Rörande det där med justering av utbordet som jag missade att svara på tidigare...
Om man skall göra limfogar så vill man ibland att ämnena skall vara svagt konkava. Nu pratar vi ungefär 0,1 mm och detta spänns ihop med limknektarna, bitarna rör sig mindre så och det är mycket bättre än att ha konvexa ämnen som kasar runt då man limmar.

/Kent

Hoppar in på den här tråden eftersom jag tycker mig ha en likartat problem:

Min gamla hyvel (en Emco-Rex B20) har en tendens att göra bananer av alla arbetsstycken som man försöker räta på den. När jag lade en linjal över utmatningsbordet såg jag att inmatningsbordet lutar upp mot kuttern. Nån som har några goda förslag på hur man bäst kan räta upp ett inmatningsbord som inte ligger i våg med utmatningbordet?

På samma hyvel har byfånen på Emco monterat ett vridbart anhåll i trä, som flexar två-tre grader när man belastar det, avsett hur mycket man drar åt fästskruven. Hela anhållet fäster i två skruvar som bara är sisådär fem centimeter från varandra och en knapp tum från kanten på godset. Är det möjligt att tillverka ett anhåll själv och få det att sitta med så lite stöd från godset?

Trodde B20:an var en trevlig maskin, var nära att köpa en sådan ;)

(snickarboden
Forumgud

Aktiv: dec 2004
1 603 inlägg Rörande det där med justering av utbordet som jag missade att svara på tidigare...
Om man skall göra limfogar så vill man ibland att ämnena skall vara svagt konkava. Nu pratar vi ungefär 0,1 mm och detta spänns ihop med limknektarna, bitarna rör sig mindre så och det är mycket bättre än att ha konvexa ämnen som kasar runt då man limmar.

/Kent _)____________________________________________

Hej !
Är inte inne så ofta här....
..ser att jag skrev fel i mitt inlägg i början, givetvis är det rätta ordet konkav, annars är vi ju helt eniga, snickarboden och jag ang hur man förr ställde in hyveln vid tillverkning av limfog.

phl...

Du har ju gjort en utmärkt renovering av hyveln , hur gick det med lagerproblemet, räckte det att göra rent o byta fett?
w/

Ena lagret såg ganska nytt ut medan det andra eventuellt inte var helt 100. Jag rengjorde det dock bara och matade det med fettsprutan. Är inget som helst glapp i kuttern så det lagret håller nog ett bra tag till.

Har upptäckt en lite småirreterande sak -- nämligen att remmen ger upphov till vibrationer i maskinen. Remmen ser mycket ny ut och är säkert måttbeställd av någon firma. Tyvärr är vulkningen/svetsningen av remmen lite ojämn så att remmen vibrerar när man kör maskinen. Får nog ta och rota fram en ny rem helt enkelt.

Gamla kilremmar, ( och i vissa fall även nya) kan vara ojämna och ger då upphov till vibrationer och oljud.

Det är bara att köpa en ny rem , sök på nätet så hittar du flera företag som säljer dessa, över hela landet
Det är förmodligen s.k. "A-profil "på din rem, ( profilen är genomskärningen av remmen i millimeter , bredd kontra höjd)

Dessa remmar kan köpas i de flesta längder, så det är inget problem, men ta med din rem till handlaren så får du rätt........

Ett företag som jag fått mycket hjälp med remmar av under många år är :

http://www.wennerlunds.com/

Betr lagren så håller de länge,
det enda problemet är ju att slitna lager ger upphov till olika ljudfenomen , men i detta fallet så brukar kutterljudet dölja alla lagerljud .......

mvh
/w

PS.

Kilremmar levereras alltid färdigskarvade,
till skillnad från plattrem som kan fås öppen och sedan skarvas på plats i maskinen med hjälp av en liten "värmepress" som kan lånas av remföretaget.

Vissa maskinkonstruktioner är ju nästan omöjliga att byta rem på om remmen är ändlös och då anv ofta plattrem

phl

Betr din tidigare fråga så har jag nog lite data på din hyvel, tyvärr finns dessa kataloger 80 mil från mig just nu, så jag återkommer längre fram i vår ang detta.

Ett par kortdata :

Stenbergs maskinfirma är egentligen två , dels Jon Stenberg i Lindås ( sydöstra småland)
och Sigrfrid Stenberg i Nässjö.

Båda företagen lever kvar ,finns på nätet,
De var och är stora på maskiner för träbearbetning, och sålde mängder av olika fabrikat.

De hade även på 30-60 talet lejtillverknig av div maskiner som sedan såldes under deras namn, ex.vis hade de 2 kombinerde snickerimaskiner som blev populära på 40-60 talet hos mindre hantverkare.

Det var mer regel än undantag att de stora maskinsäljarna satte dit sitt företagslogo men att någon annan tillverkade maskinen under första hälften av 1900-talet, vilket ibland ger upphov till huvudbry......

( som t ex Ejca som även fanns under Lunas logga, med en annan färg på maskinerna.)

Åter till dina lager , antar att det var lagret på drivsidan som var mer slitet, det är ju ganska logiskt att det får mer belastning.

Ja, det var på drivsidan men lagret på den andra sidan verkar vara nyare så det är nog utbytt redan. Såg väldigt blankt ut med SKF-logga och allt ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.