Jo det får man. Jag läste inlägg #7 och svarade på inlägg #8. Matar du alla faserna med samma 1-fas blir strömmen i nollan i en uppdelad 3-fasgrupp summan av strömmarna i de båda eller alla tre "faserna".

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Precis. Om man matar ett trefasinstag med endast en fas så uppstår en massa olika (potentiella) situationer som fungerar olika "bra" ur säkerhetssynpunkt.

Om man ur sin central bara har enfasgrupper med bara en fas och en nolla så händer just ingenting.

Om man har flerfasgrupper med enfasiga laster så kan man få överlast på nollan (8+8=16 som nämnts tidigare är mer än 10A fast 8A är mindre var och en för sig. Man får göra som Norrmännen och sätta säkring även på nollan för att vara säker).

Om man har Y-kopplade trefaslaster så kan dessa fungera i vissa fall (exv. om det är värmeelement) och inte alls i andra (exv. motorer), men nollan kan överbelastas pss som ovan.

Om man har D-kopplade laster så kommer dessa inte att fungera alls eftersom alla poler har samma potential. (Skulle kunna bli en del kliande i huvudet om man exv. har en tvåfas VV-beredare som helt plötsligt blev inkopplad på det här viset. "Vad f-n, jag har ju spänning fram på båda faserna och ändå så blir det inte varmt???" ;))

Och om man, som här, man matar trefasintaget enfasigt men med kraftigt reducerad säkring, här 16A, så kommer vissa av dessa risker att bero på dimensioneringen. Om man t ex dimensionerat sina trefasgrupper för 16A så kommer nollan typiskt inte att överlastas eftersom den då har marginal. Men man får hoppas att lasterna då inte summerar till ett behov av 3x16A förty det kommer inte att fungera med bara 16A totalt tillgängligt.

Har jag missat något?

Så summa, summarum, det blir så mycket att hålla reda på, och definitivt inte standardförfarande, att man inte kan annat än avråda.

Jag skulle, som många ovan sagt, hålla mig till två driftfall: Ett där kritiska förbrukare går på samma enskilda fas som kan matas enfasigt ensamt, och det andra där den matas via en av faserna i trefasmatningen. Om det nu går att leva med den snedbelastningen vill säga med allt i drift.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Det jag har lite svårt att förstå är hur strömmen i nollan kan bli större än strömmen i den (enda) matande fasen.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Om man matar ett trefasinstag med endast en fas så uppstår en massa olika (potentiella) situationer som fungerar olika "bra" ur säkerhetssynpunkt.

Om man ur sin central bara har enfasgrupper med bara en fas och en nolla så händer just ingenting.

Om man har flerfasgrupper med enfasiga laster så kan man få överlast på nollan (8+8=16 som nämnts tidigare är mer än 10A fast 8A är mindre var och en för sig. Man får göra som Norrmännen och sätta säkring även på nollan för att vara säker).

Om man har Y-kopplade trefaslaster så kan dessa fungera i vissa fall (exv. om det är värmeelement) och inte alls i andra (exv. motorer), men nollan kan överbelastas pss som ovan.

Om man har D-kopplade laster så kommer dessa inte att fungera alls eftersom alla poler har samma potential. (Skulle kunna bli en del kliande i huvudet om man exv. har en tvåfas VV-beredare som helt plötsligt blev inkopplad på det här viset. "Vad f-n, jag har ju spänning fram på båda faserna och ändå så blir det inte varmt???" ;))

Och om man, som här, man matar trefasintaget enfasigt men med kraftigt reducerad säkring, här 16A, så kommer vissa av dessa risker att bero på dimensioneringen. Om man t ex dimensionerat sina trefasgrupper för 16A så kommer nollan typiskt inte att överlastas eftersom den då har marginal. Men man får hoppas att lasterna då inte summerar till ett behov av 3x16A förty det kommer inte att fungera med bara 16A totalt tillgängligt.

Har jag missat något?

Så summa, summarum, det blir så mycket att hålla reda på, och definitivt inte standardförfarande, att man inte kan annat än avråda.

Jag skulle, som många ovan sagt, hålla mig till två driftfall: Ett där kritiska förbrukare går på samma enskilda fas som kan matas enfasigt ensamt, och det andra där den matas via en av faserna i trefasmatningen. Om det nu går att leva med den snedbelastningen vill säga med allt i drift.
har du missat att matningen skulle ske genom en enfasig stickpropp till ett trefas uttag/intag. I uttaget CEE432där man byglar L1 L2 L3. Vid "normala" förhållanden byter man sladden till en med CEE432 i bägge ändar. Man kan INTE använda dom samtidigt:

E elmont skrev:
Det jag har lite svårt att förstå är hur strömmen i nollan kan bli större än strömmen i den (enda) matande fasen.
Strömmen i nollan blir inte högre än vad matningen (samt gruppsäkringarna) medger. Med en matning på 16 A blir det normalt för mycket för nollan med 1,5 mm2 i den uppdelade 3-fasgruppen.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Man får göra som Norrmännen och sätta säkring även på nollan för att vara säker.
Just det, vid 1-fas matning 16 A kan man normalt inte vara säker på vilket som är fas respektive nolla. Övergångskablar CEE216 - Schuko är ju en standardartikel. Det blir som för t.ex. husvagn/husbil att man måste säkra av både fas och nolla ombord.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Handritat elschema med säkring på 16 ampere och tre linjer på 10 ampere, samt tre anslutna lampor på 2 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det l_s_a beskriver, med en bild. Bortse från att jag inte orkade räkna på det utan höftade med 2 kW "lampor" som last vilket är lite mer än vad en C16A dvärg klarar av att driva två av.

Edit: Räknade lite mer noga nu och 16 A x 1,13 blir ju på håret att det går med 4 kW, men strunt samma. Poängen är inte de exakta siffrorna.

Det är inga problem att då lasta nollan med 16 A om vardera L"1" och L"2" lastas med 8 A. Det skyddet som är dimensionerat för 10 A löser inte ut, inte heller 16 A skyddet i stolpen för landström. Nollan, som ev är dimensionerad för en trefasgrupp 10 A och är på 1,5 kvmm, blir överlastad. Nej, det är inte jättemycket men det är formellt fel. Därför bör man bara mata en fas i intaget och se till att allt man vill driva ligger på den, då fungerar alla skydd som det är tänkt från början och man slipper tänka extra på det. Istället får man tänka på vilka uttag som har ström men det fallerar åt rätt håll, dvs det finns inget potentiellt problematiskt felfall.

Redigerat:
  • Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
tommib
J Josth skrev:
Det blir som för t.ex. husvagn/husbil att man måste säkra av både fas och nolla ombord.
Ja, men det skyddar inte heller mot detta felfall.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]

Det l_s_a beskriver, med en bild. Bortse från att jag inte orkade räkna på det utan höftade med 2 kW "lampor" som last vilket är lite mer än vad en C16A dvärg klarar av att driva två av.

Edit: Räknade lite mer noga nu och 16 A x 1,13 blir ju på håret att det går med 4 kW, men strunt samma. Poängen är inte de exakta siffrorna.

Det är inga problem att då lasta nollan med 16 A om vardera L"1" och L"2" lastas med 8 A. Det skyddet som är dimensionerat för 10 A löser inte ut, inte heller 16 A skyddet i stolpen för landström. Nollan, som ev är dimensionerad för en trefasgrupp 10 A och är på 1,5 kvmm, blir överlastad. Nej, det är inte jättemycket men det är formellt fel. Därför bör man bara mata en fas i intaget och se till att allt man vill driva ligger på den, då fungerar alla skydd som det är tänkt från början och man slipper tänka extra på det. Istället får man tänka på vilka uttag som har ström men det fallerar åt rätt håll, dvs det finns inget potentiellt problematiskt felfall.
Och hur blir det då när man byter matningsladd och matar med 3fas 32 A?
Nollan mellan intaget och båtens central är ju dimensionerad för att tåla dom 32 A som vanligtvis är den strömstyrka som används.

E elmont skrev:
har du missat att matningen skulle ske genom en enfasig stickpropp till ett trefas uttag/intag. I uttaget CEE432där man byglar L1 L2 L3. Vid "normala" förhållanden byter man sladden till en med CEE432 i bägge ändar. Man kan INTE använda dom samtidigt:
Nej. Det har jag väl inte.

Om du byglar L1/L2/L3 så kommer dessa att matas av samma fas i det fallet man använder enfasig stickpropp. Då får man precis den situation jag beskriver.

tommib
E elmont skrev:
Nollan mellan intaget och båtens central är ju dimensionerad för att tåla dom 32 A som vanligtvis är den strömstyrka som används.
Ja, nollan mellan intaget och centralen ja. Jag och andra pratar om nollan i en eventuell trefasgrupp med enfaslaster, från centralen och ut i periferin. Den kan mycket väl vara 1,5 kvmm i en 10 A trefasgrupp, vilket alltså blir för lite i ett fall där faserna kopplas samman.

Edit: Tydligare bild
Ritning av elcentral med nollans dragning i trefassystem, markerade säkringar och tydliga anteckningar om elinstallationens komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det fungerar alldeles utmärkt eftersom vi talar om gruppledningar som kanske är säkrade 10A och dimensionerade med 1,5mm2 ledare.

tommib
tommib tommib skrev:
Ja, men det skyddar inte heller mot detta felfall.
Jag citerar mig själv och reviderar lite. I det fallet alla grupper, inkl trefasgrupper, är avsäkrade även på nollan så skyddas man mot detta felfall. Jag tänkte bara på avsäkrad nolla i matningen

Så, om jag på min adapter 3-fas 32A ---> 1-fas 16A även passar på att säkra ner till 10A borde det vara lugnt?

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja. Du kan som sagt också lösa det genom att inte bygla faserna och hålla reda på var kyl och frys är inkopplade. Problemet är egentligen inte så stort men det är dumt att göra ett medvetet fel om man inte måste.

Kabeln bör märkas tydligt.

Skulle vara kul med lite bilder på anläggningen;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.