4 914 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Riksbanken sänker styrräntan
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 351 inlägg
Jag tror inte de vet vad de gör, men de verkar i alla fall ha vett att göra saker i små steg och testa sig fram.
Jag tror Riksbanken kommer jaga inflationen nedåt i minst 18 månader nu. Men som sagt, hellre det än att de gör radikala saker med risk att förstöra den reala ekonomin. Att de tydligt visar att det inte är de som kör egentligen är ganska uppfriskande.
Jag tror Riksbanken kommer jaga inflationen nedåt i minst 18 månader nu. Men som sagt, hellre det än att de gör radikala saker med risk att förstöra den reala ekonomin. Att de tydligt visar att det inte är de som kör egentligen är ganska uppfriskande.
Jag tror de vet vad de gör.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte de vet vad de gör, men de verkar i alla fall ha vett att göra saker i små steg och testa sig fram.
Sen kan ingen se in i framtiden, då hade allt varit busenkelt.
Är väl relativt få gånger sista decennierna som riksbanken har fått majoriteten av bankekonomerna mot sig…
Först skriver du dettaS Screew skrev:
Sen skriver du detta...???S Screew skrev:
Så du vet att dom visat tidigare att dom inte vet vad dom gör men samtidigt säger du själv att du egentligen inte har koll...?? (Vilket du med tyngd bevisade när du trodde Riksbanken "stödköpte" papper för att hålla fastighestbolag under armarna)😂
Tycker du själv det låter trovärdigt.?
Varför inte göra som majoriteten här på BH, bara uttala sig om man har koll, killgissningar är ingen betjänt av.
För egen del tycker jag det känns riktigt bra att riksbanken börjar med räntesänkningar nu när vi har ett pågående husbygge som förväntas vara färdigställt till augusti.
Förhoppningsvis har de stora bankerna börjat sänka räntan något när vårt bankkreditiv ska göras om till bolån.
Förhoppningsvis har de stora bankerna börjat sänka räntan något när vårt bankkreditiv ska göras om till bolån.
Swedbank, Handelsbanken och Nordea sänkte direkt motsvarande när beskedet kom. SEB går strax ner lika.Skymag skrev:
Det är ren och skär symbolik, man vill förmedla att toppen är nådd och vändning i ekonomin har kommit.Z Zodde skrev:
En femhundring i lättnad för en familj i villa är inte det som betyder något nu.
Man vill känna att huset troligen inte kommer sjunka ett par hundra tusen kommande månaderna.
Du förstår inte. Du verkar tro att räntan i huvudsak sätts utifrån situationen till de som har bostads lån….P Pligg85 skrev:
Sen skiter riksbanken i om genomsnittliga prisnivån på fastigheter går upp elller ner, varför tror du DET skulle vara en TUNG faktor o räntesättningen
Riksbanken har en enda arbetsuppgift och det är att hålla inflationen på 2%.Z Zodde skrev:
Dock verkar näringslivet, fack och alla jävla instanser ha inflytande på den arbetsuppgiften.
De skulle höjt mer och tidigare om de skött sitt jobb