när min värmepump kördes på en interna 160 liters beredaren så starta pumpen alltid uppvärmning av varmvatten innan jag durschat klart. den värmde i 20 min, sen slog den av, 20 min senare så hade vattnet skicktat sig o jämnat ut värmen mellen inner o ytter mantel, så då starta den i gen i 20 min. den stod nu i ca 40 min o starta sen i gen i 20 min, sen höll den sig flera timmar.

gjorde en annan intresant test, när kompisen hade prolem med sin nyinstalerade termia (han kinde bara durcha i 10 min innan vatten vart kallt.)
både han o jag durscha i samma tempratur, tror det kan ha varit 38 grader??? Jag kunde durscha i 40 innan vattnet vart kalt
det var inget fel på hans pump, vi hade bara olika fart på vattnet när vi durcha (alla exakta siffror finns dokumenterat på www.varmepumpsforum.com )

i dag har jag aldrig provat hur länge vattnet räcker, men det är inga problem att tappa upp mit 2 personers bubbelbad & samtidigt basta,(basta = upprepade durschningar)

Hej,igjen!
Tack for att Du tok dig tid med 1250´n- jeg må legge på ca 30 000 for den så det tror jag inte går hem hos "sjefen":-).(+banken)
Jag tror att xx35 som Du siger har två separata temp utgånger låg/hög, så det blir nog den varianten.
Dom pakét som finns har bara 1235 ér att velja ur . Om inte jag kan frånvelja den , skulle en lösning vara 1235-10 + FLM30+VPA 200/70.? Kan jag få nogot bra ut av denna lösningen?
/ML

hur ska 1235 kopplas ihopp med VPA 200/70 har du tänkt? (om det nu finns ett sånt paket så ser jag nte varför dom inte kan sälja en 1135 till dig.) klart dom kan sälja det om du står på dig. (ni är ju 5 i familjan, tror 160 liter blr i mnsta laget)

Nej, har inte tenkt att acceptera annat en att det skall vara 1135. Väljer nog en 200/70.
Om barnen vet att det är mera varmvatten exe 300/200 så dusjar dom slut på det också--det tar bara lite längre tid:-). Det måste väl också kosta att ha denna (300/200) "varmvatten-reserv" tilgängligt till alla tider---eller är jag ute och cyklar?
(blir hela tiden under mitt forfatterskap avbruten av min son som tycker att min svenska s....cs.):-).

Min avtalte time för beställning av värmepaket blev flyttad till nesta vecka.
Blev uppringd av Myresjö som informerade om att NIBE ville ta kontakt med mig beträffande värmepaket.....

1235 + VPA 200/70,- tanken var om det skulle finnes ett möjlighet att anvenda båda tankarna eller bara anvenda 200/70? more or less a stupid question!
Fråga: mitt toppeffektbehov kommer att vara 12,64 KW ,NIBE föreslår en pump på 10KW (80% av t.e.behovet)
Finns det någon idé att köra med en 12KW pump eller är det överkurs?
(1235 har två separata utgångar, én för lågtemp samt én för högtemt.)

/ML

FGMS skrev:
Nej, har inte tenkt att acceptera annat en att det skall vara 1135. Väljer nog en 200/70.
Om barnen vet att det är mera varmvatten exe 300/200 så dusjar dom slut på det också--det tar bara lite längre tid:-). Det måste väl också kosta att ha denna (300/200) "varmvatten-reserv" tilgängligt till alla tider---eller är jag ute och cyklar?
(blir hela tiden under mitt forfatterskap avbruten av min son som tycker att min svenska s....cs.):-).

Min avtalte time för beställning av värmepaket blev flyttad till nesta vecka.
Blev uppringd av Myresjö som informerade om att NIBE ville ta kontakt med mig beträffande värmepaket.....

1235 + VPA 200/70,- tanken var om det skulle finnes ett möjlighet att anvenda båda tankarna eller bara anvenda 200/70? more or less a stupid question!
Fråga: mitt toppeffektbehov kommer att vara 12,64 KW ,NIBE föreslår en pump på 10KW (80% av t.e.behovet)
(1235 har två separata utgångar, én för lågtemp samt én för högtemt.)

/ML
Hej,

Utan att vara expert på något sätt stod jag inför samma spörsmål när vi byggde vårt nya hus 06/07. Vi valde då en Thermia Optimum Duo d vs. med en fristående varmvattensberedare på 300 liter. Med en duschglad hustru och två mindre barn är jag väldigt tacksam att jag valde en större beredare. Jag upplever inte att den drar mer energi p ga större vattenmängd att värma - tvärtom, vi har en årsförbrukning på 14900 Kw/h per år inkl. hushållsel .

Huset är ett 1 3/4-plan på 240 kvm. Pumpen är på 10kw. Vi har 180 m borrhål.

vist drar det mer att värma mer vatten, då bara små mängder andvänds (gissar att det kostar dig 100kW/år) inget att bråka om
Problemet med 300/200 är estetiskt, den är rund med en diameter på 70-80 cm eller nått sånt.

att köra en 1235 mot en VPA, o koppla om så du vara andvänder VPA, då är ju pumpen ombyggd till en 1135, det är ju bara det som skiljer (+ att 12xx har elpatron & växelventil med från början, på en 11xx så köper man dessa separat)

att serie koppla, vet jag inte rent tekniskt om det går. det är ialla fall ingen bra lösning att haflera beredare, då ökar ju avkylnings ytan

Tack för input´n Garanti1 och Carlman.

"Problemet" blir platsen /att den sticker, är djupare/bredare. FLM 30 (återv.fl.) passar
ovanpå VPA 200/70. Skall som sagt pröve att få kombinationen 1235-10 + FLM 30 + VPA 200/70. Tillägg i pris från dagens pakét ; VPA200+11500 samt uppgradering till 1235(1135 10KW) ca 7-10000), totalt ca20000. Då ligger inte det så stor skillnad till en varvstalsstyrd 1250 (+30000)?! Bara en tanke. (litt mindre vatten då, men samtidigt är den varvtalsstyrd och kanske den "doserar" effektten vid uppvärmning av 160/45l tanken?)

Frågar én gång till om eran uppfattning på frågan;
Mitt toppeffektbehov kommer att vara 12,64 KW ,NIBE föreslår en pump på 10KW (80% av t.e.behovet)
/ML

jag fattar fortfarande inte varför du envisas med at ha en 1235 mot en VPA. lycks dom koppla ihoppdet så är jag tveksam till att det blir bra.
endera kör du på en 1235 utan VPA, eller så kör du på en 1135 med VPA
FLM:ne dår plats ovan för värmepumpen i båda fallan.
jag har gissningsvis en topp effekt på 8 kW på mitt hus, o min värmepump lämnar 12-13 kW imellanåt.
så vist kan du gå på en 12kW pump, om du går upp på en allt för stor pump, så bör man montera en 200 liters tank, i serie med värmepumpen, för att pumpen ska få mer vatten att arbeta mor, när den värmer radiatorsystemet.

du tänker i rätt tankar! din 1235-10 ger som sakt bara 8kW

arbetstanken kompenserar o gör "samma" nytta som varvtals styrningen på 1250. (inte riktigta sama nytta)

Fel av mig (.... igen), vill arbeta för att få kombinationen med 1135-10/12 ! Carlman ,du nemner 200l tank.(antar du menar VPA 300/200. Det blir inte bra hos mig. Vill en 1135 + VPA200/70 vara en accepterad kombination??
/ML

nej, jag menar en arbetstank.
om du tar aldeles för stor värmepump (med undantag av 1250) så blir dt sama fenomen i huset, som det blir i den inbyggda beredaren. det blir för lite vatten at arbeta mot. då seriekpplar du en vaten tank, för att systemet ska innehåla mer vatten.
du kan ta en begagnad varmvattenberedare om du vill (bara den har 22 rör som minst)
du ska inte samla på dig varmt vatten som i en akumulator, utan baralåta allt vatte cirkulera igenom denna , innan det går ut till resten av huset.

när jag byggde om min 1215 till en 1115, så lät jag den inbyggda beredaren få bli min arbetstank.

Hei,Carlman

"Arbetstank" . Är då den yttre mantel i en VPA 300/200 en arbetstank (förutom en egen ensamstående arb.tank.. (Må gå offline om 5 min).
Har en vpa 200/70 , för liten yttre m. eller är den acceptabel ihop med 1135-10?? (platsproblem, ellers måste jag in i en hard dialog med fruen)
/ML

till varmvatten har du VPA. den inbyggda i 12XX är på 160/45 den är för lite (bara 45 liter i yttermanteln)
en VPA200/70 är förståss mycke bättre, Men 300/200 är aldra bäst. vist funkar 200/70, man får ju mompromissa lite mellan optimalt & estetiskt snyggt

en arbetstank som jag pratar om är til radiatorsystemet, det är bara en behållare, du kan inte andvännda yttermanteln i en VPA

Hei,Carlman
Ok, nu begynner det att gå et lite ljus upp för lilla mig (lever i håppet att så är tilfället).. VPA´n används bara till varmtvatten dusj etc..
Nu har 1135 två utgångar, én till lågtemp (golvvärmen), samt én till högtemp (radiatorsystemet). Vill detta medföra att jag med 1135 skall koppla en arbetstank på högtemputgången eller......i serie med tillkopplingen för VPA´n.?
Kopplas lågtemputgången direkt till golvvärmesystemet / golvrörsystemet??
/ML

jag vet inte hur den där lågtemp utgången är kopplad internt i pumpen, så jag kan inte ge råd i frågan.
jag skule vilja ha arbetstankan innan vattnet delarsig till 2 system, men det är ju inte möjligt (kör du på en 8KW pump, behöver du inte arbetstanken)
för stt snurra til det så finns ju alternativet att köra en 1125-10 + 200 liters arbetstank & VPA. till golvärmen kopplar du in en Pucher 15 (dock tror jag du då måste ha termostater på golv värmen)

Absolut bäst vore om radiatorsystemet dimensionerades för lika låg värme som golvärmen, då behöver du inte 2 utgångar, då hela systemet vill ha samma temp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.