Hej!
Vi planerar planlösning och skulle vilja dela av kök/matrum från vardagsrum med industriväggar/dörrar i glas. När jag mixtrar lite med roomsketcher och kollar i live-miljön från husleverantören känns det som att det kan bli lite trångt men det är svårt att bilda sig en uppfattning utifrån det.
Så här ser planlösningen ut:
Just nu helt öppet men vi tänker oss att den röda linjen skulle vara industrivägg och dörr på 4m (2m öppningsbart) i glas. Möjligheten finns då att skärma av om man skulle vilja, plus att de är väldigt fina och släpper genom ljus.
TV-rummets mått blir ca 4,2 x 5,5m - TVn kommer bara gå att ha på en vägg, de andra blir någon typ av golv-till-tak-glas som man inte vill möblera direkt emot. Kommer man få in möbler för 4-5 personer utan det känns trångt?
Vad är era erfarenheter?
Vi planerar planlösning och skulle vilja dela av kök/matrum från vardagsrum med industriväggar/dörrar i glas. När jag mixtrar lite med roomsketcher och kollar i live-miljön från husleverantören känns det som att det kan bli lite trångt men det är svårt att bilda sig en uppfattning utifrån det.
Så här ser planlösningen ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu helt öppet men vi tänker oss att den röda linjen skulle vara industrivägg och dörr på 4m (2m öppningsbart) i glas. Möjligheten finns då att skärma av om man skulle vilja, plus att de är väldigt fina och släpper genom ljus.
TV-rummets mått blir ca 4,2 x 5,5m - TVn kommer bara gå att ha på en vägg, de andra blir någon typ av golv-till-tak-glas som man inte vill möblera direkt emot. Kommer man få in möbler för 4-5 personer utan det känns trångt?
Vad är era erfarenheter?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 338 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 338 inlägg
Det går att ha soffgrupp i ett rum som är 23 kvm stort. Vi har haft mindre vardagsrum än så, men vi har alltid ställt soffan mot en vägg eftersom det går bort många kvm. om man ska ha mellanrum mellan väggen och soffan. Om man inte vill det kan man ha en mindre soffa och flera fåtöljer/bekväma stolar som går att flytta runt och går bra att ställa nära ett fönster.
Men det är väldigt personligt hur man upplever det. Det kan därför vara bäst att rita upp det i ett program där man kan se rummet i 3D och helst gå runt i det och känna efter i olika vinklar. Själv använder jag gratis datorprogrammet Sweet Home 3D.
Men det är väldigt personligt hur man upplever det. Det kan därför vara bäst att rita upp det i ett program där man kan se rummet i 3D och helst gå runt i det och känna efter i olika vinklar. Själv använder jag gratis datorprogrammet Sweet Home 3D.
Tack för jätte bra tips. Det ska jag definitivt göra.BirgitS skrev:
Det går att ha soffgrupp i ett rum som är 23 kvm stort. Vi har haft mindre vardagsrum än så, men vi har alltid ställt soffan mot en vägg eftersom det går bort många kvm. om man ska ha mellanrum mellan väggen och soffan. Om man inte vill det kan man ha en mindre soffa och flera fåtöljer/bekväma stolar som går att flytta runt och går bra att ställa nära ett fönster.
Japp! Ja vi har testat det också men tycker kanske att utrymmet i matdelen blir för trångt då istället.J Jarlsgård skrev:
För ett par år sedan var vi ett par stycken (minns inte om det är en tråd här eller på FB) som labbade lite med bla Roomsketcher och floorplanner och upptäckte att möblerna inte alltid stämde i storlek trots att vi angav storlek. Nu minns jag inte vilket av programmen som stämde bäst med verkligheten men det var stor skillnad mellan dem i 3D-läget hur rymligt det kändes. Så ett tips är att jämföra mellan flera olika program samt modellera ett rum du redan har idag för att kunna bedöma vilket som upplevs som närmast sanningenR Robiban skrev:
Ja, det kan jag relatera till!S Svampe skrev:För ett par år sedan var vi ett par stycken (minns inte om det är en tråd här eller på FB) som labbade lite med bla Roomsketcher och floorplanner och upptäckte att möblerna inte alltid stämde i storlek trots att vi angav storlek. Nu minns jag inte vilket av programmen som stämde bäst med verkligheten men det var stor skillnad mellan dem i 3D-läget hur rymligt det kändes. Så ett tips är att jämföra mellan flera olika program samt modellera ett rum du redan har idag för att kunna bedöma vilket som upplevs som närmast sanningen
Rent spontant, hur långa (eller korta) avstånd vill man minst ha från matbord till vägg utan att det börjar kännas trångt? Har försökt jämföra i vårat befintliga hus och kollar hos bekanta när man är där men får ingen riktig känsla.
Om jag inte minns fel från när vi planerade bröllop och bordsplacering så räknar man i de sammanhangen med minst 60 cm för att det ska gå att ta sig förbi. Men då kan det kännas lite trångt om man ofta ska gå bakom någon så jag skulle tro att ca 80 cm känns rymligt även om någon sitter där. Jag har nog haft 45-50cm mellan en skänk och matbord och det gick att ta sig förbi, antagligen lite tack vare utrymmet ovanför bänkytan på skänken, men då var det verkligen "dra in magen så att man nästan imploderar" 😅R Robiban skrev:
Om du har möjlighet så flytta matbordet i nuvarande boende 60cm från en vägg och provsitt och låt någon gå bakom, byt sedan plats med den andra personen. När ni har gjort det ett par gånger var så flytta bordet 70 cm från väggen, testa, flytta 80 cm från väggen osv tills ni hittat något som känns bra. Har du möjlighet så ta gärna hjälp av flera personer med lite olika kroppsbyggnad och om möjlighet finns så låt bordet stå 60-70-80 cm från väggen i någon dag vardera och känn in i vardagen vad som känns bäst
Klicka här för att svara