Hejsan
Tänkte bygga ett ribbstaket med liggande ribb.
Då jag redan har ett antal plintar, höjd 500, med stolpsko 75 mm, så tänkte jag
använda dessa till stolparna. Jag har grävt bort jord, ca 30 cm djupt, då jag ska ha lite mark sten under och runt staketet och tänker då ev fylla upp med bärlag, även fixera plintarna med bärlag.
Tänker mig ett plint avstånd på ca 1,5-2 m, beroende på lämpl ribblängd. Höjden på staketet blir ca
1,8 meter. Stolp dim 75mm och ribb dim ca 45mm och ett ribbavstånd på ca 30 mm.
Bor på västkusten där det ofta blåser.
Blir detta en stabil lösning eller finns det bättre sätt att få stabilitet? Är stolp dim för klen ?
Tänkte sätta plintarna så att stolpbeslaget plattjärnet) kommer i vinkel mot staketets längdriktning.
Tacksam för svar. Pellegrog
Tänkte bygga ett ribbstaket med liggande ribb.
Då jag redan har ett antal plintar, höjd 500, med stolpsko 75 mm, så tänkte jag
använda dessa till stolparna. Jag har grävt bort jord, ca 30 cm djupt, då jag ska ha lite mark sten under och runt staketet och tänker då ev fylla upp med bärlag, även fixera plintarna med bärlag.
Tänker mig ett plint avstånd på ca 1,5-2 m, beroende på lämpl ribblängd. Höjden på staketet blir ca
1,8 meter. Stolp dim 75mm och ribb dim ca 45mm och ett ribbavstånd på ca 30 mm.
Bor på västkusten där det ofta blåser.
Blir detta en stabil lösning eller finns det bättre sätt att få stabilitet? Är stolp dim för klen ?
Tänkte sätta plintarna så att stolpbeslaget plattjärnet) kommer i vinkel mot staketets längdriktning.
Tacksam för svar. Pellegrog
70 stolpar kommer att hålla men jag tror det kommer se lite vekt ut med ett så högt staket. Viktigast för stabiliteten är stolpskorna. Det bästa är sådana med 2 plattjärn som sticker upp där du ställer stolpen direkt mot (eller aningens över) betongen.
Tänker du dessutom ribbor typ läkt med en tjocklek av 22-28mm så anser jag att det är lite i överkant med 1.5-2 meter mellan stolparna. Med risk för att dom böjer sig över tid och du får ett fult staket... Det finns några bra exempel på mitt kvarter! 
Även jag rekommenderar som vextrex att man kör med plitar med fasta järn om man skall ha någon form av stabilitet i det hela...
Mitt staket är byggt med 95x95 stolpar, ca 116cm mellan stolparna och 25x45 tryckta Klass A virke som ribbor. Mitt är som högst ca 1,2 meter. Orkade faktiskt inte gräva så det hela står på spjut - Det skulle jag däremot inte rekommendera om det skall vara 1.8 meter högt.
Så här ser det ut iaf:
Även jag rekommenderar som vextrex att man kör med plitar med fasta järn om man skall ha någon form av stabilitet i det hela...
Mitt staket är byggt med 95x95 stolpar, ca 116cm mellan stolparna och 25x45 tryckta Klass A virke som ribbor. Mitt är som högst ca 1,2 meter. Orkade faktiskt inte gräva så det hela står på spjut - Det skulle jag däremot inte rekommendera om det skall vara 1.8 meter högt.
Så här ser det ut iaf:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
slacker skrev:Tänker du dessutom ribbor typ läkt med en tjocklek av 22-28mm så anser jag att det är lite i överkant med 1.5-2 meter mellan stolparna. Med risk för att dom böjer sig över tid och du får ett fult staket... Det finns några bra exempel på mitt kvarter!
Så här ser det ut iaf:
[bild]
Plintarna har dubbla plattjärn, men det blir kanske lite klent med 70 stolpar, snyggare med kraftigare stolpar. Ok, sätta stolparna lite tätare är nog rätt. Det brukar va dumt att va dumsnål, så det är nog bättre att köpa nya plintar och köra på grövre dim på stolparna.
Snyggt staket du har, tack för snabba svar.
Om fler har åsikter, så skriv gärna
Hoppas inte på något vindskydd från ditt staket. Det kommer blåsa rätt igenom.pelleprognos skrev:
Använd plintar med fasta järn med 90x90-stolpar eller med 2 st skruvlimmade 45x90. Sätt stolparna med ~120 cm mellanrum. Blir det för vingligt så får du eftermontera snedsträvor.
Om du inte kör med tryckt virke så ska du grundmura ribbor och stolpar innan du skruvar ihop det.
Lyft stolparna lite från plinten så de inte suger vatten.
Med 180 cm högt så bör du göra det med förstyvningar, dvs inte ha en lång raksträcka utan "stödmurar". Annars små "fyrkantkrokar" in och ut. Vinden och lös mark får annars staketet med tiden att luta. Särskilt om du tänker ha klätterväxter på det. Då blir det tungt och ett ännu bättre vindfång. Jag skulle nog satsa på de större 70 cm plintarna, och se till att de har ett riktigt stabilt fäste i marken. (Jag har lerjord och den är nästan som vatten under vinterhalvåret.)
Förstår inte riktigt vad du menar med "stödmurar" eller "fyrkantskrokar".Oldboy skrev:Med 180 cm högt så bör du göra det med förstyvningar, dvs inte ha en lång raksträcka utan "stödmurar". Annars små "fyrkantkrokar" in och ut. Vinden och lös mark får annars staketet med tiden att luta. Särskilt om du tänker ha klätterväxter på det. Då blir det tungt och ett ännu bättre vindfång. Jag skulle nog satsa på de större 70 cm plintarna, och se till att de har ett riktigt stabilt fäste i marken. (Jag har lerjord och den är nästan som vatten under vinterhalvåret.)
Tänkt sätta stolparna i stampat bärlag, så det blir ju knappast lös jord
som dom ska stå i.
Ok, då fattar jag bättre. Det skulle klart ge en bättre stabilitet i sidled, men då staketet ska stå i tomtgränsen mellan
min asfalterade garageuppfart (rak kant) och grannens gräsmatta, så blir det lite knixigt, då jag gissar att min kära granne inte vill att vi ska inkräkta på hans gräsmatta. Men jag skall ha det i åtanke om det börjar luta, får väl muta
honom med några bärs vid grillen isf
. Tack
min asfalterade garageuppfart (rak kant) och grannens gräsmatta, så blir det lite knixigt, då jag gissar att min kära granne inte vill att vi ska inkräkta på hans gräsmatta. Men jag skall ha det i åtanke om det börjar luta, får väl muta
honom med några bärs vid grillen isf
Klicka här för att svara