3 786 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Resonansförstärkt ljud från kyl och frys?
Jag har under en tid haft problem med ett högfrekvent ljud från kylskåpet när kompressorn varit igång. Detta minskade i ljudstyrka efter att vi dragit ut både kylen och frysen och justerat kylens framfötter en aning. Efter denna operation har dock det lågfrekventa ljudet blivit starkare.
Över kyl- och fryskombinationen finns två förvaringsskåp, och över dessa en inbyggnad mot taket. Bakom skåpen finns ett luftutrymme som kan leda ljud (och värme) från kyl och frys upp till insidan av inbyggnaden mellan skåp och tak.
Min fråga är om den låda som inbyggnaden utgör kan fungera som en resonanslåda. Vad kan man i så fall lättast göra åt det? Hjälper det om man öppnar upp framtill på inbyggnaden och sätter för ett galler? Jag förstår att det säkert är bra för kylens och frysens ventilation, men ljudet?
Över kyl- och fryskombinationen finns två förvaringsskåp, och över dessa en inbyggnad mot taket. Bakom skåpen finns ett luftutrymme som kan leda ljud (och värme) från kyl och frys upp till insidan av inbyggnaden mellan skåp och tak.
Min fråga är om den låda som inbyggnaden utgör kan fungera som en resonanslåda. Vad kan man i så fall lättast göra åt det? Hjälper det om man öppnar upp framtill på inbyggnaden och sätter för ett galler? Jag förstår att det säkert är bra för kylens och frysens ventilation, men ljudet?
Hur gick det med detta? Har exakt samma problem!D dankarl skrev:Jag har under en tid haft problem med ett högfrekvent ljud från kylskåpet när kompressorn varit igång. Detta minskade i ljudstyrka efter att vi dragit ut både kylen och frysen och justerat kylens framfötter en aning. Efter denna operation har dock det lågfrekventa ljudet blivit starkare.
tror inte du får svar på en snart 15 år gammal frågaM MarkMin skrev:
dessutom saluförs inte dessa modeller längre
oftast går det inte att få bort denna typ av ljud
man kan reklamera skåpen
eller
prova olika metoder till ljud isolering vila beroende på vad det är för skåp varken du eller TS har uppgett detta dock
Klicka här för att svara