Det var över fyra år sedan, tiden går snabbt när man snickrar! Kan väl säga som så att det var inte billigare att börja handhyvla istället för att köpa din Inca...Frustrator skrev:
Så scenariot är att du vill helt enkelt putsa till en kant så att den blir rak? Och du skall jobba med massivt skivmaterial, såsom plywood eller limfog, men inte vanligt massivt virke eller mdf?F fredman68 skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Frågan är om dina hyvlar ens är billigare än min hammer..Microkatten skrev:
(Microkattens hyvlar kostar var och en mer än samtliga mina ~40 handhyvlar enligt rykten..)
Om du har ont om plats så ska du nog tänka om.. du behöver nämligen en spånsug om du ska arbeta effektivt med en rikt- eller plan-hyvel.
En eldriven handhållen maskin är fantastisk om du ska justera ett skåp elller liknande men till att rikta en kant är den helt värdelös. Den kan även användas för att ta bort massor av material på en planka men att få något plant eller riktigt rakt är hopplöst.
Om man har ont om plats så förordar jag att lära sig rikta med en bra stanley femma eller sju-åtta och sen plana bitarna i en planhyvel eller släde till överhandsfräsen. Och när du blir riktigt duktig på att hyvla så planar du för hand också. Den där lilla rikten kommer antagligen bara att ställa till det mer än att hjälpa dig. I min hobbyverkstad så riktar jag bra många brädor med en handhyvel under tiden som det tar att ta fram, ställa upp och koppla spånsug och el till en liten rikthyvel... Plana gör jag med fräsen men det är ytterst sällan jag behöver sådan precision, oftast nöjer jag mig med att komma nära nog med handhyveln.
En eldriven handhållen maskin är fantastisk om du ska justera ett skåp elller liknande men till att rikta en kant är den helt värdelös. Den kan även användas för att ta bort massor av material på en planka men att få något plant eller riktigt rakt är hopplöst.
Om man har ont om plats så förordar jag att lära sig rikta med en bra stanley femma eller sju-åtta och sen plana bitarna i en planhyvel eller släde till överhandsfräsen. Och när du blir riktigt duktig på att hyvla så planar du för hand också. Den där lilla rikten kommer antagligen bara att ställa till det mer än att hjälpa dig. I min hobbyverkstad så riktar jag bra många brädor med en handhyvel under tiden som det tar att ta fram, ställa upp och koppla spånsug och el till en liten rikthyvel... Plana gör jag med fräsen men det är ytterst sällan jag behöver sådan precision, oftast nöjer jag mig med att komma nära nog med handhyveln.
Känns bra att höra allt positivt med handkraft. Ska kolla runt lite efter sånt istället. Ser också att vissa handhyvlar kostar lika mycket eller mer än den där lilla rackarns maskinen så det kan ju vara bra att spara det utlägget.
ser ut som jag just bestämde mig, ska kolla runt efter alternativ så jag kan spendera en del när löningen kommer. Finns det någon rekommendation på märke? Och det att slipa hyvelstål kan väl inte vara så vansinnigt mycket mer avancerat än att slipa stämjärn, misstänker att man får vara lite mer noggrann eftersom det är bredare stål, men stämjärnen tycker jag att jag fått in snits på iaf.
ser ut som jag just bestämde mig, ska kolla runt efter alternativ så jag kan spendera en del när löningen kommer. Finns det någon rekommendation på märke? Och det att slipa hyvelstål kan väl inte vara så vansinnigt mycket mer avancerat än att slipa stämjärn, misstänker att man får vara lite mer noggrann eftersom det är bredare stål, men stämjärnen tycker jag att jag fått in snits på iaf.
Missade den frågan men det är så jag fått jobba hittills. Önskad situation är att jag kan jobba med massivt virke såklart förutom limträ och plywood. Hittills har det varit en smula begränsat kan man lungt säga. Och anledningen till tråden var att få andras syn på saken som redan varit där jag är nu. För att slippa bli alltför besviken för att man köpt nåt jox som kanske inte är riktigt ok.Microkatten skrev:
Ok, då måste du både kunna rikta och plana. Att rikta med handhyvlar funkar - jag gör det själv - men det kräver lite övning och tålamod. Större bitar tar längre tid än mindre bitar och tar betydligt längre tid än med en rikthyvelmaskin. Efter att ha försökt använda en fräsvagga insåg jag att det var handhyvling eller maskin som gällde för mig.
Planhyvla med handhyvlar går förstås också, men jag tyckte det var för jobbigt och köpte en liten planhyvelmaskin istället.
Edit: handhyvling kräver också en stabil arbetsbänk. Jag har Festools mft-bord, det fungerar hjälpligt, men är egentligen för vingligt.
Planhyvla med handhyvlar går förstås också, men jag tyckte det var för jobbigt och köpte en liten planhyvelmaskin istället.
Edit: handhyvling kräver också en stabil arbetsbänk. Jag har Festools mft-bord, det fungerar hjälpligt, men är egentligen för vingligt.
Jo att man behöver en stadig arbetsbänk är ju givet när man ska hyvla.. men den behöver man också om man gör andra snickeri och montagejobb...
Att en handhyvel skulle vara dyr vet jag inte om jag håller med om, du får en femma i bra skick begagnat för en 3-500 kr.. (Noterade snabbt att det fanns en Bailey 5:a på tradera under 300 just nu men den kommer väl att bli lite dyrare...) Den hyveln kan inte jag märka någon skillnad på hur den presterar jämfört med en Veritas eller en Lee Nielsen. Men jag är ju inte något proffs, bara en glad amatör med 35 års, till och från, handhyvlande i bagaget.
