Problemet med räntan är ju att man legat på extremt låg ränta så pass länge att man har etablerat någon form av normalläge där marknaden anpassat sig till dessa nivåer.

Senast vi låg på dessa räntenivåer så kostade ju även en bostad nästan hälften av vad den gör idag så i absoluta tal pratar vi ju helt klart om någon form av ränterekord, framförallt för de som är nya på marknaden.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Excel
Bra, hoppas de trycker till med ytterligare 1% vid nästa möte. Inflationen måste ned!

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
V Vesh skrev:
Problemet med räntan är ju att man legat på extremt låg ränta så pass länge att man har etablerat någon form av normalläge där marknaden anpassat sig till dessa nivåer.

Senast vi låg på dessa räntenivåer så kostade ju även en bostad nästan hälften av vad den gör idag så i absoluta tal pratar vi ju helt klart om någon form av ränterekord, framförallt för de som är nya på marknaden.
Japp och många av oss som upplevde 90-talskrisen har haft detta i bakhuvudet och har bekanta som forfarande inte är skuldfria från 90-talskrisen.Själv betalade vi av bolånet 2018 för någon gång kommer räntan höjas så skönt att inte ha några lån längre.

PS:När vi köpte vårat hus 1988 så var boräntan på 14%

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
V Vesh skrev:

När låg vi sist på dessa räntenivåer?

Notera dock att inflationen utan politikernas sjabblande (alltså utan energi och drivmedel) är 6,7 % och absolut inga 9 %.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
När låg vi sist på dessa räntenivåer?
3 månadersräntant låg på 3,5-4% 2012 enligt Swedbanks statisitk, där vi bör landa nu också efter att denna höjning slagit igenom på bolånen.

shockerande att politikerna helt abdikerat sitt ansvar...

Istället för att ta bort ränteavdraget för att kyla utlåningen när räntan var låg skulle det inte förvåna mig om de höjer det nu..

Som vanligt kommer de att elda på med kortsiktiga lösningar istället för att ha en plan.

Att inflationsbekämpning helt ska ligga på riksbanken är absurt.

De har bara en hammare och alla problem är inte en spik.

/ATW

• Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Japp och många av oss som upplevde 90-talskrisen har haft detta i bakhuvudet och har bekanta som forfarande inte är skuldfria från 90-talskrisen.Själv betalade vi av bolånet 2018 för någon gång kommer räntan höjas så skönt att inte ha några lån längre.

PS:När vi köpte vårat hus 1988 så var boräntan på 14%
Med en inflation på 7% och 50% ränteavdrag blir det i praktiken nollränta. Löneökningen var dessutom 3% utöver inflationen.

• Gilla
Klaugust och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Bra, hoppas de trycker till med ytterligare 1% vid nästa möte. Inflationen måste ned!
Håller med om att inflationen måste ned.
Men tyvärr spär räntehöjningen i detta läge bara på inflationen då inflationen inte är som normalt lönedriven utan beror på el & drivmedel.

Varför tror jag nu detta?
Jo, iom högre ränta minskar köpsuget på marknaden. Men iom att inflationen är el & drivmedelsdriven då företagen måste kompensera för dessa högre kostnader så kommer inte inflationen att gå ned öht.
Kvar har vi då minskat köpsug som betyder mindre intäkter för företagen som måste höja priserna (ökar på inflationen) för att kompensera bortfallet av intäkter för att ens kunna gå runt.
Skulle älska om jag hade fel och hoppas innerligt på det, men jag håller det tyvärr inte sannolikt

Enl mitt tycke så fungerar Riksbankens "vi måste höja räntan om inflationen stiger" faktiskt rätt bra OM inflationen här "hyffsad" normal & inte beror rakt av på omvärldsfaktorer.
I dagens situation får det som sagt motsatt effekt och de verkar inte ens fatta det. Skrämmande

• Gilla
Andreas_jti och 7 till
  • Laddar…
Fast stärks kronan bli svensk el dyrare att exportera, vilket innebär att priset inte höjs lika mycket av exporten till Tyskland. (Samma pris i EUR blir lägre i SEK)

Du har fel. Så din önskan slår in.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Excel
Tack MP och S för höga elpriser, (pga nedlagd kärnkraft)
Tack MP och S för höga drivmedelspriser (pga reduktionsplikt)

Både dessa bidrar till högre inflation och därigenom högre räntor. (Utöver redan skenande el och drivmedelspriser)

• Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Men tyvärr spär räntehöjningen i detta läge bara på inflationen då inflationen inte är som normalt lönedriven utan beror på el & drivmedel.

Jo, iom högre ränta minskar köpsuget på marknaden. Men iom att inflationen är el & drivmedelsdriven då företagen måste kompensera för dessa högre kostnader så kommer inte inflationen att gå ned öht.
Kvar har vi då minskat köpsug som betyder mindre intäkter för företagen som måste höja priserna (ökar på inflationen) för att kompensera bortfallet av intäkter för att ens kunna gå runt.
Skulle älska om jag hade fel och hoppas innerligt på det, men jag håller det tyvärr inte sannolikt

Enl mitt tycke så fungerar Riksbankens "vi måste höja räntan om inflationen stiger" faktiskt rätt bra OM inflationen här "hyffsad" normal & inte beror rakt av på omvärldsfaktorer.
I dagens situation får det som sagt motsatt effekt och de verkar inte ens fatta det. Skrämmande
Håller med dig.

Har svårt att se att en högre ränta ska dämpa energipriserna.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har fel. Så din önskan slår in.
Va bra :)
Men varför har jag fel?

M MrDizzy skrev:

Fast det är nog inte så lätt att få ner inflationen men visst börjar folk hålla i pengarna mer så kommer den gå ner till slut men då börjar hjulen snurra saktare och folk konsumerar mindre.Jobbade själv på se-banken 1988 och blev erbjuden låna 7500000 kr till reporänta fördelaktikt men glad att jag inte gjorde det när bengt dennis höjde reporänta med 500%.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.