Hej!

Jag fräschade nyligen till en bandsåg som jag täckte i en tidigare tråd, och nu har turen kommit till en kombimaskin (fast jag tänker företrädelsevis använda hyvelfunktionen i den) som jag fick gratis av en bekant för en tid sedan.

Det är en polsk maskin, av märket REMA och modell DYMC-8, och lär enligt Google tydligen vara en kopia av Scheppach HM1/HM2. Jag vet att det är en dålig maskin som de flesta förmodligen inte skulle röra vid med tång, men eftersom jag fick den till ett så facilt pris så måste jag ge den en chans åtminstone. Jag tänker inte lägga några större summor på den.

Så här ser hon ut:
Rostig orange och svart polsk kombimaskin REMA DYMC-8, delvis demonterad, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allmänskicket är rostigt, rörliga delar har klibbat ihop av en salig blandning olja och träspån och sen matchar den inte den nymålade grå bandsågen och den grå kap-/gersågen från Elu som står i samma utrymme, så något måste göras!

Planen är att skruva isär och rengöra den in i mer eller mindre minsta beståndsdelar, lacka orangea delar med grå rust-oleum metallack och bättringsmåla de svarta delarna, slipa/polera och vaxa alla glidytor och smörja upp det mekaniska.

Demonteringen kan börja! Först ut är att snäppa av utmatningsbordet och övriga kåpor som har snabbsnäppen för om man vill ansluta andra moduler.
Använd kombimaskin för träbearbetning med rostiga delar står i ett verkstadsutrymme, redo för demontering och renovering.
Skapa konto

För att lossa inmatningsbordet måste man ta bort drivningen till in- och utmatningsvalsarna
Rostig och nedsmutsad kombimaskin med exponerade kugghjul och kedjedrift, omgiven av träspån, i behov av renovering.
Skapa konto

Det var lite knepigt med alla drev och kugghjul men jag fick dän inmatningsbordet till slut
Orange kombimaskin REMA DYMC-8 med synlig rost och spån i demonterat skick i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Jag måste ta bort kuttern och valsarna för att komma åt planingsbordet som också är rostigt. Det måste också bort för att jag ska kunna rengöra gängstängerna och mekanismen som höjer och sänker nämnda bord, då den går trögt. Så här är kutterpacketet. Det måste jag också rensa från rost och polera upp på något vis. Får också se om hyvelstålen är någon form av standard och om man kan beställa nya.
Demonterat kutterpacket från en REMA DYMC-8 kombimaskin med synliga rostfläckar och smuts på en verkstadsbetonggolv.
Skapa konto

Nu är hon hyfsat naken!
Delvis demonterad orange och svart kombimaskin REMA DYMC-8 i en verkstad.
Skapa konto

Men planingsbordet måste väck!
Demonterad orange och svart kombimaskin REMA DYMC-8 med synliga komponenter och träspån omkring.
Skapa konto

Nu är det inte mycket kvar i demonteringen, det som kvarstår är gängstängerna, veven och snäckväxeln till höj- och sänkningen av bordet och att lossa stommen från benen. Men det får bli vid nästa meksession.

• Gilla
SamiHus och 4 till
  • Laddar…
En skillnad mot originalet verkar vara att du har matarvalsar i stål isf plast vilket var hm-hyvlarnas Akilleshäl. Får du nu bara till plåtborden så de ligger i rätt plan har nog en hyvel som funkar fint i många år.

Hyvelstålen kan du slipa med diamantbrynen och en jigg du gör av en bit trä med ett sågat spår i. Spåret, som ska vara samma tjocklek som hyvelstålet, sågar du i vinkel och så djupt att stålets slipfas sticker upp över ytan så mycket som du vill slipa ner det. Använd samma jigg till båda stålen så att du slipar dem symetriskt.

Tack för tipsen om stålslipning. Jag beställde nya, betydligt tunnare och vändbara stål med samma bredd som jag tänkte montera. Jag tänkte dock spara de befintliga stålen och skärpa upp dem vid tillfälle.

Nu när man så smått börjar komma ut ur idet började jag titta på det här projektet igen och jag har hunnit med viss återmontering av delarna som jag tagit loss och rengjort.

Tyvärr upptäckte jag att ett av lagerhusen, som är i gjuten aluminium, hade spruckit på ena sidan. Jag hörde av mig till Burbage Maskin, och hör och häpna så verkar det kunna gå att lösa reservdelar från Rema. De hade inga lagerhus på lager längre men de kunde använda de gamla gjutformarna till att gjuta nya, fast i gjutjärn. Med lagersats så skulle det bli cirka 500 kr + moms och frakt per sida, vilket inte alls låter så farligt. Jag tänkte nog beställa till båda sidor då, det lär väl bara vara en tidsfråga innan den andra sidan spricker även den. Leveranstiden var 4-5 veckor från beställning.