Jag har ju arbetat som finsnickare och min erfarenhet av dessa små maskinhyvlar typ den som TS länkade till i början av tråden är att det är väldigt mycket gråt och tandagnisslan innan man får till precisionen på en sådan maskin om man någonsin får det. Man kan säkert rikta två brädor så att dom går att limma men jag tvivlar på att en glad amatör riktar sämre med en vanlig handhyvel.
Om man sedan ser till tidsåtgången i en liten verkstad så hinner handhyvlaren rikta väldigt många brädor på tiden som det tar att ta fram hyvel och spånsug som du ställt undan, hyvla en bräda och sedan ställa undan spånsug och hyvel.
Om man däremot tycker att nya verktyg är det roligaste som finns så för all del, då är det ju en hobby med själva verktygandet och då finns det inga begränsningar.
I min verkstad saknar jag just nu inte rikthyveln men jag hade gärna haft en liten planhyvel då det är som många nämnt tidigare i tråden ganska så mera arbetsamt att plana en stump än att rikta den. Anledningen till att jag saknar planhyvel är att jag inte har plats för spånsugen och hyveln på något vettigt ställe.
Att en handhyvel skulle vara dyr vet jag inte om jag håller med om, du får en femma i bra skick begagnat för en 3-500 kr.. (Noterade snabbt att det fanns en Bailey 5:a på tradera under 300 just nu men den kommer väl att bli lite dyrare...) Den hyveln kan inte jag märka någon skillnad på hur den presterar jämfört med en Veritas eller en Lee Nielsen. Men jag är ju inte något proffs, bara en glad amatör med 35 års, till och från, handhyvlande i bagaget.
Jag har ju arbetat som finsnickare och min erfarenhet av dessa små maskinhyvlar typ den som TS länkade till i början av tråden är att det är väldigt mycket gråt och tandagnisslan innan man får till precisionen på en sådan maskin om man någonsin får det. Man kan säkert rikta två brädor så att dom går att limma men jag tvivlar på att en glad amatör riktar sämre med en vanlig handhyvel.
Om man sedan ser till tidsåtgången i en liten verkstad så hinner handhyvlaren rikta väldigt många brädor på tiden som det tar att ta fram hyvel och spånsug som du ställt undan, hyvla en bräda och sedan ställa undan spånsug och hyvel.
Om man däremot tycker att nya verktyg är det roligaste som finns så för all del, då är det ju en hobby med själva verktygandet och då finns det inga begränsningar.
I min verkstad saknar jag just nu inte rikthyveln men jag hade gärna haft en liten planhyvel då det är som många nämnt tidigare i tråden ganska så mera arbetsamt att plana en stump än att rikta den. Anledningen till att jag saknar planhyvel är att jag inte har plats för spånsugen och hyveln på något vettigt ställe.
Microkatten skrev:
Ok, då måste du både kunna rikta och plana. Att rikta med handhyvlar funkar - jag gör det själv - men det kräver lite övning och tålamod. Större bitar tar längre tid än mindre bitar och tar betydligt längre tid än med en rikthyvelmaskin. Efter att ha försökt använda en fräsvagga insåg jag att det var handhyvling eller maskin som gällde för mig.
Rikta är högre prio för mig för närvarande, och en stadig bänk har jag. Byggde den i höstas men har insett att jag behöver modifiera den en smula, och då ska jag ha handhyvling i åtanke också. Låter som jag trampar i era fotspårCheesen skrev:
Men ifall man skulle köpa ny - priset skiljer ju väldigt mycket, som denna; https://www.proffsmagasinet.se/mask...2-007-hyvel-med-plan-sula-560-x-60-mm-2900815Cheesen skrev:
Kostar 1600kr
Motsvarande längd men märke Lie Nielsen;
drygt 5000kr.
Såg ju att det just nu fanns en 7'a på tradera också iofs.
Antar att det blir tradera i första hand och sedan får man som sas tidigare i tråden, byta upp sig.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Stanleyn hade jag undvikit, de nya håller inte riktigt standarden.F fredman68 skrev:Rikta är högre prio för mig för närvarande, och en stadig bänk har jag. Byggde den i höstas men har insett att jag behöver modifiera den en smula, och då ska jag ha handhyvling i åtanke också. Låter som jag trampar i era fotspår
Men ifall man skulle köpa ny - priset skiljer ju väldigt mycket, som denna; [länk]
Kostar 1600kr
[länk]
drygt 5000kr.
Antar att det blir tradera i första hand och sedan får man som sas tidigare i tråden, byta upp sig.
Jag hade inte köpt hyveln som du länkar på proffsmagasinet. Den kommer du bara att gråta över. Stanley hyvlar och deras kopior var som bäst i början av 1900 talet och har bara dalat i kvalité efter andra världskriget.F fredman68 skrev:Rikta är högre prio för mig för närvarande, och en stadig bänk har jag. Byggde den i höstas men har insett att jag behöver modifiera den en smula, och då ska jag ha handhyvling i åtanke också. Låter som jag trampar i era fotspår
Men ifall man skulle köpa ny - priset skiljer ju väldigt mycket, som denna; [länk]
Kostar 1600kr
[länk]
drygt 5000kr.
Min nyaste hyvel är en Bacho från 1970 och tråkigt nog även min sämsta. Tur att den var billig.
Stanleyn som jag fick ny när jag fyllde år för några år sen kan jag inte kalla för hyvel... Sulan är så skev att jag kommer aldrig att få den bra.
Japp, hyveln ligger här i tryggt förvar.Frustrator skrev:
Mindes, nu när du taggade mig, vad nästa steg i projektet är; att jag för bara något år sedan beställde hem denna för att få bort den brutna pinnskruven. Den låg också kvar i tryggt förvar, kanske dax att öppna förpackningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden