S
Kanchanaburi om du har tid, vet att det är en lång resa från Phuket men helt klart värt att ta en långhelg där. Och Bangkok såklart, fin by det.

P
Ranong är lite annorlunda, men jag tror att det ligger 4 timmar från Phuket. Från Rangong kan man även åka över till Myanmar (Burma).

Var nere i September ifjol och kände samma som TS - Att det var dags att se lite annat av Thailand. Älskar maten, solen tillsammans med en hel del öl - Håller mig lite borta från nattklubbarna men hänger gärna i barer.
Vi (Jag och hustrun) Körde flyg med Norwegian till BKK och därifrån Thai Airways ned till Krabi.

- Valde att stanna två nätter i AoNang, ganska lugnt ställe, mycket restauranger och en del shopping. Stranden är väl sådär men naturen kring AoNang är helt klart värt att se. Hyrde Vespa och körde omkring för det mesta, kryssade även genom Krabi en halv dag.

- Sedan färja till PhiPhi, stannade där i tre dagar och måste väl säga att jag inte är så imponerad av PhiPhi. Vuxit lite ur kostymen och ön har inte riktigt samma charm längre. Provade på dykningen men även den var en besvikelse (Dyker frekvent här hemma). Tröttnade ganska snabbt på PhiPhi och ville som bara därifrån efter dag 2.

- Färja in till Krabi igen och sedan hoppa på en buss för att korsa landet till Surat Thani. (Resan må inte ha kostat många hundralappar men 5 timmar på en buss är väl inte nått jag kan rekommendera - Dock så valde vi det billigaste och man får helt enkelt vad man betalar för - Målet skulle dock glädja oss mycket)

- Från SuratThani tog vi då färja till Ko Thao - Gillar man dykning så är Ko Tao det ultimata resmålet med dykningen i fokus på de flesta ställen. Klara vatten men fortfarande ganska knepiga och små stränder. Ko Tao är, detta till trots, en fin liten ö. Finns dock en del guldkorn.

- Åkte senare till Ko Pha-ngan och det är väl här som jag kände mig mest hemma. Hyrde en motorcykel och testade öns alla stränder och det kändes som att vi var i paradiset, otroligt fina stränder, bra mat och definitivt billigare än på övriga ställen under resans gång. Vi valde att bo i Haad Rin som ligger på öns sydspets och det var ett mycket bra val. Såg hela ön med hjälp av bågen (Annat än en Vespa är att rekommendera för att klara backarna, det är BRANT!).
Fick jag välja skulle jag åka tillbaka till just "Koppan".

- Allt har sitt slut och vi åkte vidare till Ko Samui för ett par dagar. Bodde i utkanten av Chaweng. Fina stränder men inte lika klart vatten som på Koppan och KoTao, lite mer hustle-bustle med relativt stor stad. Ingen direkt charm som fångade in en. Samma här Vespa och såg det mesta som var värt att se på ön och visst den är fin men inte det där extra som i vart fall jag önskar.

- Slutet gott, fångade ett flyg från samui upp till BKK för de sista dagarna och spenderade dessa i barer, restauranger och shopping. Vill du shoppa på riktigt? Sätt majoriteten av en hel dag på "ChatuChak Market" - Börja tidigt då det är mindre folk. Prutläge på det mesta och ALLT finns.
Kring KaoSan road hittar man som vanligt ganska mycket shopping och mat men det blir lätt tjatigt att bara strosa däromkring.

Vill du ha tips på boende på någon av dessa ställen så är det bara skicka ett PM. Vi bokade det mesta on-the-fly och via olika webbsidor. Kallar vår resa "Brat-packing" då vi valde lite bättre klass på hotell/bungalows än bara det billigaste möjliga.
Hur som en oförglömlig trip... :rolleyes:

Tack, det var ett riktigt utförligt svar :-)

Ta flyget till Bangkok, har för mig att det tog ca 1 tim och kostade inte speciellt mycket.
Häftig stad som har allt ! god mat, shopping i massor mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.