Delvis återmonterat lagerhus i gjuten aluminium med synlig spricka och rost, på en arbetsbänk med verktyg.
Skapa konto

Jag noterade också att nån form av bricka på kuttern, ut mot själva "remskivan", hade spruckit. Remskivan är ju mer som en cylinder och allt verkar sitta ordentligt fast ändå. Borde jag höra om de kan leverera en sådan bricka också? Det verkar vara nummer 3 på sprängskissen nedan. Det ser ut som att det sitter ett par lager inne i remcylindern, det vore ju tråkigt om man hade sönder dessa i processen att byta brickan om det inte behövs?

Rostig maskindel med synlig spricka på en svart bricka mellan två cylindriska komponenter i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Sprängskiss av maskindelar med numrerade komponenter för underhåll och återmontering.
Skapa konto

Som ni kan se i första inlägget är valsarna rätt rostiga och särskilt utmatningsvalsen borde vara av vikt att den är slät. Går det att polera upp eller borde man höra om det går att beställa en sådan också?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej Klaugust!
Jag har också köpt en likadan maskin, men utan manual. Har du en, eller vet du vart man kan hitta en? Jag har försökt maila Burbage Maskin, men får inget svar... (Visst det är ju snart semestertider, men ändå...).
Den är inte komplett, och jag saknar remhjulet för att driva de andra modulerna.

Klaugust Klaugust skrev:
Hej!

Jag fräschade nyligen till en bandsåg som jag täckte i en tidigare tråd, och nu har turen kommit till en kombimaskin (fast jag tänker företrädelsevis använda hyvelfunktionen i den) som jag fick gratis av en bekant för en tid sedan.

Det är en polsk maskin, av märket REMA och modell DYMC-8, och lär enligt Google tydligen vara en kopia av Scheppach HM1/HM2. Jag vet att det är en dålig maskin som de flesta förmodligen inte skulle röra vid med tång, men eftersom jag fick den till ett så facilt pris så måste jag ge den en chans åtminstone. Jag tänker inte lägga några större summor på den.

Så här ser hon ut:
[bild]

Allmänskicket är rostigt, rörliga delar har klibbat ihop av en salig blandning olja och träspån och sen matchar den inte den nymålade grå bandsågen och den grå kap-/gersågen från Elu som står i samma utrymme, så något måste göras!

Planen är att skruva isär och rengöra den in i mer eller mindre minsta beståndsdelar, lacka orangea delar med grå rust-oleum metallack och bättringsmåla de svarta delarna, slipa/polera och vaxa alla glidytor och smörja upp det mekaniska.

Demonteringen kan börja! Först ut är att snäppa av utmatningsbordet och övriga kåpor som har snabbsnäppen för om man vill ansluta andra moduler.
[bild]

För att lossa inmatningsbordet måste man ta bort drivningen till in- och utmatningsvalsarna
[bild]

Det var lite knepigt med alla drev och kugghjul men jag fick dän inmatningsbordet till slut
[bild]

Jag måste ta bort kuttern och valsarna för att komma åt planingsbordet som också är rostigt. Det måste också bort för att jag ska kunna rengöra gängstängerna och mekanismen som höjer och sänker nämnda bord, då den går trögt. Så här är kutterpacketet. Det måste jag också rensa från rost och polera upp på något vis. Får också se om hyvelstålen är någon form av standard och om man kan beställa nya.
[bild]

Nu är hon hyfsat naken!
[bild]

Men planingsbordet måste väck!
[bild]

Nu är det inte mycket kvar i demonteringen, det som kvarstår är gängstängerna, veven och snäckväxeln till höj- och sänkningen av bordet och att lossa stommen från benen. Men det får bli vid nästa meksession.
Hej
Klaugust Klaugust skrev:
Tack för tipsen om stålslipning. Jag beställde nya, betydligt tunnare och vändbara stål med samma bredd som jag tänkte montera. Jag tänkte dock spara de befintliga stålen och skärpa upp dem vid tillfälle.

Nu när man så smått börjar komma ut ur idet började jag titta på det här projektet igen och jag har hunnit med viss återmontering av delarna som jag tagit loss och rengjort.

