P Pligg85 skrev:
Minst. Och ändå har svensken råd med utlandsresor som avlöser varandra
Man måste ju unna sig när det är dåligt
S SueCia skrev:
Känner mig träffad faktiskt, riksbanken får gärna komma med ett erbjudande när som helst :)

Nämen nog borde vi alla kunna vara överens om att räntan åtminstone inte är hög i dagsläget, det känns inte så kontroversiellt att påstå.
Nä man får inte många korvören på sparkontot

S
M MsTake skrev:
Man måste ju unna sig när det är dåligt

Nä man får inte många korvören på sparkontot
Tja, jag har 3.75% på sparkontot, det är väl inget att klaga på iaf.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Med en inflation på 10% så blir du nog inte jätte glad..

• Haha
enoch85
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Men när räntan och inflationen var låg fick man nog vara glad om man fick något överhuvudtaget.

S
M MsTake skrev:
Nej absolut inte, men det är nog ännu fler som skulle bli missnöjda med 10,5% på bolånet misstänker jag.

Attitudeswe
Hittade denna fina rapport från riksbanken utgiven 2017

I storstadsregionerna ligger skuldkvoten på över 400% i snitt. Trots högre inkomster lyser sthml rött (skuldkvot bland de 10% kommuner med högst skuldkvot)

Även om två personer tjänar 1M ihop så blir ju ett lån på i snitt 4.5M svettigt vid 5% ränta (ca30% av inkomst efter skatt till ränta (efter avdrag)). Det går över max ränteavdrag för 30% återbäring (ränteavdraget sänks på sista 25.000kr i ränteutgift)

Svensk karta som visar skuldkvot per kommun. Blåtoner indikerar skuldkvoten; röda och gröna fält visar extremer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Muminsson och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Över 4 hos Qliro. Helt okej och kul med över dubbla räntan på tillgångar än på bolånet.
Dock levererar börsen bättre fortfarande....

Inflationen kan man ducka rätt skapligt och behöver inte köpa allt som skenat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men när räntan och inflationen var låg fick man nog vara glad om man fick något överhuvudtaget.
Då fanns det en glad börs och bostadsmarknad att investera i.

M MsTake skrev:
Då fanns det en glad börs och bostadsmarknad att investera i.
Med lånade pengar som ingves har talat om i flera år att vi är för högt belånade .

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
F Fideliox skrev:
Är det? Folk verkar ju kunna betala ganska bra än så länge..
Ja det märks. Typ den största byggaren i Skåne har varslat runt 12% av sin styrka (runt 700-800 anställda) och ligger back en miljard på ett år.
Ballingslöv har kickat 90 personer på 6 månader.

Till och med så cafeer kursar en efter en just nu.

Det är helt tomt på köpcenter och övriga affärer där man fick stå i kö innan. Bra förvisso för oss som inte gillar köer och vill det ska gå undan, men sämre för affärerna då det blir fler tomma lokaler på köpcenter och inne i städerna.

Själv blir det nog första utlandsresan på en del år som weekend i mellandagarna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Med lånade pengar som ingves har talat om i flera år att vi är för högt belånade .
Tala för sig själva jag har bara knappt 10 Miljoner i lån.

• Gilla
sprit
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Känner mig träffad faktiskt, riksbanken får gärna komma med ett erbjudande när som helst :)

Nämen nog borde vi alla kunna vara överens om att räntan åtminstone inte är hög i dagsläget, det känns inte så kontroversiellt att påstå.
Jo den är hög, för hög.

G Ganescha skrev:
Jo den är hög, för hög.
Varför är räntan för hög och vilken nivå ska den ha istället enligt dig?

P Pin skrev:
Varför är räntan för hög och vilken nivå ska den ha istället enligt dig?
För den sätter människor i en ekonomisk knipa. 2,5-3%

Det är inte räntan nu som är fel... det är räntan vi har haft senaste 10 åren som vänt uppochner på allt och fått lite för många att tro att pengar kommer att vara "gratis" för all framtid.

• Gilla
växelventil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.