undrar om man inte måste ha 2 arbetstankar om man har 2 utgångar. säkert kan man köra 2st 100 liters, men det börjar bli mycke prlar nu...

Hei, igjen!
Begynner att bli lite forvirrad om besta lösningen. Det skall inte vara besvärligt med inkopplingen etc. och byte till lågtemp radiatorer på 2.vån orkar jag inte heller med + att dom är vel lite,mycket större i volym.
Skall titta lite närmare på den varvtalsstyrde 1250. Återkommer när jag har varit i kontakt med NIBE.
/ML

CarMan skrev:
om man har 2 utgångar. quote]

Det är bara en utgång för värme. Kör man hög.temp radiatorer så kopplar man dem "direkt" på den. Golvärmen kopplar man via en shunt på samma utgång.
Pumpen ser alltså till att shunta ner temperaturen till golvvärmen.
På sidan 5 här: [länk] , finns det en principskiss.

Man måste alltså köpa till en shunt (esv21) och köra på en högre temp, än om man har ett "rent" lågtemp.system.

OK. då var det ju enkalt. det enda är alltså at pumpen har funktionen inbyggd i sin styrdator.
Så det blir bara en volymförstrare man behöver & den monteras före shunten.

fter som att du har olika temp så är en 1135 bättre än en 1125.
väljer du en 1135-8, så behöver du ingen volym förstorare
tar du en 1135-10 så funkar det utan volym förstarare, men den kan vara bra.
& en 1135-12 kräver en volymförstorare.

med den nya infon, så tcker inte jag att det låter som en krånglig lösning.

efter som 1250 inte verkar finnas i 1150 modell, så tycker jag det käns som en sämre lösning

Hei!
Igår,så var jeg på väg att gi upp. Säljare på Nibe tyckte veldigt bra om pakkelösningen med 1235-10,FLM30+200cc som dom har offererad som standard-pakét till Myresjöhus. Jag poengterade att 200cc använde bara el och det tyckte jag inte var nogon bra lösning i dessa ECO-tider. Han tyckte att el-driften var forsumbar på 200cc´n- ,tja kan en tycka.

Hade slagit mig med lugn för 1235-10, men så bestemde jag mig i dag för att kontakte Myresjö en gång till och bedyra kundens (mig) önskemål för nöjd kund garanti:-). Självfallet så ville han ha mig nöjd, så han sa jag fick refunderad belopp för betalad 1235.
Nu är jag fri att velja. NIBE 360P som är standard-betalar inte Myresjö mycket för. Alternativ är att selja den själv.
Har fått fruen med på en "skrymmande" VPA 300/200 +1135-10 och FLM30. Alternativet är VPA200/70?
Hur är det med kopplingen 1135 + VPA -är det mycket fler man-timmar. Måste jag köpa några tilbehör till 1135´n?
Elspets-hur "stor" ,något annat?
/ML

Du behöver i alla fall en växelventil VST11. En eltillsats ETS12 för elspets/nöddrift. En påfyllnadssats kan vara bra, men är kanske inte nödvändig.
På sidan 15 av http://www.nibeonline.com/pdf/639250-4.pdf finns det skisser på hur prylarna ser ut.

Sedan beror det på om du behöver shunten ESV21 för golvvärmens skull. Genom att du skulle ha kulvert till andra byggnader så kanske den behövs...

det är inte värre att koppla in en VPA, än att kopla en en extra 200 Compac.

men växel ventil & el patron ska köpas till.

Tack,Carlman!
Ny fråga: skilnad VPA / 200 Compac. Låt oss siga att ingen är hemma. VPA´n står med 300l vatten oanvänd i några dagar.Vatten temp sjunker.Går EL-patronen inn och bibehåller temp. eller cirkulerer vattnet via b.v.pumpen för att öka v.tempen? (båda VPA´n och 200cc´n har el-patron?)

Hur gör gör 200cc´n i samma situation?

Är det stor skillnad i el-konsumptionen mellan likartad storlek - VPA´200/70 n och 200 cc beträffande el-konsumption för att bibehålla samma temp.?
/ML

när det gäller VPA, så är det bara värmepumpen som distrubuerar värmen, inte elpatronen.
när det gäller 200 cc så kan man koppla in den på olka sätt, men alla sätt inebär att elpatronen står för undehåls värmen (skilnaden ligger i hur varmt vatten som går in i beredaren när du andvänder varmvatten i huset & hur varmt du vill att elpatronen ska värmeupp vattnet till

enklaste settet att kopla in 200 cc inebär att man seriekopplar den efter värmepumpens beredare & ställer den på samma tempratur som värmepumpens vatten temp. då kommer elpatronen inte värma upp nått vatten, mer än när det behövs värmning på grund av avkylning. värmepumpens vatten är ju då lika varmt som den temp man vill att 20cc ska vara. (så inte är det specielt många timmar elpatron det blir)

Tack!
Fick inte svar på beträffande VPA´n. Ingen hemma, inga förbrukning av vatten. Tanken är full,300l. För att bibehålla tempen, så måste värmare vatten tilföras enten via b.v.pumpen(cirkulation) eller el-spets? För att tilföra värme till VPA´n när inga vatten är förbrukat?
/ML

CarMan svarade på detta:
"när det gäller VPA, så är det bara värmepumpen som distrubuerar värmen, inte elpatronen."
Mao: underhållsvärmer gör kompressorn.

"Underhållsvärmen gör kompressorn"
En sak som inte kom fram av ditt eller Carlmans svar är HUR it´s done. För att b.v.pumpen skall göra underhållsvärme,så forutsetter det vel att vatten cirkulerar från pump till VPA så tilbaka till b.v.pumpen eller?(värme for Dummis):-).
/ML

Det stämmer!
Man sätter en temp-sensor i vpa'n och kopplar den till vp'n, när tempen underskrider inställt värde så styr växelventilen om vattnet från värmesystemet till manteln i vpa'n och sedan gasar kompressorn. Det varma vattnet i manteln på vpa'n värmer alltså vattnet i den inre varmvattenberedaren.

Hei,igjen!
Tusen takk for svaret, nå vet jeg at VPA´n er definitivt det mest ökonomiske alternativet för å tilhandehålle ekstra varmtvann.
1135-10+FLM30. Så langt er alt bra. Nu står valget mellom VPA 200/70 og VPA 300/200. Fordelen med 200/70 er att FLM30kan settes ovanpå å danne en hel modul (bedre enn å sette på veggen med tanke på resonans/vibrationer) . Minus er marginellt mere varmvann enn dagens 160l. VPA 300/200 gir mue mere varmtvann til relativt liten kostnad.
/ML

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.