7 448 läst ·
100 svar
7k läst
100 svar
Resturangugn skjuter ingående säkring
Hej! Har säkrat upp till 20a ingående nu.
Jag vill koppla ur det övre elementet för att få ner förbrukningen. Jag ska koppla ur styr strömmen ur a1 till k22 om jag fattat rätt?
Vilken ska jag koppla ur på bilderna? Den ska även isoleras så klart.
Önskar konstruktiva svar tack
Jag vill koppla ur det övre elementet för att få ner förbrukningen. Jag ska koppla ur styr strömmen ur a1 till k22 om jag fattat rätt?
Vilken ska jag koppla ur på bilderna? Den ska även isoleras så klart.
Önskar konstruktiva svar tack
Det känns som att du hoppar över några steg här. Varifrån har du fått den beskrivningen? Bilden på schemat är ganska suddig. Det är svårt att läsa på det.J Johnniea skrev:
Från vinkeln du fotograferat syns inte A1 på K22. Men om man förstorar upp K5 på bilden kan man se två skruvplintar bakom anslutningarna 3 och 4. Det är spolens anslutningar A1 och A2. K22 är antagligen en likadan kontaktor som K5, men det är kablar i vägen för kameran så att spolens anslutningar inte syns.
Jag tror a1 är styrningen/instrumetet?A Avemo skrev:Det känns som att du hoppar över några steg här. Varifrån har du fått den beskrivningen? Bilden på schemat är ganska suddig. Det är svårt att läsa på det.
Från vinkeln du fotograferat syns inte A1 på K22. Men om man förstorar upp K5 på bilden kan man se två skruvplintar bakom anslutningarna 3 och 4. Det är spolens anslutningar A1 och A2. K22 är antagligen en likadan kontaktor som K5, men det är kablar i vägen för kameran så att spolens anslutningar inte syns.
Vad vill du ha bild på?
Ta det gärna från början så jag förstår och om du vill ha nån annan bild med
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ladda upp schemafilen på forumet istället för en skärmdump av det. Det blir det nog skarpare.
Min fråga gällde var du hittat förslaget att koppla ur manöverströmmen till K22. Dessutom undrar jag om du kan länka direkt till schemat i stället för att skicka en skärmdump så att det blir lättare att läsa på det.J Johnniea skrev:
Det finns 10 skruvanslutningar på kontaktorn K22. Det finns flera märkningar på varje pol. I överkanten finns ena änden av de tre huvudkontakterna märkta (L1, 1, 2.), (L2, 3, 3.), (L3, 5, 4.). Till höger finns hjälpkontakten som är märkt (13, 5.). Om du viker trådarna som är anslutna på (L2, 3, 3.) och (L3, 5, 4.) åt sidan så finns två skruvanslutningar till närmare montageplåten. Dessa är A1 och A2. Du kan koppla loss tråden från valfri av dessa för att få kontaktorn att inte dra.
Observera att min beskrivning uteslutande har att göra med hur man får kontaktorn att inte dra. Jag har ingen aning om det löser ditt problem.
Att koppla bort ett element innebär alltså att man kopplar bort 17 kW och behåller 17 kW drygt. 17 kW är precis vad 3-fas med 25 A smältsäkringar klarar att ge kontinuerligt. Har man 20 A säkringar kan man räkna med att de håller ca 2 timmar innan de löser ut pga överlast om man inte har annat påslaget i huset.
Schemat är oläsligt.J Johnniea skrev:
Och sedan räcker ändå inte 20A om du inte kopplar bort en del av det kvarvarande elementet.
Som sagt, 20 A är för klent.
Skaffa en ugn som nöjer sig med det som finns.
eller
Skaffa en grövre matning (grov kabel+grov central+grövre servis+jobb=dyrt).
eller
Flytta ugnen till någonstans där det finns ström.
Vad är det du vill göra?
Skaffa en ugn som nöjer sig med det som finns.
eller
Skaffa en grövre matning (grov kabel+grov central+grövre servis+jobb=dyrt).
eller
Flytta ugnen till någonstans där det finns ström.
Vad är det du vill göra?
Jag hittade den och lossade den samt isolerade den. Tack för hjälpenA Avemo skrev:Det känns som att du hoppar över några steg här. Varifrån har du fått den beskrivningen? Bilden på schemat är ganska suddig. Det är svårt att läsa på det.
Nej precis, rimligtvis borde det gå att koppla ur hälften av anslutningarna på det nedre elemtet?snaggletooth skrev: