30 900 läst ·
69 svar
31k läst
69 svar
Revovering av fönster.
Tack för titten.
Om de där hörnbeslagen är för rostiga och dana så finns nya att köpa här, t.ex.
http://www.byggfabriken.com
Om du vill ta bort färgen på beslagen, så fanns det nyligen en tråd med olika knep folk hade använt. Att lägga i blöt i Målartvätt, är ett tips jag minns, men inte har provat.
Om de där hörnbeslagen är för rostiga och dana så finns nya att köpa här, t.ex.
http://www.byggfabriken.com
Om du vill ta bort färgen på beslagen, så fanns det nyligen en tråd med olika knep folk hade använt. Att lägga i blöt i Målartvätt, är ett tips jag minns, men inte har provat.
5.2 Racing: Tremcon är säkert ett utmärkt material för toppförsegling och vid montering/tätning av fönster, speciellt mot alu/metall.
Det jag ställer mig frågande till är just målningsbiten - den brukar inte vara så lyckad med silikonbaserade kitter. Träffar ju målare var och varannan dag i jobbet och de utrycker ju inte direkt sin förtjusning över silikonbaserat. Vi använder inte det mot trä överhuvudtaget och då vi jobbar nästan uteslutande med trä så blir det av naturliga skäl som så att man slipper handskas med det.
Hans O: infravärmare fungerar rätt bra, men vilken modell kikar du på? Är den bred och du har hård färg så kan det ta såpass lång tid att värma att du "kokar" kittet samtidigt och då spricker glasen lätt eftersom det blir väldigt varmt mot glaset.
Är det ett kitt som skall målas över som du använt så verkar det vara rätt typ.
Sommartorparn: Målartvätt är oftast för klent om det har målats med olje/alkydfärger. Min kollega har ett recept som jag glömt som han har kört med gott resultat - lite giftigare skulle jag tippa på. Har själv ett par spanjoletter som skall rengöras som föregående ägare har målat "delvis".

/ Henrik
Det jag ställer mig frågande till är just målningsbiten - den brukar inte vara så lyckad med silikonbaserade kitter. Träffar ju målare var och varannan dag i jobbet och de utrycker ju inte direkt sin förtjusning över silikonbaserat. Vi använder inte det mot trä överhuvudtaget och då vi jobbar nästan uteslutande med trä så blir det av naturliga skäl som så att man slipper handskas med det.
Hans O: infravärmare fungerar rätt bra, men vilken modell kikar du på? Är den bred och du har hård färg så kan det ta såpass lång tid att värma att du "kokar" kittet samtidigt och då spricker glasen lätt eftersom det blir väldigt varmt mot glaset.
Är det ett kitt som skall målas över som du använt så verkar det vara rätt typ.
Sommartorparn: Målartvätt är oftast för klent om det har målats med olje/alkydfärger. Min kollega har ett recept som jag glömt som han har kört med gott resultat - lite giftigare skulle jag tippa på. Har själv ett par spanjoletter som skall rengöras som föregående ägare har målat "delvis".
/ Henrik
Har för övrigt just idag stått och renoverat karm i fastighet där man använt silikonbaserat kitt mot trä. Där gammalt kitt (linolje) sitter kvar är glas och båge intakt men nertill och på sidan av bågen där man bytt har silikonet släppt från träet, färgen har flagnat av och träet har blivit rötskadat. Tyvärr vill fastighetsägaren inte kosta på renovering av bågarna utan det blir kittkomplettering, nya droppnäsor och hoppas på det bästa. Det skär i ögonen/hjärtat men det är ju inte en själv som bestämmer åtgärderna. Rekommendationen är vidarebefordrad - det kommer ju bli klart dyrare att ta tag i det sedan.
