7 556 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Reparera vandaliserad antik utelampa
Absolut, då får du lära lite smidesarbete. Men ta det varligt och se hur plåten reagerar på dina hammarslag.M mikewse skrev:
Ett tips kan ju bara att ha ett litet mothåll, in genom hålet och hamra emot. Men det skall absolut gå fint med lätta slag med kulhammaren. Även plåten kan du enkelt knacka till så den blir nästan som ny.
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Hur går det med lampan, är den lagad och klar?
Hej allihop, vädret börjar tina upp så jag hoppas att reparationsprojektet snart kan dra igång igen. Postar bilder 
Jag kommer ju att behövs uppstickande pinnbultar i den nya betongsulan och sedan skruva fast stolpens bottenplåt med muttrar. Men jag hittar inte någon lämplig bult för ingjutning! Känns lite tramsigt att borra hål i efterhand och dra i expanderbultar.
Finns det någon typ av bult att köpa som t ex har ingjutningsflänsar liknande stolpjärn för ingjutning?
Jag kommer ju att behövs uppstickande pinnbultar i den nya betongsulan och sedan skruva fast stolpens bottenplåt med muttrar. Men jag hittar inte någon lämplig bult för ingjutning! Känns lite tramsigt att borra hål i efterhand och dra i expanderbultar.
Finns det någon typ av bult att köpa som t ex har ingjutningsflänsar liknande stolpjärn för ingjutning?
Det ser ut som rör i rörkonstruktion. Många lödningar gör man som regel med kapillärrör. Det är nog svårt att bara byta ut skadad del utan att förstärka i någon form. Vad är det för innerdimension? Kan man få plats med ett rör invändigt så man använda en utvändig skarv utan muff? Detta rör får inte heller flacka så att lödningen brister när det blåser.
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Hur gick det med att laga lampan?
Här kommer bilder från reparationen!
Jag kapade bort "böjen" och renkapade stolpändarna. Jag ville kapa bort så lite som möjligt så den ena änden var fortfarande lite oval:
Det fixade jag till genom att tillverka en liten pressform som jag satte i skruvstycket:
Inför lödningen var vi tvungna att dra ur elkabeln ur stolpen då kabeln annars skulle brinna upp av värmen. Vi fäste ihop med en rostfri ståltråd som vi trädde genom alla delar för att enkelt kunna dra tillbaka kabeln efteråt:
Sedan började vi montera ihop det hela och vi fick mjuka upp skarvbiten med lite värme för att få ihop den med de inte helt perfekt runda stolpändarna. Här är skarven påvärmd på nedre delen av stolpen:
Här har vi värmt på och lödat den övre stolpdelen och håller på att kapillärlöda den undre skarven:
Här en närbild på den färdiglödade skarven:
och här en bild på den färdigreparerade stolpen med kabel indragen, inkopplad och klar:
Jag kapade bort "böjen" och renkapade stolpändarna. Jag ville kapa bort så lite som möjligt så den ena änden var fortfarande lite oval:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fixade jag till genom att tillverka en liten pressform som jag satte i skruvstycket:
Logga in
Skapa konto
Inför lödningen var vi tvungna att dra ur elkabeln ur stolpen då kabeln annars skulle brinna upp av värmen. Vi fäste ihop med en rostfri ståltråd som vi trädde genom alla delar för att enkelt kunna dra tillbaka kabeln efteråt:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan började vi montera ihop det hela och vi fick mjuka upp skarvbiten med lite värme för att få ihop den med de inte helt perfekt runda stolpändarna. Här är skarven påvärmd på nedre delen av stolpen:
Logga in
Skapa konto
Här har vi värmt på och lödat den övre stolpdelen och håller på att kapillärlöda den undre skarven:
Logga in
Skapa konto
Här en närbild på den färdiglödade skarven:
Logga in
Skapa konto
och här en bild på den färdigreparerade stolpen med kabel indragen, inkopplad och klar:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Riktigt bra!