Hej

Jag har råkat ha "sönder" ett vägguttag. Hur får jag tillbaka den i väggen ?

Se bild

Tacksam för svar

Sokoban

• Ur sitt montage halvt utdragen vit väggkontakt med synliga kablar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mromell
  • Laddar…
E
Ring en elektriker.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Det är nog inte vägguttaget som är trasigt utan dosan som ska vara i väggen och som eluttaget sitter fast i. En elektriker är nog bra för detta. Om ingen av de vanliga elektrikerfirmorna är sugna så noterade jag att Clas Ohlsons fixarservice verkar vara elbehöriga. (Men jag har ingen aning om de är bra eller inte.)

Är det norskt uttag i Norge? I Sverige får du byta uttag själv (om du kan, men eftersom du frågar kan du nog inte...)

Är uttaget trasigt eller har det endast åkt ur väggen?

Om det bara behöver sättas på plats igen så bryt strömmen, möt att det verkligen inte är spänning, skruva loss kåpan, lossa på skruvarna till flärparna som håller uttaget på plats, sätt dit uttaget, skruva åt flärparna igen, sätt på kåpan, slå på säkringen.

Är det trasigt eller om det lossnat kablar är det fler moment.

Så där kan det inte hänga, håll speciell barn borta från det till det är fixat.

kan det vara en påbyggnadsring som släppt från dosan?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det norskt uttag i Norge? I Sverige får du byta uttag själv (om du kan, men eftersom du frågar kan du nog inte...)

Är uttaget trasigt eller har det endast åkt ur väggen?

Om det bara behöver sättas på plats igen så bryt strömmen, möt att det verkligen inte är spänning, skruva loss kåpan, lossa på skruvarna till flärparna som håller uttaget på plats, sätt dit uttaget, skruva åt flärparna igen, sätt på kåpan, slå på säkringen.

Är det trasigt eller om det lossnat kablar är det fler moment.

Så där kan det inte hänga, håll speciell barn borta från det till det är fixat.
- Det har gått ut i väggen .. Det fungerar , inga kablar ur ...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T tergo skrev:
kan det vara en påbyggnadsring som släppt från dosan?
- Hur ser den ut ?

E El-Löken66 skrev:
Ring en elektriker.
- Inte för sådan enkel sak :-)

• Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E
sokoban sokoban skrev:
- Inte för sådan enkel sak :)
Vem sa att det var enkelt. Var försiktig och ch bryt/blockera spänningen fram först.

Ta en bild på baksidan av det som åkt ur väggen och en bild in i hålet i väggen

T Tompafix skrev:
Ta en bild på baksidan av det som åkt ur väggen och en bild in i hålet i väggen
- Skall ske

E El-Löken66 skrev:
Vem sa att det var enkelt. Var försiktig och ch bryt/blockera spänningen fram först.
- Tack men jag är inte dum

E
sokoban sokoban skrev:
- Tack men jag är inte dum
Okej, ta foto då så får vi se. Har en känsla att det hela är fel gjort och frågan är vad det vita röret tillför men det i sig borde inte utgöra något problem åd långa skruvarna ska fästa i dosan ngst in.

Ser ut som en förhöningsring. De har väl skruvat uttaget i endast den. Och så här skruvarna i dosan lossnat från förhöjningsringen. Men ge oss en bild Vit plastförhöjningsring för vägguttag på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
E
T Tompafix skrev:
Ser ut som en förhöningsring. De har väl skruvat uttaget i endast den. Och så här skruvarna i dosan lossnat från förhöjningsringen. Men ge oss en bild [bild]
Nej, det behöver sitta en dosa ordentligt fast innanför och då skruvar långa nog att fästa i denna. Vad TS visar vet jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.