13 886 läst ·
123 svar
14k läst
123 svar
Resekostnader hantverkare
För att återgå till trådens ämne så brukar jag ta en enkelresa på var kunds bekostnad när jag arbetar åt två olika på samma ort samma dag. Den ena betalar ditresan och den andra hemresan.
Det brukar bli en massa gnäll om det också man jag tycker att det är hyfsat rättvist. Folk älskar att gnälla.
Det brukar bli en massa gnäll om det också man jag tycker att det är hyfsat rättvist. Folk älskar att gnälla.
Låter väl som precis så man borde göra.H heimlaga skrev:
Ja, lite beroende på bransch, avstånd till kunder osv så funkar en liten bil absolut. Vet man exakt vad man ska göra, och kan packa för endast det samt inte har så mycket skrymmande maskiner. Haft en Caddy själv med och var otroligt nöjd med bilen i sig med DSG lådan osvP PHPersson skrev:
Intressant, jag tycker själv Vito, Custom, Transporter etc är för små och skulle gärna köpa en hybrid men har inte hittat någon vettig. Vilka nosar du på?J JT8 skrev:
Jag är inte hantverkare så har en stor bil av andra själ, men kör Crafter och den finns tyvärr inte som hybrid.
Så länge man är helt transparant och tydlig mot kunden vad saker kostar så kan man väl inte tjäna för mycket? Problemet börjar när en snickare har helhets”ansvar” och lägger på procent på vvs killens redan ockrade priser. Då är det inte transparant och dessutom tjänar hantverkaren mer pengar desto dyrare han lyckas hitta en 4” bräda. Sjukt om du frågar mig.A Andreas1 Hantverkare skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Lite kort. Övervinster pga girighet. Har man tagit ut ett för högt pris för arbete och/eller material av kunden än befogat då har man lurat kunden.A Andreas1 Hantverkare skrev:
Menar du typ att man säger att det kostar 500kr/h men "glömmer" att berätta att det är 3h minimumtid, så att 1h jobbet gick på 3x500kr istället för 1x500kr?H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det beror på omständigheterna. Men du är skyldig att berätta för kunden att du har en mini.debitering. Säger du 500/h så är det som gäller.A Andreas1 Hantverkare skrev:
Fast jag undrar ju vad det är som menas med en övervinst? Är det en övervinst att lämna en offert på fast pris på 5000kr och sen göra jobbet på 2,5h?H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Vet du att det tar 2,5 timma och säger till kunden det kostar 5000,00 då har du inte varit ärlig mot kunden, det är en typ av övervinst och du har inte varit ärlig mot kunden.A Andreas1 Hantverkare skrev:
Du kan lämna ett fast pris med vad du tror är rätt utifrån din erfarenhet och kanske lägga på någon enstaka timma men du kan också reservera dig för kostnader du inte kan förutse, dessa kostnader måste du ta med kunden som får godkänna det. Transparent mot kunden lönar sig alltid!
Redigerat:
Vad är gränsen för hur mycket en hantverkare ska få debitera per timme, utan att göra övervinst då? Gäller det bara hantverkare eller är det också andra yrken?H HEM2121 skrev: