4 461 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Reservbatteri för pelletskamin
yonna skrev:
Sitter det ett batteri i redan nu ?
Det viktiga är att batteriet har samma spänning,Sietter det redan ett batteri och du vill ha ett till så bör du välja samma sort. Saknar kaminen laddare och du får ladda batteriet själv så har inte storleken på batteriet så stor betydelse (antalet Ah) då gäller det mest att det går in på plats i kaminen och att man har så många Ah som möjligt. Laddar kaminen batteriet så kan det krävas ett speciellt batteri eller ett "vanligt" blybatteri med visst antal Ah för att matcha laddaren.
Den kaminen jag har saknar ingång för 12 V så jag har fått ta en liten genväg.
Jag köpte en 12-220V omvandlare på biltema och kopplar den till batteri och kamin.
räcker ca 6 timmar med mitt gamla batteri på 65Ah. ju mera Ah desto längre räcker batteriet rent generellt jag laddar batteriet själv med extern laddare, Vill jag så är det bara att parallellkoppla flera batterier för ökat antal timmar.
Stefffe
Tänk på att skaffa ett batteri som klarar djupurladdningar och som är gastätt (vätgasexplosioner inomhus var bara roliga under skolans kemilektioner). Jag fick tips här på forumet om Biltemas blyackumulatorer. Funkar bra, är relativt billiga i förhållande till Ah och finns upp till 135 Ah. Direktlänk:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120
Själv har jag ett 100 Ah (plus omvandlare, automatrelä, laddare och laddningsregulator) för att driva laddpump och shunt + radiatorpump till mitt kökspannebasreade system. Håller mellan 12 och 24 timmar om man kör pumparna på lägsta hastighet.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120
Själv har jag ett 100 Ah (plus omvandlare, automatrelä, laddare och laddningsregulator) för att driva laddpump och shunt + radiatorpump till mitt kökspannebasreade system. Håller mellan 12 och 24 timmar om man kör pumparna på lägsta hastighet.
Sant och riktigt. Jag valde ändå batteridrift främst för driftsäkerheten. Innan jag monterade nödströmmen kokade pannan ett par gånger vilket jag inte vill uppleva igen. Går strömmen när jag eldar som värst i kökspannan (=liten pannvattenvolym) tar det inte mer än 5 minuter innan pannan kokar så att det dånar och vibrerar i hela huset. Och det tar lång tid innan panntempen sjunker (vid ett tillfälle var pannan uppe i 110 grader innan jag tvingades kväva elden med sand...). Nu slår automatiken till direkt liksom slår ifrån direkt när strömmen kommer tillbaka. Ett elverk skulle betyda panik, särskilt om det inte startar vid första "rycket".
Däremot funderar jag på att skaffa ett litet billigt elverk för tusenlappen för att relativt snabbt kunna nödladda nödbatteriet
Kasch skrev:Går strömmen när jag eldar som värst i kökspannan (=liten pannvattenvolym) tar det inte mer än 5 minuter innan pannan kokar så att det dånar och vibrerar i hela huset. Och det tar lång tid innan panntempen sjunker (vid ett tillfälle var pannan uppe i 110 grader innan jag tvingades kväva elden med sand...).
Men nu verkar dessa pannor tåla utav bara f.n..
Hos en kompis hade dom stängt shunten (utan acktank då) o lagt i fullpanna sen gått ut i ladugården..
Efter 2 tim gick tanten in o då va köket rökfyllt så hon slängde sej på shunten för att kyla snabbt, Shunten brände då fast i fullt öppet läge.. Pannans temp mätare snurrade tillbaka 2,5 varv o det small fint i ledningarna i kåken.. Plåtarna på pannan va röda o den vidbyggda ved bänken full med tidningar o ved hade det börjat pyra i så det va inte längt bort innan kåken fattat eld.. Detta hände 1990 på hösten o tro de el ej men pannan häl o används än idag..
Hehe... Måste ha varit en gammal Norah-panna i rejält gjutjärn, dom är nästan outslitliga. Grannens tror jag är från slutet av 40-talet. Jag skulle inte våga glödga vår nya Wamsler
Men pannan håller nog iofs för det mesta - är mer orolig för ledningarna.
Klicka här för att svara