thousands of woodworkers love the way it cuts, hundreds the way it doesn't. Vi får väl se vilken av egenskaperna som passar bäst till påsk.
Jag var faktiskt i Californien och kände och klämde på maskinen för ganska precis en vecka sedan.
Tolka det inte som om jag tänker börja importera maskinen.
Jag tillbringade någon timme i en Woodcraftbutik och klämde på allt som fanns. Sågen gav ett gediget intryck med slipade gjutjärnsbord och ett stabilt chassi. Finishen var typiskt amerikansk, dvs någonstans mellan Europeisk utrustning och kinesbyggen. Förmodligen är precisionen precis så bra som krävs för uppgiften. Klyvanhållet var stabilt, men utan finesser.
Jag har nyligen läst en amerikansk artikel om skillnaden mellan amerikanska bordsssågar och europeiska. Jag skall se om jag kan hitta den på nätet.
Edit: länk till artikeln.
http://www.popularwoodworking.com/articledisplay?id=14789
Jag tillbringade någon timme i en Woodcraftbutik och klämde på allt som fanns. Sågen gav ett gediget intryck med slipade gjutjärnsbord och ett stabilt chassi. Finishen var typiskt amerikansk, dvs någonstans mellan Europeisk utrustning och kinesbyggen. Förmodligen är precisionen precis så bra som krävs för uppgiften. Klyvanhållet var stabilt, men utan finesser.
Jag har nyligen läst en amerikansk artikel om skillnaden mellan amerikanska bordsssågar och europeiska. Jag skall se om jag kan hitta den på nätet.
http://www.popularwoodworking.com/articledisplay?id=14789
Mattias: jag är lite nyfiken på vad du köpte för prylar? Ser ofta riktigt smarta tillbehör till bordssågar, olika typer av jiggar osv. från USA. Hittade du något spännande?mattiasp skrev:Jag var faktiskt i Californien och kände och klämde på maskinen för ganska precis en vecka sedan.
[länk]
Mattias: jag är lite nyfiken på vad du köpte för prylar? Ser ofta riktigt smarta tillbehör till bordssågar, olika typer av jiggar osv. från USA. Hittade du något spännande?mattiasp skrev:Jag var faktiskt i Californien och kände och klämde på maskinen för ganska precis en vecka sedan.
[länk]
Det har jag redogjort för här:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/86196-leigh-d4r-eller-woodrat.html
Tyvärr hade jag inte plats eller pengar att köpa allt jag ville ha. Det fanns ett riktigt fint fräsbord av fabrikat Jess-em som väckte stort habegär!
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/86196-leigh-d4r-eller-woodrat.html
Tyvärr hade jag inte plats eller pengar att köpa allt jag ville ha. Det fanns ett riktigt fint fräsbord av fabrikat Jess-em som väckte stort habegär!
Bara av intresse, men vilken woodcraft affär var du i Cal. I feb var vi i La i 6 dagar och hann med 3 besök i samma woodcraft affär (Stanton) och ett besök på rockler (varför har vi inte såna affärer med deras priser här undrar jag gråtande). Skall beställa lite mer grejor dom närmaste dagarna. 3 besök och glömde ändå att köpa lite grejor.
Det var lustigt, det var samma butik på 12781 Beach Blvd, Stanton, CA!
En av gubbarna i butiken nämnde att det nyligen hade varit några svenskar där. Jag passade även på att köpa några Shaptonstenar och en Lie-Nielsen hyvel. Tyvärr hade de inte några isoloc mallar till min D4R hemma, men de sa att jag nästa gång skulle e-maila dem i förväg och tala om vad man ville ha. Då skulle de se till att grejorna fanns hemma.
En av gubbarna i butiken nämnde att det nyligen hade varit några svenskar där. Jag passade även på att köpa några Shaptonstenar och en Lie-Nielsen hyvel. Tyvärr hade de inte några isoloc mallar till min D4R hemma, men de sa att jag nästa gång skulle e-maila dem i förväg och tala om vad man ville ha. Då skulle de se till att grejorna fanns hemma.
Min fundering är hur detta funkar om man får tag på en plyfa skiva som är lite lagom fuktig. Nu är den väll inte tänkt att använda till skräpvirke men jobbigt och dyrt när den gör på det viset den gången.
på grund av vridmomentet åker bladet ner under bordet. Detta sker eftersom bladet stannar så snabbt. Detta skulle inte ske om det bara trasslades. Ett nytt blad och ungefär 80 dollar för en ny stopp känns nog inte så dyrt om man har lyckats lösa ut den med handen.