Crille68 skrev:
Är detta verkligen sant? :confused: Finns det att läsa någonstans?
Att stolparna tas ned när de börjar ruttna kanske stämmer eftersom man nu för tiden helst gräver ned kabeln... ;)

Jag kan tänka mig att man inte bygger ut det fasta telefonnätet - där det eventuellt inte finns idag men finns det inte "riksdagsbeslut" på att alla ska ha fast telefon?
Lite läsning om telias avveckling av olönsamma kopparledningar finns på:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.210866/telia-vill-banta-kopparnatet

I dagsläget finns det ingen teleoperatör som är skyldig att tillhandahålla fast telefoni.

Hmmm....jag förstår vad Telia vill - De vill ha betalt! De vill inte driva ngt olönsamt.

MEN

Jag tycker att det verkar som om de olyckskorpar som kraksar högst om kopparnätets avveckling har tagit ställning till fiberns "överlägsenhet".
Ja, den är överlägsen vad det gäller trafik men även i kostnad...dyrare installation får man leta efter...
Post & Telestyrelsen säger ju att inga abonnenter ska drabbas av försämringar! Med andra ord. Har jag ett väl fungerande ADSL-nät idag så får inte Telia ta bort det hur som helst.
Sedan är väl frågan om ett fungerande nät verkligen är olönsamt? Telia tjänar ju pengar var månad så...
Likaså har ju Telia rätt att få ersättning för olönsamma ledningar! Ytterligare en anledning för Telia att visa att så många ledningar som möjligt är olönsamma! :mad: Det står ju att: "Staten är enligt EU-lagstiftningen ansvarig för att finansiera den kostnaden, antingen via skatten eller en operatörsfond."
Ryktet om kopparnätets död känns med andra ord överdrivet.:cool:

M
Nåt bra fungerande kopparnät kommer inte att tas bort. Men däremot uttjänta nät som mer eller minder är omöjliga att hålla igång, utan att hela nätet byts ut.
Men det gäller uteslutande gamla blykablar som inte ens går att köra fullt trycksatta.
Men avveckligen har pågått under många år, så det är inget nytt.
Det ligger 1000-tals tom död blykabel i backen..., tvivlar på att det ens finns en driftsatt landskabel som används längre.., mer än för att förse några fåtal med telefoni....
Jag är själv uppkopplad mot ett alldeleds förträffligt kopparnät, som levererar optimalt med ADSL Annex M. Å driftstörningarna är fortfarande försumbara på det, så dom kablarna lär ännu få leva många år, om det inte "dödas" för att det kommer att ingå i nån allmän upprustning/uppgradering.

magentis.

Redigerat:
Crille68,

Är alla skeptiska, så kan ni ju gott vänta - sällan blir det sämre av det! Behöver ni inte fördelarna idag, så kan ni ju alltid hoppa på i morgon! Jag skulle dock kunna tänka mig att byns attraktionskraft för stadsbor som vill flytta ut kan minska, och kanske att det göra det svårare för ungdomarna att gilla läget? Men det är bara spekulationer från min sida, och kanske mår din hembyggd alldeles utmärkt som det är!

Själv har jag sedan några år kopplat på mig på ett öppet stadsnät, (slutnotan 22TKR med skattereduktion), kopplat bort telia (och därmed abbonemangsavgiften) på tele och kör nu HDTV, telefon och 10/100 bredband i snöret. Skulle nog tänka mig för ordentligt innan jag flyttade till ett hus utan fiber. Men det är jag det.. ;-)

enda andledningen att ha fiber (snabbt bredband)
är ju om man ska ladda ner film...vad ska man annars ha det till
räcker ju med 0.5 om man ska skicka lite mail och surfa

tjena skrev:
enda andledningen att ha fiber (snabbt bredband)
är ju om man ska ladda ner film...vad ska man annars ha det till
räcker ju med 0.5 om man ska skicka lite mail och surfa
Titta lite på strömmande media så behöver du snabbt mer än det, och det är en extremt tydlig trend där media blir tillgängligt med högre och högre kvalité.

En annan tydlig trend är högre och högre krav på upplänk från hemmet. Det kravet kan inte ADSL tillgodose, utan då måste man över på VDSL vilket ställer stora krav på avstånd från aggregeringspunkten till kundens hem. För att kunna rulla ut VDSL på stor skala behöver man bygga en herrans massa nya, kraftförsörjda, mini-DSL stationer och genast är fiber en resonabelt kostnadsalternativ.

För Telia som gammal incumbent operatör finns det naturligtvis ytterligare ett stort (det största) skälet till att byta ut koppar mot fiber. Nämligen att kunna migrera över alla tjänster till IP baserade diton - dvs bort med alla dyra AXE växlar. Där har ni skälet till att Telia avser att byta ut kopparkablarna för 2 miljoner hushåll de närmsta åren. Med andra ord; bor du i en rimligt stor tätort kommer du att få fiber inom 5-10 år (de har själva sagt 2012, men det var innan härdsmälten i ekonomin)..

fridde skrev:
Med andra ord; bor du i en rimligt stor tätort kommer du att få fiber inom 5-10 år (de har själva sagt 2012, men det var innan härdsmälten i ekonomin)..
Jo hej du.... Det är ingen som kommer att FÅ något........:rolleyes:

Fridde:

Att gå till ett IPbaserat nät och skrota AXE kräver inte att man byter abbledningarna. Det går ju fint att köra digitalt över koppar också. I värsta fall får man återuppliva ISDN för det :)

A
Ja Fiber är ju såklart bra, OM det är ett öppet nät där flera kan sälja sina tjänster.

Har själv fiber till mitt hus, drog in det för 6 år sedan, men det är kommunen som äger nätet och är ISP, släpper inte in nån annan.

Först, Snabbheten, nja, har väl kanske 30-50Mbit som bäst, men oftast myyycket sämre i snitt.
Sen, begränsning, då dom är ensamma som leverantör så finns det en begränsning på 20Gbyte i månaden i trafik, vill man ha 20Gb till så får man betala 50kr till i månaden.
20Gbyte kan vem som helst räkna ut inte räcker nånstans om man vill utnyttja sitt bredband till fullo, någa filmer sen är kvoten fylld.

Så det jag vill säga är att Fiber är bra, om leverantören också är bra, är det en leverantör som har begränsningar o.s.v. så spelar det ju ingen roll om man har Fiber.

En fördel jag ser är dock att det i framtiden kan ändras. Och där jag bor ( en liten by i Norrlands inland) så finns inga andra alternativ.

H
Är det ingen som kan avslöja vilka öppna triple play fibernät det finns så man slipper undra.
Det är ju på tjänsterna som leverantören tjänar pengar. Vilka leverantörer ger bort den inkomsten frivilligt?
Har tillgång till bredbandsbolaget fiber, ComHem och Lidnet fiber men de är ju lika värdelösa alla. Man kan inte välja tjänsteleverantör och då spelar det ingen roll hur snabbt nätet är. De leverantörer som inte samlar in användaruppgifter till Ipred kan man ändå bara nå via ADSL..

Redigerat:
Kanske inte är så meningsfullt att lista fibernät om de inte finns där du bor.
En del stadsnät är öppna, i mina trakter härjar exempelvis Varberg Energi (Seaside) och Göteborg Energi (Gothnet). Via båda dessa kan man anlita Bahnhof för internettrafiken och de brukar ju hålla på kundernas integritet. Hemma är det Teracom (numera Comet Networks) som byggt ut ADSL-nätet och erbjuder ett flertal tjänsteleverantörer, men de bygger även stadsnät på många håll.

Undrens tid är inte förbi, fick info från Gothnet häromdan att de skissar på utbyggnad där jag bor. En högoddsare med tanke på typen av bebyggelse och att det är långt utanför deras vanliga jaktmarker. Det snackades om 8-10000 kr för anslutning exkl schakt till överlämningspunkt, gissar att det kommer att bli dyrare om det alls blir av, men om man räknar på bara internet och telefoni så borde det vara återbetalt på under tio år för de flesta med nuvarande priser (förutsatt naturligtvis att man säger upp kopparaccessen). Passar IP-TV hushållets behov går avbetalningen troligen fortare. Det är väl inte otroligt att prisskillnaden mellan tjänster via koppar och fiber kommer att öka med tiden i fiberns favör.
Schakt till överlämningspunkt skall enligt uppgift omfattas av ROT-avdrag (arbetskostnad) något som också kan tala för att man skall passa på nu om man får chansen.
Däremot räknar jag inte med någon höjning av husets värde i nuläget, tvivlar på att det finns några vederhäftiga siffror på sånt. Däremot kan det nog på lite sikt bli lite knepigare att sälja hus som saknar möjlighet till bra internetanslutning.

holmertz skrev:
Är det ingen som kan avslöja vilka öppna triple play fibernät det finns så man slipper undra.
Det är ju på tjänsterna som leverantören tjänar pengar. Vilka leverantörer ger bort den inkomsten frivilligt?
Har tillgång till bredbandsbolaget fiber, ComHem och Lidnet fiber men de är ju lika värdelösa alla. Man kan inte välja tjänsteleverantör och då spelar det ingen roll hur snabbt nätet är. De leverantörer som inte samlar in användaruppgifter till Ipred kan man ändå bara nå via ADSL..
Hälsa på hos www.zitius.se, www.opennet.se, http://www.svenskafibernat.se/index.php, http://www.cometnetworks.se/ så får du nog en bra aning om var dom öppna näten finns. Även Telia agerar ju KO i några öppnat nät även om det är relativt påtvingat....

Av en 100 lapp som du betalat för en tjänst så stannar cirka 30kr hos den som faktiskt levererar tjänsten du köpt, resterande 70 kronor fördelar sig mellan kommunikationsoperatören (som agerar tjänstemäkare och ansvarar för driften av den aktiva nätet) och nätägare (dvs den som äger det passiva fibernätet). Att det är på tjänsten man tjänar pengar är mao bara nästan sant (och det beror definitivt på vem man är i leveranskedjan som i ett öppet nät har flera aktörer). Som affärsmodellen ser ut är det iaf helt klart så att ALLA aktörer i ett öppet nät tjänar på att du som slutkund är nöjd och köper tjänster.

MathiasS skrev:
Som affärsmodellen ser ut är det iaf helt klart så att ALLA aktörer i ett öppet nät tjänar på att du som slutkund är nöjd och köper tjänster.
Som f-d professionell telekom-tyckare så var det här en av våra största huvudvärkar, att alla leverantörer bara måste tro att det är på tjänsterna man tjänar pengar. Utan att överhuvudtaget förstå nätverksekonomier. Därav alla rent ut sagt idiotiska försök till "walled gardens" som teleoperatörerna försökte sig på. (Vi skrev tom ett inofficiellt business case på Ericsson som vi kallade "The happy bitpipe", för att i någon mån försöka få de med pengarna att fatta, men inte... :)

Sanningen är snarare den att förmedling av tjänster drar in helt andra volymer affärer än tillhandahållande av dem. En gammal siffra är t ex att "Hollywood" dvs den amerikanska filmindustrin omsätter lika mycket pengar per år som telefonin gör på två veckor... (Det blir inte lika stor slagsida om man lägger till TV, men det väger fortfarande inte jämt). Personligen tror jag att det största skälet är att förmedling skalar lätt, menas produktion inte gör det. (För vidare läsning rekommenderar jag Andrew Odlyzko, som har tänkt länge och väl kring dessa (och andra) frågor: http://www.dtc.umn.edu/~odlyzko/doc/complete.html)

Så vad gör det för det här fallet? Eftersom jag har ett öppet nät (Gothnet) med stort val av operatörer (valde själv Bahnhof för länge sedan) så var det naturligtvis inget val. Fiber är framtiden redan idag. Och har alltid varit det. Även om man blir "inlåst" så skulle jag ändå överväga det, av rena infrastrukturskäl. Fibern kommer att ligga kvar och vara användbar långt efter det att den som rullade ut den insett felet med sin affärsmodell och gått vidare.

lars_stefan_axelsson skrev:
Som f-d professionell telekom-tyckare så var det här en av våra största huvudvärkar, att alla leverantörer bara måste tro att det är på tjänsterna man tjänar pengar. Utan att överhuvudtaget förstå nätverksekonomier.
Att det är på tjänster det ska tjänas pengar har det ju tjatats om i hundra år - dom ränderna går inte ur så lätt! För den som ger sig in i ett fiberprojekt tycker jag dock det är viktigt att man inser att så inte är fallet för flera av aktörerna. Dock som sagt, är alla inblandade helt beroende av att någon använder nätet, annars brakar ekonomin ihop....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.