Tyvärr upptäckte jag att ett av lagerhusen, som är i gjuten aluminium, hade spruckit på ena sidan. Jag hörde av mig till Burbage Maskin, och hör och häpna så verkar det kunna gå att lösa reservdelar från Rema. De hade inga lagerhus på lager längre men de kunde använda de gamla gjutformarna till att gjuta nya, fast i gjutjärn. Med lagersats så skulle det bli cirka 500 kr + moms och frakt per sida, vilket inte alls låter så farligt. Jag tänkte nog beställa till båda sidor då, det lär väl bara vara en tidsfråga innan den andra sidan spricker även den. Leveranstiden var 4-5 veckor från beställning.

[bild]

Jag noterade också att nån form av bricka på kuttern, ut mot själva "remskivan", hade spruckit. Remskivan är ju mer som en cylinder och allt verkar sitta ordentligt fast ändå. Borde jag höra om de kan leverera en sådan bricka också? Det verkar vara nummer 3 på sprängskissen nedan. Det ser ut som att det sitter ett par lager inne i remcylindern, det vore ju tråkigt om man hade sönder dessa i processen att byta brickan om det inte behövs?

[bild]
[bild]

Som ni kan se i första inlägget är valsarna rätt rostiga och särskilt utmatningsvalsen borde vara av vikt att den är slät. Går det att polera upp eller borde man höra om det går att beställa en sådan också?
Hej!
Jag köpte en rema planhyvel men en del saknas. der är fasta bordet. Jag skulle vilja göra en.
Är det möjligt att få bilder på bindningen?

Tack för hjälpa mig
Mathieu

• Planhyvel i verkstad utan fast bord, synliga valsar och justerbara styrplatser.
    Skapa konto
  • Del av en planhyvel med synliga metallkomponenter och fästpunkter, saknar fast bord.
    Skapa konto
  • Orange planhyvel med synliga rullar och reglage, saknar fast bord, spån syns.
    Skapa konto
Hej @Klaugust
Fick du rätt på den här till slut?

Tack för din tråd. Jag har en sådan hyvel som fungerat utmärkt i många år. Särskilt tack för sprängskissen då jag ska beställa några smådelar (som jag hoppas ska finnas)

Ursäkta att jag inte svarat tidigare i tråden. Föräldraledigheten tog slut och andra projekt tog vid så den står fortfarande omonterad på samma plats som tidigare. Har inte lyckats byta lagerbockarna. Men det lär väl ske vilket årtionde som helst! Jag får lov att återkomma om svar på manual och bindning (infästning?) till det fasta bordet när jag får lite tid över, ni behöver kanske inte sitta uppe och vänta.

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Hello!

I recently upgraded to a band saw that I covered in a previous thread , and now it's time for a combi machine (although I'm going to preferably use the planer function in it) that I got for free from an acquaintance some time ago.

It is a Polish machine, brand REMA and model DYMC-8, and according to Google is apparently a copy of the Scheppach HM1/HM2. I know it's a bad machine that most people probably wouldn't touch with pliers, but since I got it for such an easy price, I have to at least give it a chance. I'm not going to spend any large sums on it.

This is what she looks like:
[bild]

The general condition is rusty, moving parts have stuck together from a delicious mixture of oil and wood shavings and then it doesn't match the freshly painted gray band saw and the gray miter saw from Elu that are in the same space, so something needs to be done!

The plan is to disassemble and clean it down to more or less the smallest components, paint orange parts with gray rust-oleum metallic paint and touch up the black parts, sand/polish and wax all sliding surfaces and grease up the mechanicals.

The disassembly can begin! The first step is to snap off the output table and other covers that have the quick snaps if you want to connect other modules.
[bild]

To detach the infeed table, the drive to the infeed and outfeed rollers must be removed
[bild]

It was a bit tricky with all the gears and gears but I got the input table in the end
[bild]

I have to remove the cutter and rollers to access the planing table which is also rusty. It also needs to be removed so that I can clean the threaded rods and the mechanism that raises and lowers said table, as it runs sluggishly. So here is the cutter package. I also have to clean it of rust and polish it somehow. Will also see if the planing steel is some kind of standard and if you can order new ones.
[bild]

Now she is fairly naked!
[bild]

But the planning table has to go!
[bild]

Now there is not much left in the disassembly, what remains are the threaded rods, the crank and the worm gear for raising and lowering the table and detaching the frame from the legs. But that will have to be at the next mech session.
hi where can i buy part 24 / 46 for this Rema DYMC-8 , the cog is plastic and worn out /broken.
regards
ppteve

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.