Finns det någon plåtis som vet..
När jag satte upp våra Rheinzink-takavvattningar 2018-2019 så betecknades stuprören med dimension "80" på fakturan från Bevego. Men idag finns inte denna dimension att köpa, istället finns 76 och 87 mm. Så jag tänkte att Bevego varit slarviga och betecknat någon av dessa dimensioner som 80 internt i sina system.
Men icke, chansade lite och beställde en regnvattensamlare i dimension 76. Den passade inte bra på mina "80"-rör, den var helt riktigt för liten. 87:an hade varit för stor, så 80-dimensionen verkar inte finnas alls längre.
Vet någon om Rheinzink bytt standard från 80 till 76 de senaste åren?
När jag satte upp våra Rheinzink-takavvattningar 2018-2019 så betecknades stuprören med dimension "80" på fakturan från Bevego. Men idag finns inte denna dimension att köpa, istället finns 76 och 87 mm. Så jag tänkte att Bevego varit slarviga och betecknat någon av dessa dimensioner som 80 internt i sina system.
Men icke, chansade lite och beställde en regnvattensamlare i dimension 76. Den passade inte bra på mina "80"-rör, den var helt riktigt för liten. 87:an hade varit för stor, så 80-dimensionen verkar inte finnas alls längre.
Vet någon om Rheinzink bytt standard från 80 till 76 de senaste åren?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Tror du blandar ihop olika tillverkare nu Rheinzink har 80 mm medan vmzinc har 76-87 mm.
Det tror jag inte, eftersom det står präglat Rheinzink på både stuprören (80) och regnvattensamlaren (76).I ivarssonivar skrev:
Men jag ser nu att Rheinzink har faktiskt bägge dimensionerna, både 76, 80 och 87 mm i sortimentet i alla fall för stuprören. Sen att regnvattensamlaren inte fanns i 80 på den websidan jag köpte ifrån ledde mig fel i tanken. Men Rheinzink har ett artikelnummer för den i dimension 80 så hade jag bara letat bättre så hade jag fått rätt grej. Nu löste det sig ändå för mig, 76-röret går in i 80-röret, med lite tätning funkade det okej. Inte optimalt estetiskt men det är på ett ställe där det inte syns så mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara