Hej!

Jag har ett fordon som behöver ha landström dagligen. Det måste finnas 1-fas 10A kontinuerligt, men 3-fas däremot är inte skallkrav varje dag.Dessutom finns elverk ombord som ger 3-fas, mot att det bullrar en del. I dagsläget finns endast 3-fasintag, dessutom ett 32A, vilket gör det onödigt svårt att hitta uttag och ger en onödigt tung kabel att hantera.

Funderar på en lösning där vi kan välja mellan 1-fas intag och 3-fas intag.
Tänk "kylskåp måste alltid vara igång, men spis och ugn används inte så ofta".

Hur löser man detta så kontakterna inte blir strömförande? Dubbla reservkraftsomkopplare, en för att välja landström 3-fas - landstörm 1-fas, och en för att välja landström-generator?

tommib
Hmm.... intressant problem.

Jag hade nog satsat på en reservkraftsomkopplare för att välja mellan Intag och Generator. För att lösa 1/3-fasproblemet hade jag nog byggt en specialkabel som har en schuko hane i ena änden och ett 32 A CEE-don i andra änden och byglat faserna, alt bara kopplat in en fas och sett till att anläggningen i fordonet är korrekt byggd. Denna specialare måste naturligtvis märkas upp extremt tydligt och förvaras inlåst så att endast folk som begriper använder den.

Om du måste ha 10 A kontinuerligt så skulle jag ta en bra växelriktare (Victron eller motsv) och en batteribank. Är det verkligen en kontinuerlig 10 A last eller är det en grupp som är avsäkrad 10 A? Nyckeln här är en tydlig effektbudget.

Varför är intaget 32 A? Behövs det så mycket ström? Är det en food truck?

Du kan ju alltid ha en adapter 16->32 A om det är 16 A hane och 32 A hona. Då kan du ha en klenare kabel när du klarar dig med 16 A men å andra sidan måste du ha två kablar om du ibland måste ha 32 A.

För att ge en bättre rekommendation så måste du nog ge mer detaljer.

Jordning vid generatordrift är något att beakta, apropå alla andra trådar om reservkraft.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Det är ett fartyg med elvärme vintertid och storköksutrustning, därav 32A.
Vintertid ligger det i en hamn med 32A lättillgängligt, så det är lätt att både värma och laga mat på landström.
Sommartid lagas mat mest under gång och då på generator.
Oavsett, så måste kylskåp och frysar vara igång konstant och för det räcker 1-fas 16A som finns tillgängligt överallt där båten ligger förtöjd sommartid.

Du kan ju använda trefasintaget i alla lägen och bygga adaptrar av lämpliga slag, åt det hållet är inga problem att gå över i storlek, jag har en kollega som har en adapter från 1-fas schuko till 3x1-fas 32A för att få spänning på alla faser även om det inte finns trefas tillgängligt i hamnen. (Viktigt då att ha koll på att man inte har några trefaslaster ombord så klart)

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
tommib
Ja, precis. I det läget är det enklaste och bästa en trefashandske med antingen en fas som du ser till att kyl/frys ligger på eller samma fas till alla, med trefaslaster urkopplade. Detta kan realiseras manuellt eller automatiskt i centralen beroende på hur avancerad man vill vara.

Jag skulle överväga växelriktare och batterier för kyl/frys också. Men det är för att jag gillar överdrivet säkra lösningar och att bygga teknik :)

Ja just det, det behöver ju inte vara svårare än så nä.

1-fas CEE 16A --> 3-fas CEE 32A adapter låter ju absolut enklast.

Är lite lagom trögtänkt i värmen; ska jag bygla i 3-fasdonet så att alla faser spänningssätts vid 1-fasdrift, dvs L1-->L1+L2+L3 eller bara ansluta L1-->L1? Då spelar det ingen roll var exempelvis kylskåpen är kopplade, spisen kommer inte användas ändå men om man skulle försöka så skulle den funka om den är Y-kopplad

tommib
Jag skulle nog kolla vilken fas kylar och frysar går på och sedan koppla in bara den. Rätt stor risk att du drar säkringen på landströmmen om du försöker använda för mycket grejer. Det finns också en liten risk att saker beter sig konstigt om du har 3x1 fas in istället för äkta trefas. Du löper också risk att överbelasta nollan om du har trefasgrupper till enfasobjekt.

• Gilla
Josth och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle nog kolla vilken fas kylar och frysar går på och sedan koppla in bara den. Rätt stor risk att du drar säkringen på landströmmen om du försöker använda för mycket grejer. Det finns också en liten risk att saker beter sig konstigt om du har 3x1 fas in istället för äkta trefas. Du löper också risk att överbelasta nollan om du har trefasgrupper till enfasobjekt.
Risk att överbelasta nollan är väl obefintlig om vi matar in 1-fas 16A?

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Om man har en uppdelad 3-fas med 10 A säkring och 1,5 mm2 kabel och t.ex. två "faser" drar 8 A vardera så löser ingen av 10 A säkringarna och inte heller 16 A anslutningen samtidigt som nollan belastas med 16 A vilket normalt är för mycket för 1,5 mm2 annat än som kort friliggande anslutningskabel.

Redigerat:
Men nu handlar det om att mata med enfas och sedan dela ut den fasen till flera förbrukare. Då kan inte strömmen i nollan bli större än den som går i den matande fasen.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mja, om du har en undercentral i det du matar med 3*enfas-samma fas och denna innehåller en uppdelad trefasgrupp med 3*10 enfas uttag eller något värme får nollan svälja 3*10 A, med avsäkring där det matar. Är det då 16 A, så blir det 16 A med ev överlast en stund.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Vi måste väl utgå ifrån att ledningarna är korrekt dimensionerad, både endas och trefas.
Då kan enfasledningen delas upp i hur många "faser" som helst utan skada edit förutom Fotografens fall.

Det som inte går är en adapter från CEE232 till CEE416. Då kan trefasledningen bli överbelastad. I detta fall är det tvärtom, CEE216 till CEE432.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Tänk igen. 2*8=16. Inget kommer lösa ut, det är en uppdelad grupp matad med samma fas och den matade undergruppen säkrad 3(2)* 10 A, matad enfas med 16. Du kommer inte över 10 A i varje fas, men nollan får ta summan som blir mer än 10 A.

När specialaren inte följer standard gäller det att se upp.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Men det kan ju inte bli 2 fas i matningen utan bara en fas. För uttaget (matningen) som sladden ska anslutas till är ett enfasuttag.

J Josth skrev:
Om man har en uppdelad 3-fas med 10 A säkring och 1,5 mm2 kabel och t.ex. två "faser" drar 8 A vardera så löser ingen av 10 A säkringarna och inte heller 16 A anslutningen samtidigt som nollan belastas med 16 A vilket normalt är för mycket för 1,5 mm2 annat än som kort friliggande anslutningskabel.
Du får inga 16A i nollan i det fallet, de två faserna är förskjutna 120 grader så det blir 8A i nollan som mest. Men nu var det inte det som var frågan utan att koppla en fas till alla tre polern i en trefashandske, i det fallet kan adaptern närmast liknas vid vilken grendosa som helst så inte heller där kan nollan överbelastas eftersom säkringen kommer lösa om man lastar mer än säkringsstorleken totalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.