Riksbanken sänker reporäntan med 0,25 procentenheter till 1,75 procent. Men om bolånen blir billigare är ovisst.

Du kan läsa artikeln här: Riksbanken sänker räntan

E
Skrivet av: ordain

Bankerna kan inte låna till reporäntan.

"Reporäntan är den ränta som bankerna kan låna eller placera till i Riksbanken på sju dagar"

"Eller" i den meningen betyder inte att bankerna kan välja mellan att låna eller placera på den räntan, utan Riksbanken bestämmer utifrån hur likviditetssituationen är om bankerna får låna eller placera till den räntan.

Idag är det placera till reporäntan bankerna kan göra (men det gör dock ingen, så reporäntan används inte för några transaktioner).

Det finns ingen automatisk koppling mellan reporäntan och vad bankerna kan låna till för ränta, utan bankerna lånar på den öppna marknaden.

E
Skrivet av: Cust

Det är säkert så som du skriver, Ordain.
Men bankerna har lite skurkfasoner när de hymlar om deras marginaler. De har ju ökat sina marginaler med 144% sedan 2008. Det tycker jag är anmärkningsvärt...

E
Skrivet av: Kalle

Jag hoppas verkligen inte att boräntorna sjunker! Det leder bara till en uppblåst bomarknad där alla anser sig ha råd att äga en villa för 3 mille!

E
Skrivet av: Gäst

Ja, men tyvärr blir ju repon lite tandlös då man vill få igång tillväxten när den är för låg enligt målvärde.
Och det är ju bolånen som styr till stor del om hur mycket man kan spendera. (för den stora massan) Men jag håller med, det är ett moment 22 då bomarkarknaden blir mer uppblåst. Men med FI beslut om 15% i kontantins. stävjar ju detta en del. För alla vilda budgivningar som förekom innan detta beslut är ju ovanliga i nuläget?

E
Skrivet av: Raceman

Marlene skrev:
"Ordain, just så definierar Riksbanken reporäntan: "Reporäntan är den ränta som bankerna kan låna eller placera till i Riksbanken på sju dagar""

Detta under förutsättning att Riksbanken först har annonserat en "Repa", och det gör de bara om de anser att systemet behöver tillföras nya pengar, vilket är väldigt sällan.

Den ränta som bankerna lånar till heter "Stibor". Det är snarare så att skillnaden (spreaden) mellan Stibor och Reporäntan har ökat den senaste tiden.

E
Skrivet av: ordain

Marlene: Japp, det var ju det jag skrev också.

Sedan förklarade jag att de med "eller" i den meningen menar att riksbanken antingen lånar ut till den räntan, eller erbjuder banker att placera till den räntan. Det är inte så att bankerna får välja om de vill låna eller placera.

De senaste åren har Riksbanken erbjudit banker att placera till den räntan, inte att låna till den. Bankerna har dock avstått från att placera till den.

I princip lånar inte banker av Riksbanken alls för närvarande. Vid senaste veckorapporten (http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_Veckorapport/2011/Ve...) var Riksbankens totala utlåning relaterad till penningpolitiska transaktioner till svenska banker på 8 miljoner kronor, det vill säga i princip inget. Denna utlåning skedde till Riksbankens utlåningsränta, som då låg på 2,75%: http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=8912

Bankerna sköter normalt sin upplåning via marknaden, inte via Riksbanken. Riksbanken styr dock dagslåneräntan, vilket normalt får effekt även på andra räntor.

E
Skrivet av: lol

"men det gör dock ingen, så reporäntan används inte för några transaktioner"

Nähe, men varför har vi ens en reporänta då? Är det inte så att man använder reporäntan till att försöka styra marknadsräntorna? Men då måste väl några transaktioner äga rum till reporäntan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.