Perfekt då ska jag leta upp kulhammaren som finns i gömmorna och göra detta :D

M mikewse skrev:
Perfekt då ska jag leta upp kulhammaren som finns i gömmorna och göra detta :D
Absolut, då får du lära lite smidesarbete. Men ta det varligt och se hur plåten reagerar på dina hammarslag.
Ett tips kan ju bara att ha ett litet mothåll, in genom hålet och hamra emot. Men det skall absolut gå fint med lätta slag med kulhammaren. Även plåten kan du enkelt knacka till så den blir nästan som ny.

Hur går det med lampan, är den lagad och klar?

Lite komplikationer med konstruktionen gör att jag blir tvungen att bila upp och gjuta om betongfundamentet. Har därför pausat jobbet till våren. Postar fortsättning då!

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Hej allihop, vädret börjar tina upp så jag hoppas att reparationsprojektet snart kan dra igång igen. Postar bilder :D
Jag kommer ju att behövs uppstickande pinnbultar i den nya betongsulan och sedan skruva fast stolpens bottenplåt med muttrar. Men jag hittar inte någon lämplig bult för ingjutning! Känns lite tramsigt att borra hål i efterhand och dra i expanderbultar.

Finns det någon typ av bult att köpa som t ex har ingjutningsflänsar liknande stolpjärn för ingjutning?

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Köp en lång bult och böj den som ett L.

Vanliga skruvar i grövre dimension duger. Alternativt gängstång och två muttrar i änden som du låser i varandra.

C
M mikewse skrev:
Hej allihop, vädret börjar tina upp så jag hoppas att reparationsprojektet snart kan dra igång igen.
Ojdå, grannen är inte sur för att det snart tagit ett halvår att fixa lyktan?

Ah tack för svaren om bult-hacksen. Hade trott att det fanns pinnbultar med gjutflänsar men alltså inte :D

Det blir enklare med en skruv än med en bult...

Det ser ut som rör i rörkonstruktion. Många lödningar gör man som regel med kapillärrör. Det är nog svårt att bara byta ut skadad del utan att förstärka i någon form. Vad är det för innerdimension? Kan man få plats med ett rör invändigt så man använda en utvändig skarv utan muff? Detta rör får inte heller flacka så att lödningen brister när det blåser.

Hur gick det med att laga lampan?

Här kommer bilder från reparationen!

Jag kapade bort "böjen" och renkapade stolpändarna. Jag ville kapa bort så lite som möjligt så den ena änden var fortfarande lite oval:
Nyligen kapad ände av en metallstolpe med synlig oval form, före reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fixade jag till genom att tillverka en liten pressform som jag satte i skruvstycket:
Pressform i skruvstycke för att forma stolpände under reparationsarbete.
Skapa konto

Inför lödningen var vi tvungna att dra ur elkabeln ur stolpen då kabeln annars skulle brinna upp av värmen. Vi fäste ihop med en rostfri ståltråd som vi trädde genom alla delar för att enkelt kunna dra tillbaka kabeln efteråt:
Reparerad stolpe med indragen och inkopplad kabel, rostfri tråd synlig vid skarven.
Skapa konto

Reparation av metallstolpe med pressform och elkabel synliga mot grön bakgrund.
Skapa konto

Stolpe med kapad böj och synlig ståltråd använd för att dra elkabel, före lödning.
Skapa konto

Sedan började vi montera ihop det hela och vi fick mjuka upp skarvbiten med lite värme för att få ihop den med de inte helt perfekt runda stolpändarna. Här är skarven påvärmd på nedre delen av stolpen:
Reparerad stolpe med kapad båge och elkabel indragen, redo för lödning.
Skapa konto

Här har vi värmt på och lödat den övre stolpdelen och håller på att kapillärlöda den undre skarven:
Närbild av reparation av metallstolpe med elkabel och rostfri ståltråd, vattenpass vid sidan.
Skapa konto

Här en närbild på den färdiglödade skarven:
Färdigreparerad svart metallstolpe med ny lödd skarv och nyindragen kabel, placerad utomhus.
Skapa konto

och här en bild på den färdigreparerade stolpen med kabel indragen, inkopplad och klar:
Färdigreparerad lyktstolpe med pålödd skarv och indragen kabel i naturlig miljö.

• Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
Lite sned men det är inte lätt att få det helt rakt.

Riktigt bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.