Kanske lite långskott:
Jag har en gammal IFÖ Carezza toalettstol som tillverkades 1961-1971, jag har problem med att stången som sitter i bottenventilen hoppar ur eftersom den sexkantiga bussningen i mässing är utsliten.
Någon som ligger på en sån här eller vet var man kan hitta? Antingen bara bussningen eller hela arrangemanget med bottenventil och stång.
Jag har hittat några firmor som har med arrangemanget i katalogen men noterat som utgånget.

• Toalettsits med trasigt gångjärn, toalettborste i bakgrunden, verktyg på locket, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är stången gängad så ev testa med lite gängtejp runt gängorna eller limma fast den med tex. epoxilim

T tergo skrev:
är stången gängad så ev testa med lite gängtejp runt gängorna eller limma fast den med tex. epoxilim
Nej, det är ingen gänga. Stången skall löpa in i hålet på toppen på bussningen. Det cylindriska hålet inuti är lite större och stångens ände har plattats till efter att bussningen trätts på. Problemet är att tillplattningen med åren slitit upp det lilla hålet och stången hoppar ut.

Redigerat:
  • Gilla
KarlNilsson87 och 1 till
  • Laddar…
A aweste00 skrev:
Nej, det är ingen gänga. Stången skall löpa in i hålet på toppen på bussningen. Det cylindriska hålet inuti är lite större och stångens ände har plattats till efter att bussningen trätts på. Problemet är att tillplattningen med åren slitit upp det lilla hålet och stången hoppar ut.
Hej jag har exakt samma problem. Hur gick du tillväga med lösning? Hittar själv inga reservdelar.

• Reservdel av metall med handtag och skruvar, något som kan vara del av en reparation, ligger på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KarlNilsson87 KarlNilsson87 skrev:
Hej jag har exakt samma problem. Hur gick du tillväga med lösning? Hittar själv inga reservdelar.
Jag tror jag bankade till den tillplattade änden lite till, hårt stål så det behövs mycket kraft. Men man kan inte göra den FÖR bred för då löper den inte igenom den gängade delen.
Lustigt att du frågar; min åtgärd har fungerat i 1½ år men i förra veckan hoppade den ur igen. Jag tryckte tillbaks den och sedan dess har den fungerat men det är ju bara en tidsfråga innan det händer igen.
Jag funderar på att tillverka en ny, svarva till en bit mässing (behöver ju inte vara sexkantig) borra och gänga. Sedan kapa den tillplattade änden, trä igenom och platta till lagom mycket igen.

• Gilla
KarlNilsson87
  • Laddar…
H
Köp en ny wc.

H H-Thomasson skrev:
Köp en ny wc.
Jag föredrar gammeldags kvalitet, dessutom är den så snygg att min fru som annars gärna vill ha nya grejer förordar att den skall vara kvar.
Vilken av dagens toalettstolar håller +50 år?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A aweste00 skrev:
Jag föredrar gammeldags kvalitet, dessutom är den så snygg att min fru som annars gärna vill ha nya grejer förordar att den skall vara kvar.
Vilken av dagens toalettstolar håller +50 år?
Jag började kolla på nya toaletter först, men lyckades laga den med loctite gel för metall och en bit ståltråd som klämdes mellan undersidan av muttern och ovansidan av kulan för att hålla ihop dom. Min mutter hade spruckit där kulan satt.

Beställt ny packning till bottenventilen och ska fixa en rejälare lagning med ny mutter framöver liknande din kommande lösning.

Hade varit tråkigt att slänga denna pga relativt litet fel. Den är ju riktigt originell!

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
KarlNilsson87 KarlNilsson87 skrev:
Jag började kolla på nya toaletter först, men lyckades laga den med loctite gel för metall och en bit ståltråd som klämdes mellan undersidan av muttern och ovansidan av kulan för att hålla ihop dom. Min mutter hade spruckit där kulan satt.

Beställt ny packning till bottenventilen och ska fixa en rejälare lagning med ny mutter framöver liknande din kommande lösning.

Hade varit tråkigt att slänga denna pga relativt litet fel. Den är ju riktigt originell!
Dessutom spolar den med 9 liter (tror jag), kanske inte optimalt ur ekonomisk synpunkt men det håller rören rena.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
A aweste00 skrev:
Dessutom spolar den med 9 liter (tror jag), kanske inte optimalt ur ekonomisk synpunkt men det håller rören rena.
Tio liter!
Har en från 1962 själv.

Hade även turen att få tag i komplett reservdel (dragstång, bottenventil och gummitätningen) från hyllan hos en rörfirma i Stockholm. De ville inte skicka den men en kompis i Stockholm köpte den (sista de hade) åt mig,
Har ännu inte behövt använda den dock.

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Tio liter!
Har en från 1962 själv.

Hade även turen att få tag i komplett reservdel (dragstång, bottenventil och gummitätningen) från hyllan hos en rörfirma i Stockholm. De ville inte skicka den men en kompis i Stockholm köpte den (sista de hade) åt mig,
Har ännu inte behövt använda den dock.
Wow, sån tur skulle man ha!

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.