Produkter som diskuteras: "linolje"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
God kväll, efter en inte speciellt lyckad kit bortagnings test med både infra värmare varmluftspistol och med skydd mot glaset så är väl projekten att rädda fönstren ganska tungt. För många rutor gick sönder, men det beror väl främst på han som håller i verktygen förstås. (Skall testa lödkolvs tipset så fort jag hittar en) Nu var det helt slätt glas så det var ingen jätte kostnad. Dock så måste jag nog ändra lite på tillväga gångssättet inför dom älsta fönstren där glaset är av typen "skrovligt" som jag önskar behålla. (fast många rutor är/var trasiga redan vis köpet) Det är ganska bra pris satt per m2 om man önskar den typen av glas har jag hört. En bild på länken http://web.telia.com/~u50505304/Fonster/fonstersida.html visar en isärtagen båge där neder delen är ganska skadad. Även skador på trät nertill på vertikala delarna av bågarna är det och jag ser ingen annan lösning än att köra med Plastic padding produkten " kemiskt trä ". Då produkten är avsed för just trä så borde den vara lite elastisk tycker man, skall kolla upp detta räknar med att PP har en kund telefon man kan ringa. Alltenativet är att byta en del av trät förstås, dock så har bågarna en profil som måste till på det nya trät. Lite synd då bågarna upptill är jätte fina i trät, nertill så har hörnbeslaget/skruvarna gjort att vatten trängt in i bågen. Ang lim så hade pingvinlakrits ett tips/förslag på lim till fönstren, vanligt vinter lim typ Cascol är alltså inget lim som kan annvändas till denna typ av job? Kampen går förstås vidare. Mvh Hans O
Hans; du kan ha mycket bättre lycka med att vasst tians stämjärn som du kör direkt utan värmning först för att få bort kittet i flack vinkel, du får bort väldigt mycket direkt om det är hårt och gammalt, sedan kan du jobba lite mot skarven mot träet och bända bort mer.
Men allra först bör du skrapa innersidans skarv mot glas med ett rakblad så det släpper upp lättare när du ska ta bort glaset.
Efter denna procedur kan du värma på, mindre att värma upp och snabbare därigenom och därför mindre risk att spräcka rutorna.
Kolla om rutan börjar bågna av värmen - då är det för varmt - och se upp med var det spänner mot bågen för det är där det spricker. Då får man koncentrera sig på den biten och sedan fortsätta där man var.
Vinterlim är vad jag minns D3-klassat och bör funka bra. Har du mycket torrsprickor kan du köra fogmassa i det och övermåla.
Om färgen hållt så bra som i din bildtråd kan det vara blyfärger kanske? Då får man vara försiktig med värmeborttagning och slipning!
Men allra först bör du skrapa innersidans skarv mot glas med ett rakblad så det släpper upp lättare när du ska ta bort glaset.
Efter denna procedur kan du värma på, mindre att värma upp och snabbare därigenom och därför mindre risk att spräcka rutorna.
Kolla om rutan börjar bågna av värmen - då är det för varmt - och se upp med var det spänner mot bågen för det är där det spricker. Då får man koncentrera sig på den biten och sedan fortsätta där man var.
Vinterlim är vad jag minns D3-klassat och bör funka bra. Har du mycket torrsprickor kan du köra fogmassa i det och övermåla.
Om färgen hållt så bra som i din bildtråd kan det vara blyfärger kanske? Då får man vara försiktig med värmeborttagning och slipning!
Redigerat av moderator:
Då har det hänt lite till, då det är 3 olika fönster typer som jag skriver om så blir det lätt lite rörigt i min text. Skrev lite fel sist på förra inlägget ang fönsterst skick. (Dom älsta fönstren är förstås i sämst kondition, där är både den nedre delen av bågen och neder delen av vertikala rätt så skadade.) Det fönstet som togs i sär i helgen hade störst skador på nederdelen av bågen. Se länken http://web.telia.com/~u50505304/Fonster/fonstersida.html uppdaterad med nya bilder på delvist nytilverkad båge. (Det är kapitelt i mitten på sidan som gäller där)
Nu lite frågor
Till Immobil : När du skrev PP (plastikt trä) gjordes av Plastic Padding, Efter litte gogglande så kommer jag fram till att Plastik Padding´s produkt hetter Kemiskt Trä och Produkten som hetter Plastiskt Trä är från Tremco illbruk se länk http://www.tremco-illbruck.se/se/pr...arkets=8&applications=17&products=1740&char=P
Är jag fortfarande på fel produkt ? Absolut ingen fara sked förstås, men jag slutar väl med Kemiskt Trä till fönstren nu
.
Till Pingvinlakrits: Jag antar att det är en hel del torrsprickor i kommande bågar, du nämnde bara fogmassa som fyll till detta. Kan du "säga" vilken fogmassa du menar?
Som ett litet tips hur man lättast får tag på fint fönster trä att tillverka nya bågdelar av så är åteviningsstationen rätt ställe. Fick tag på både trä och glas från 1920 talet då någon skulle slänga några "sommarglas", det får man bara buga och bocka för.
Tackar förstås för alla tips jag får er alla genom forumet.
Mvh Hans O
Nu lite frågor
Till Immobil : När du skrev PP (plastikt trä) gjordes av Plastic Padding, Efter litte gogglande så kommer jag fram till att Plastik Padding´s produkt hetter Kemiskt Trä och Produkten som hetter Plastiskt Trä är från Tremco illbruk se länk http://www.tremco-illbruck.se/se/pr...arkets=8&applications=17&products=1740&char=P
Är jag fortfarande på fel produkt ? Absolut ingen fara sked förstås, men jag slutar väl med Kemiskt Trä till fönstren nu
Till Pingvinlakrits: Jag antar att det är en hel del torrsprickor i kommande bågar, du nämnde bara fogmassa som fyll till detta. Kan du "säga" vilken fogmassa du menar?
Som ett litet tips hur man lättast får tag på fint fönster trä att tillverka nya bågdelar av så är åteviningsstationen rätt ställe. Fick tag på både trä och glas från 1920 talet då någon skulle slänga några "sommarglas", det får man bara buga och bocka för.
Tackar förstås för alla tips jag får er alla genom forumet.
Mvh Hans O
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Som Mandus skriver: det går mycket bra att fylla i torrsprickor med linoljekitt.
Om du fått bort mesta kittet, det som sitter löst, och sedan vill komplettera upp kittet kan du handslipa av det lite lätt (akta glaset), sedan borsta så du inte har kittmjöl kvar och dra en snabb trasa fuktad med T-röd längs kanten för att fetta av mot glas. Sedan kan du köra LASeal kittmassa och kitta runt hela. Sedan kan du duscha på lite lätt med en pumpflaska, spreja på diskmedel/vatten och dra av med mjuk kittläpp (stålspaden funkar inte lika bra...) efter att du gjort det så kan du fortfarande jämna av fogen under en stund. Glöm inte torka av fogläppen mellan dragningarna, det kan gå åt en del papper / trasor så låt rullen stå framme... Blev det ojämnt någonstans kan du peta in med långsidan på läppen med korta snabba duttningar och sedan dra av igen. Har du en liten pöl med diskmedel/vatten att doppa kanten i så klibbar inte massan mot fogläppen.
Hörnen smiter du av i vinkel så de blir snygga, överskott på bågens träsida kan du dra av med fogläppen och som sita touch kan du doppa finger i diskmedel/vatten och efterdra med mycket lätt tryck, ett par svep, om det behövs. Fingret ska vara blött och helt rent från fog innan drag.
Om du fått bort mesta kittet, det som sitter löst, och sedan vill komplettera upp kittet kan du handslipa av det lite lätt (akta glaset), sedan borsta så du inte har kittmjöl kvar och dra en snabb trasa fuktad med T-röd längs kanten för att fetta av mot glas. Sedan kan du köra LASeal kittmassa och kitta runt hela. Sedan kan du duscha på lite lätt med en pumpflaska, spreja på diskmedel/vatten och dra av med mjuk kittläpp (stålspaden funkar inte lika bra...) efter att du gjort det så kan du fortfarande jämna av fogen under en stund. Glöm inte torka av fogläppen mellan dragningarna, det kan gå åt en del papper / trasor så låt rullen stå framme... Blev det ojämnt någonstans kan du peta in med långsidan på läppen med korta snabba duttningar och sedan dra av igen. Har du en liten pöl med diskmedel/vatten att doppa kanten i så klibbar inte massan mot fogläppen.
Hörnen smiter du av i vinkel så de blir snygga, överskott på bågens träsida kan du dra av med fogläppen och som sita touch kan du doppa finger i diskmedel/vatten och efterdra med mycket lätt tryck, ett par svep, om det behövs. Fingret ska vara blött och helt rent från fog innan drag.
God Morgon
Då är länken uppdaterad med ny bild . Femte bilden uppifrån, http://web.telia.com/~u50505304/Fonster/fonstersida.html och när detta skrivs så är dom 4 första fönstren färdigmålade. Fortfarande är det 2 karmar kvar att måla på det del projektet. Fönstertätning mm är blir ett sennare problem, det får tas när monteringen sker. Lite bättre skick än när jag började fixa med dom, är väl lite/nog stolt över resultatet fast det kanske inte platsar som bygnadsvård.
Här kommer en liten undran/fråga.
Det har nämt att man skall toppförsegla fönstren på baksidan. Är det då insidan som man skall täta om det uppstår för mycket kondens och börjar bli blöt mot bågen. Så inte vattnet lettar sig in imellan glas och båge? Och i så fall vilken produkt skall annvändas?
Mvh Hans O
Då är länken uppdaterad med ny bild . Femte bilden uppifrån, http://web.telia.com/~u50505304/Fonster/fonstersida.html och när detta skrivs så är dom 4 första fönstren färdigmålade. Fortfarande är det 2 karmar kvar att måla på det del projektet. Fönstertätning mm är blir ett sennare problem, det får tas när monteringen sker. Lite bättre skick än när jag började fixa med dom, är väl lite/nog stolt över resultatet fast det kanske inte platsar som bygnadsvård.
Här kommer en liten undran/fråga.
Det har nämt att man skall toppförsegla fönstren på baksidan. Är det då insidan som man skall täta om det uppstår för mycket kondens och börjar bli blöt mot bågen. Så inte vattnet lettar sig in imellan glas och båge? Och i så fall vilken produkt skall annvändas?
Mvh Hans O
Snyggt resultat!
Jag har aldrig hört talas om någon toppförsegling, men det kanske är något modernt påfunt. Normalt är det ju kitt mellan båge o fönster på insidan (dvs när man glasar lägger man glaset i en bädd av kitt) Sedan förseglar man kittet och anslutningen mot glaset med målarfärgen.
Jag har aldrig hört talas om någon toppförsegling, men det kanske är något modernt påfunt. Normalt är det ju kitt mellan båge o fönster på insidan (dvs när man glasar lägger man glaset i en bädd av kitt) Sedan förseglar man kittet och anslutningen mot glaset med målarfärgen.
Då projektet fotgår, dock lite trögare (ger skullden på tomten bla!!!) Har tagit isär en av bågarna genom att avlägsna (ut borrade) dom trä tappar som håller i hopp fönsterbågen i hörnen. Vill naturligtviss ersätta dom med nya, någon som har kunskap om hur man löser detta? Tanken gick till att det var en gren som är justerad i passformen, eller är det att tälja till en plugg som gäller?
Mvh Hans O
Mvh Hans O
Hur långa ska de vara och ska du limma dem? Googlade på träplugg, det finns på t ex Jula, Clas Ohlsson, Gysinge (speciella för fönster), Byggtillbehör och många fler ställen 
Redigerat: