Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Tänkte jag skulle införförskaffa mig en hyvel och funderar på om man ska köpa en kombimaskin eller en riktig och en planhyvel ser både för och nackdelar med båda delarna jag fastnat för dessa två märkena och undrar om någon har erfarenhet av dessa och vill dela med sig av lite posetivt och negativt om dom?
Triton Rikthyvel TSPL152 + Planhyvel TPT125
https://swedendro-tools.se/se/produ...-rikthyvel-tspl152-planhyvel-tpt125-paketpris
Metabo HC 260 C 2,2 WNB
https://www.proffsmagasinet.se/mask...wYC1i2_1U0lf_4lQJfCQQK6b_4fEKYSxoCCKMQAvD_BwE
Triton Rikthyvel TSPL152 + Planhyvel TPT125
https://swedendro-tools.se/se/produ...-rikthyvel-tspl152-planhyvel-tpt125-paketpris
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metabo HC 260 C 2,2 WNB
https://www.proffsmagasinet.se/mask...wYC1i2_1U0lf_4lQJfCQQK6b_4fEKYSxoCCKMQAvD_BwE
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Frågan gälde ju främst de 3 olika maskinerna jag länkade till och erfarenhet av dom, maskinen i säg ska användas till mestadels möbeltillverkning och hyvling av allt från furu till ek. Tritonen är jag nog mest sugen på då man slipper omställningen mellan maskinerna och dom går att komplettera med spiralkutter om man vill.O skrev:
Någon hyvel ska införskaffas antingen en kombi eller en av varje 😊
Man behöver ju både rikt- och planhyvel. Separata maskiner är ju helt klart en fördel att ha för att slippa en massa omställningar. Å andra sidan tar det mer plats och kostar mer.
Av de två alternativen du länkat till skulle jag välja Metabon, främst tack vare dubbelt så stark motor och den större bredden.
Av de två alternativen du länkat till skulle jag välja Metabon, främst tack vare dubbelt så stark motor och den större bredden.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Körde en maskin med spiralkutter förra sommaren.
Vilken fantastisk maskin!
/W
Vilken fantastisk maskin!
/W
Jag vet ingenting om de där modellerna men jag är allmänt skeptisk till hyvelmaskiner som inte innehåller minst 100 kg gjutjärn.....
Min erfarenhet är att separat rikthyvel och separat planhyvel är bättre än en kombination förutsatt att man har gott om utrymme. Har man knappt om utrymme är en kombination av kraftigare modell bättre än att köpa mindre och klenare separata maskiner som ryms in på samma utrymme som den kraftigare kombinerade hyveln.
Min erfarenhet är att separat rikthyvel och separat planhyvel är bättre än en kombination förutsatt att man har gott om utrymme. Har man knappt om utrymme är en kombination av kraftigare modell bättre än att köpa mindre och klenare separata maskiner som ryms in på samma utrymme som den kraftigare kombinerade hyveln.
Jag går hellre på en kombimaskin än separata maskiner. Men det har med utnyttjande av utrymme att göra.
Med de pengarna som de maskiner du länkar till kostar skulle jag personligen lägga en bevakning på blocket efter en begagnad gjutjärnsmaskin med långt bord.
Jag är så frustrerad på min maskin att den är för lätt, för rapplig och inte håller inställningarna. Jag tror tyvärr att du kommer uppleva samma sak med t ex Metabon. Men, samtidigt förstår jag lockelsen att köpa nytt och själv kunna styra när saker ska införskaffas. Snarare än att vänta på att ett tillfälle ska yppa sig. Jag tror bara att du kommer bli besviken för pengarna du lägger ned.
Med de pengarna som de maskiner du länkar till kostar skulle jag personligen lägga en bevakning på blocket efter en begagnad gjutjärnsmaskin med långt bord.
Jag är så frustrerad på min maskin att den är för lätt, för rapplig och inte håller inställningarna. Jag tror tyvärr att du kommer uppleva samma sak med t ex Metabon. Men, samtidigt förstår jag lockelsen att köpa nytt och själv kunna styra när saker ska införskaffas. Snarare än att vänta på att ett tillfälle ska yppa sig. Jag tror bara att du kommer bli besviken för pengarna du lägger ned.
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Jo det ju som du säger, man vill ha nytt men ofta är gammaly bättre. Har haft koll på blocket ett längre tag men tyvärr inte dykt upp något som jag hunnit med 😢Bart skrev:
Jag går hellre på en kombimaskin än separata maskiner. Men det har med utnyttjande av utrymme att göra.
Sprang på denna igår och den ser ju mer robust ut än Metabon men ändå inte onödigt stor.
https://maskinvaruhuset.se/verktyg-...TxyPVht8qO5KBKw8Io6k1K9iEwVmSCywaAjpjEALw_wcB
Inget märke jag har hört talas om. Kinamaskin?
Behöver inte vara dålig, men jag skulle absolut ta den i 3-fas utförande i så fall.
Bordet ser ju ganska gediget ut, sen får vi hoppas på att de fått bordet plant. Problemet blir ju som vanligt att det blir att köpa grisen i säcken tyvärr. Tror det kan vara idé att kontakta återförsäljaren och meddela farhågor kring kvalitet och precision. Så brukar det gå att få raka svar om det är en seriös ÅF.
Om du köper får du gärna göra en ingående recension så att jag kan bestämma om det är något för mig👍😀
Behöver inte vara dålig, men jag skulle absolut ta den i 3-fas utförande i så fall.
Bordet ser ju ganska gediget ut, sen får vi hoppas på att de fått bordet plant. Problemet blir ju som vanligt att det blir att köpa grisen i säcken tyvärr. Tror det kan vara idé att kontakta återförsäljaren och meddela farhågor kring kvalitet och precision. Så brukar det gå att få raka svar om det är en seriös ÅF.
Om du köper får du gärna göra en ingående recension så att jag kan bestämma om det är något för mig👍😀
Hade jag plats skulle jag välja gammal tung och stadig maskin tex från Blocket. Jag måste ha semistationärt och använder därför två mindre maskiner. Tritons lilla planhyvel har jag använt i några år. Den fungerar utmärkt på alla sätt och klarar hela hyvelbredden som är c:a ≈31cm. Starkare motor, jovisst, det hade inte varit fel, men man kan ju ta lite mindre av ämnet och köra mer än en gång. Det vore trevligt att höra vad du bestämde dig för - och varför.
Jag slarvade vid ett tillfälle. Maskinen högg i ämnet som inte låg stadigt i matningen utan började vobbla. Det medförde att hyvelstålen och deras anhåll blev skadade.
Så,
Är det så att du köpte en Triton och en spiralkutter till denna? I så fall vill jag gärna köpa orginalkuttern.
Jag slarvade vid ett tillfälle. Maskinen högg i ämnet som inte låg stadigt i matningen utan började vobbla. Det medförde att hyvelstålen och deras anhåll blev skadade.
Så,
Är det så att du köpte en Triton och en spiralkutter till denna? I så fall vill jag gärna köpa orginalkuttern.
Klicka här för att svara