13 886 läst ·
123 svar
14k läst
123 svar
Resekostnader hantverkare
Självklart men att inte säga något och efteråt debitera 100km när man körde 10km är inte lagligt, inte heller debitera för 2h om man jobbat 45min.electroluxaren skrev:
Däremot skulle men ju kunna ta 2000kr/h men att debitera för något man inte gjort är fel.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Skulle vara intressant att få det prövat i domstol om det är lagligt. Hantverksföretag brukar gör så är inte detsamma som att det är lagligt. Tar betalt för resa som ej är utförd. Ocker?J Juanito skrev:Hej!
Vid ett tillfälle förstod jag att jag behövde en hantverkare. Bara en minut senare såg jag en bil från företaget (som jag tänkte kontakta) i samhället. Jag följde bilen och fick hjälp av montören. Vid ett senare tillfälle behövde de komma igen, då hade de ett ärende i samhället i alla fall samma dag och skulle passa på och hjälpa i mitt fall - vilket de gjorde.
Är det rimligt - eller rättsligt okej - om företaget debiterar resekostnaderna i bägge fallen, eftersom de behövde ju inte komma bara för mig.
Tack för hjälpen.
Hallo konsument kanske vet svaret.
Många tar en fast framkörningsavgift samt att bilen står på plats.H HEM2121 skrev:
men självklart går det ju inte att debiterar fel timmar eller körsträcka om man inte anger något minimum
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det måste hantverkaren upplysa konsumenten om annars kan de inte ta betalt för det. Hantverkaren skulle ha sagt till TS jag kan hjälpa dig men du måste ringa kontoret och boka mig.electroluxaren skrev:
Sen är det upp till TS att ta reda på alla kostnader.
Ett yppigt tillfälle för någon driftig elektriker och VVS:are att gå samman och starta ett företag på den orten.
Det finns två sätt att tjäna pengar lagligt i Sverige, säkra sätt.H HEM2121 skrev:Det måste hantverkaren upplysa konsumenten om annars kan de inte ta betalt för det. Hantverkaren skulle ha sagt till TS jag kan hjälpa dig men du måste ringa kontoret och boka mig.
Sen är det upp till TS att ta reda på alla kostnader.
Ett yppigt tillfälle för någon driftig elektriker och VVS:are att gå samman och starta ett företag på den orten.
bli ICA-handlare eller VVSare.
fler elektriker slår sig samman med VVSare i dag inte minst för att hålla priserna uppe.
tillgång och efterfrågan som vanligt
man höjer debiteringen tills kundstocken är hanterbar, alltid!
Man krusar ALDRIG för gnällspikar.
snabba cash gäller.
(sen finns det ju idioter som ger gratis råd här på bygga hus oxå)
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det är just därför att priserna är orimligt dyra som folk ber om råd på forumet. Skulle byta 1 1/2 m rör, frilagt så det var bara arr byta röret. Kontaktade två företag, samma längd på resväg, (den dyrare något kortare resväg). Det ene skulle ha ca 8500,00 och materialet över 4000,00 man behöver inte vara Einstein för att förstå att att materialkostnaden är helt uppåt väggarna. Jobbet gjordes av det andra företaget inkl. resekostnader för 3000,00. Materialet runt 1000,00. Har hört hantverkare som skryter om hur de lurat kunder genom att fläska upp priserna. Det är inte ok!electroluxaren skrev:Det finns två sätt att tjäna pengar lagligt i Sverige, säkra sätt.
bli ICA-handlare eller VVSare.
fler elektriker slår sig samman med VVSare i dag inte minst för att hålla priserna uppe.
tillgång och efterfrågan som vanligt
man höjer debiteringen tills kundstocken är hanterbar, alltid!
Man krusar ALDRIG för gnällspikar.
snabba cash gäller.
(sen finns det ju idioter som ger gratis råd här på bygga hus oxå)
Ärlig och rätt prissättning gynnar alla på sikt!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Säkert kanon med en liten Caddy om man ska ha med mycket mat hem från Maxi 👍🏻N nb. skrev:
Ta en vito i stället. Kostar ca det dubbla att leasa, så ger en dagskostnad på kanske 600 + soppa. (Inräknat 100 kr arbetsdag för arbetstid att serva, tvätta etc och den kostnaden)J JT8 skrev:
Jag har en kompis som startade eget. Första han gjorde var att beställa en pickis för typ trekvarts miljon på avbetalning och så köpte han verktyg och en massa andra prylar.
Men han hade inte jobbat med sin affärsplan alls, blev väldigt få kunder / dag för att han mest satt i bilen och kunderna tyckte han var rätt dyr (vilket han ju behövde vara pga att verksamheten inte sköttes särskilt effektivt) så de återkom inte eller så fakturerade han inte fullt för att han insåg det orimliga i det.
En verkstad skaffade han också.
Efter ett par år gav han upp det hela igen och blev anställd.
Nu får hav väl ut 7 effektiva arbetstimmar ur en 8-timmars dag när någon annan planerar hans jobb, när han körde eget låg han kanske på 4.
Redigerat: