Det låter som du köra radiatorkretsen över kulverten?

Då bör du eftersträva att hålla så låg framledning som möjligt och så kall retur som det bara gå för att minimera förluster i kulverten...

Hur producerar du tappvarmvatten?

/R

Ja har man vv beredare i acktanken o vvc står o går hela tiden så drar den ur acken rätt så snart..:(

Ja radioatorkretsen går över kulverten.
Jag har vv beredare i tanken men ingen vvc.
Röris som kopplade in det sa att det bästa var att ha vv beredare i tanken, jag ville inte ha det så, utan ha en el beredare till tappvattnet, men jag lät mig övertalas eftersom han borde veta vad som är bäst.

Jag utgår ifrån att du laddar upp hela vattenvolymen till 90 grader och inte bara toppen som verkar vara en vanlig miss.
Och när du sen säger att tanken är tom så tror jag du menar att toppen har gått under 45 grader?

Med formeln "tankvolym i kubik * 1,16 * temperatursänkningen" så får jag fram att det finns 78,3kWh att använda mellan 90 och 45 grader, då utgår jag från att hela tankvolymen är 90 grader när den är fulladdad och 45 när den är tom, med perfekt skiktning så borde däremot kunna kräma ur 104,4 kWh innan framldningen går under 45 grader och tankarna anses som tomma och hela tankvolymen är 30 grader.

Med dessa siffror så räknar vi vidare.
78,3 kWh / 12 timmar = 6,5 kW
104,4 kWh /12 timmar = 8,7 kW
Resultaten av dessa uträkningar är alltså vad ditt hus drar hela tiden för att hålla värmen uppe, dessa siffror är för mig alldeles för höga för årstiden såvida du inte har ett hus utan isolering.

För att minska eventuella förluster i kulverten så bör du försöka hålla så låg temp som möjligt i den vilket du redan verkar göra.

För att sammanfatta, jag tycker att ditt system verkar dra alldeles för mycket energi ur tankarna men jag har ingen lösning på problemet.
Har du bilder / ritningar på systemet? Det brukar hjälpa en tråd om man kan få lite visuella intryck :)

*Reserverar mig för att uträkningarna ovan kan vara felaktiga, rätta mig gärna om de är det.

Ja, jag laddar hela vattenvolymen till 90 grader och tomt när toppen gått under 45grader.
När jag eldade i går så tog det 17 timmar innan dom var tomma, borde bli 4,6kw/6,1kw?
Hur många kw borde det ligga på?

Vet att det är dåligt isolerat.
Finns tyvärr inga ritningar, vet inte hur dom dragit rören, tycker dom går lite kors och tvärs, när jag flyttade hit så såg jag att värmerören gick på 3e vind helt oisolerade så jag la på några lager isolering, kanske finns fler sådana rör som jag inte upptäckt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.