6 883 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
riktig dålig upplevelse med Fiskarhedens villor
Vår upplevelse med Fiskarheden har varit usel från början till slut. Dålig information om allt. Säljaren i Norrtälje har varit så oprofessionell och har totalt lämnat oss i sticket. Fel på ritningar, har lyckats rita ett föräldrar sovrum där man inte får plats med en dubbelsäng, jag som aldrig har byggt hus förut var inte uppmärksam på detta och förväntade nog att säljaren som lovade att guida mig igenom hela förloppet kanske skulle påpeka det. Dom har också lyckats sätta dörrar som går inåt så man inte kan komma in i sov rummen, lätt att ändra på men ändå.
Fick ingen information att ALLT är tilläggsval, även fönster karmar och hus knut.
Det låter säkert helt otroligt med jag var helt ny på bygga hus marknaden och behövde verkligen vägledas och det är också svårt att vara helt med på bygget eftersom vi bor utomlands.
Har prövat många gånger att få hjälp från Fiskarhedens huvud kontor med dom kopplar runt mig och ingen tar något ansvar. Snickaren som jobbar för fiskarheden har nu sagt upp kontraktet med mig för han har fått bättre jobb,( vi bor på en ö i skärgården) Huset är inte färdigt och jag har tydligen inga rättigheter.
Är helt förtvivlad och så jätte arg, hur kan ett företag som Fiskarheden överleva med sådan service.
Några råd.
Fick ingen information att ALLT är tilläggsval, även fönster karmar och hus knut.
Det låter säkert helt otroligt med jag var helt ny på bygga hus marknaden och behövde verkligen vägledas och det är också svårt att vara helt med på bygget eftersom vi bor utomlands.
Har prövat många gånger att få hjälp från Fiskarhedens huvud kontor med dom kopplar runt mig och ingen tar något ansvar. Snickaren som jobbar för fiskarheden har nu sagt upp kontraktet med mig för han har fått bättre jobb,( vi bor på en ö i skärgården) Huset är inte färdigt och jag har tydligen inga rättigheter.
Är helt förtvivlad och så jätte arg, hur kan ett företag som Fiskarheden överleva med sådan service.
Några råd.
Har du provat att skicka mail någon gång du vill få upprättelse?? Mail = ingens ansvar.evojenza skrev:
Tack TS för att du delar med dig,
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag tolkar det som att det mest akuta problemet är att snickaren "flytt" från bygget. Om du har ett gällande avtal med snickaren så får han inte bara lägga av. Nu vet vi inte vilken typ av avtal som finns i ditt fall. Totalentreprenad? Delad entreprenad (troligast), fast pris eller löpande räkning osv.
Men om snickaren bara avbryter så är det (troligen) avtalsbrott och du har rätt till skadestånd, allt ifrån att någon annan får bygga klart på den första snickarens bekostnad till förseningskostnader (bara för verifierade extrakostnader du har pga. förseningen, såvida det inte finns en viteklausul i avtalet). I praktiken kan det dock vara väldigt svårt att få ut skadestånd, men se till att hålla inne betalningar till situationen är utredd. Att ta upp skadeståndsfrågan kan vara effektivt, det kan vara mer arbete för hantverkaren att undvika skadeståndet än att bygga klart.
Men om snickaren bara avbryter så är det (troligen) avtalsbrott och du har rätt till skadestånd, allt ifrån att någon annan får bygga klart på den första snickarens bekostnad till förseningskostnader (bara för verifierade extrakostnader du har pga. förseningen, såvida det inte finns en viteklausul i avtalet). I praktiken kan det dock vara väldigt svårt att få ut skadestånd, men se till att hålla inne betalningar till situationen är utredd. Att ta upp skadeståndsfrågan kan vara effektivt, det kan vara mer arbete för hantverkaren att undvika skadeståndet än att bygga klart.
Min upplevelse är precis tvärtom. Servicen har vart proffsig och alla problem har dom löst även om jag orsakat dom. Jag spikade allt själv men allt angående ritningar samt leveranser och frågor har löst sig på dagen. Bara att ringa och dom fixar allt.
Tydligen har du en annan upplevelse men jag vill bara framhäva att jag och dom som jag vet av som byggt med FH har vart mer än nöjda! Skulle rekommendera FH till alla som vill bygga nytt och kan göra allt eller vissa delar själv.
Tydligen har du en annan upplevelse men jag vill bara framhäva att jag och dom som jag vet av som byggt med FH har vart mer än nöjda! Skulle rekommendera FH till alla som vill bygga nytt och kan göra allt eller vissa delar själv.
Om snickaren har följt ritningarna, så kan inte han klandras för det. FH kan inte heller klandras för att du, i efterhand, inte gillar planlösning. Du måste ju ha granskat och godkänt ritningarna. I kontraktet står säkert också vad som ingår, och inte.
Sen kan det givetvis vara så att bygget ej följt ritningar och/eller kontrakt. Då bör du inte ha några svårigheter att få det åtgärdat, med eller utan FH:s hjälp.
Sen är det givetvis dåligt av FH att inte ta till sig kritik. Oavsett om de gjort rätt eller fel, så bör det ligga i deras intresse att ha nöjda kunder. Men till viss del beror det även på kundens krav och bemötande.
Sen kan det givetvis vara så att bygget ej följt ritningar och/eller kontrakt. Då bör du inte ha några svårigheter att få det åtgärdat, med eller utan FH:s hjälp.
Sen är det givetvis dåligt av FH att inte ta till sig kritik. Oavsett om de gjort rätt eller fel, så bör det ligga i deras intresse att ha nöjda kunder. Men till viss del beror det även på kundens krav och bemötande.
Hur var det med dolda tillval som du senare fick betala extra för?
Helt sjukt att fönsterbrädor och husknutar inte ingick???
Helt sjukt att fönsterbrädor och husknutar inte ingick???
Fiskarheden har ett standard utbud med vad jag minns, 3 olika typer av fönsterbrädor. Likaså har huset en standard angående panel och foder/knutar. Har trådstartaren valt att välja något annat än dessa standard saker så blir det en extrakostnad för det han väljer för att kompensera prisskillnad.
Jag skriver detta så folk förstår hur det funkar. Kunden ifråga har ett eget ansvar och får tydliga priser och kalkyler på allt innan denne undertecknar.
Jag skriver detta så folk förstår hur det funkar. Kunden ifråga har ett eget ansvar och får tydliga priser och kalkyler på allt innan denne undertecknar.
Via mitt jobb så får jag skicka mail minst en gång i vecka till en av Europas största tillverkare av lastvagnar då dom har fumlat till det. Om dom inte svarar så mailar man en gång i timmen en halv dag sen mailar man som fan. Sen tröttnar dom och svarar. Menade mest att det är lättare när det är skrivet. Muntlig överenskommelse är inte värd något om du inte kan bevisa det.katten1234 skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det där låter ju inte som nån bra strategi om man tänkt ha någon kontakt med företaget i framtiden. Jag vet bara att om någon kund hade börjat spamma sönder inkorgen istället för att ta kontakt och bete sig som folk så hade jag hänvisat honom direkt till konkurrenten nästa gång han kom svansande och trodde han skulle få göra affärer.evojenza skrev:Via mitt jobb så får jag skicka mail minst en gång i vecka till en av Europas största tillverkare av lastvagnar då dom har fumlat till det. Om dom inte svarar så mailar man en gång i timmen en halv dag sen mailar man som fan. Sen tröttnar dom och svarar. Menade mest att det är lättare när det är skrivet. Muntlig överenskommelse är inte värd något om du inte kan bevisa det.
Personligen tycker jag Fiskarheden är det husföretaget som har den mest transparenta prissättningen. I deras katalog står redovisat vad som ingår som standard och vad tillvalen kostar.
http://issuu.com/fiskarhedenvillan/docs/standard-_och_tillval_1511_web
Att det är fel på ritningarna funderar jag också över. Är det ett kataloghus du har byggt låter det konstigt om planlösningen inte fungerar, eller har de levererat ett hus efter ritningar som du tagit fram? Låter även konstigt att en säng inte skulle få plats då funktionskraven måste uppfyllas för att kommunen ska bevilja bygglov.
http://issuu.com/fiskarhedenvillan/docs/standard-_och_tillval_1511_web
Att det är fel på ritningarna funderar jag också över. Är det ett kataloghus du har byggt låter det konstigt om planlösningen inte fungerar, eller har de levererat ett hus efter ritningar som du tagit fram? Låter även konstigt att en säng inte skulle få plats då funktionskraven måste uppfyllas för att kommunen ska bevilja bygglov.
Redigerat:
Klicka här för att svara