Har en ram till ett storspjäll i murstocken i bagarstugan. Dock är själva spjället barta. Har just fixat bakugnen och det skulle vart smutt att ha ett spjäll att stänga för efter eldning. Kommer inte att baka varje vecka, men ska använda bagarstugan som gäststuga, så det vore fint att få kvar lite värme så att man kan värma upp den några dagar innan besök.

Nån som vet om det går att montera in ett nytt spjäll, alltså själva luckan, från ett komplett spjäll? Eller ska jag be plåtslagarn fixa en ny lucka? Eller måste jag knacka bort ramen och mura in ett nytt?

Ramen ser ni på bilden.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör en ny lucka och använd den befintliga ramen.
Ser ut som en 3mm plåt skulle vara lagom.
Ena gångjärnstappen måste vara skruvad eller svetsas dit på plats.

larsbj skrev:
Gör en ny lucka och använd den befintliga ramen.
Ser ut som en 3mm plåt skulle vara lagom.
Ena gångjärnstappen måste vara skruvad eller svetsas dit på plats.
Ok. Skruvad, hur menar du då? Skulle man kunna ha en fjäderbelastad, som man trycker in, likt sprinten på ett klockarmband? Men det är krångligt att få till, och risk för att det pajar efter ett tag.

Gångjärnstappen på ena sidan brukar sitta fast i själva spjälluckan med tex 2 st M6 skruvar.

Sitter spjället i anslutning till själva bakugnen? Jag ser att du är från Jämtland. Normalt sker reglering av värmen av
norrländska bakugnar med hjälp av en sten som täpper till ett hål ovanför ugnsöppningen. Om spjället sitter uppe i
i själva skorstenen har det spjället inget med bakugnens funktion att göra. Vill du använda ugnen som värmekälla kan du täppa för lagom mycket med stenen så brinner det långsamt i ugnen. Vill du brassa på kan du ta bort stenen helt.

Karln

Nej, det har inget med bakugnen att göra, men väl med värmehållningen i huset. Pipan är enorm och värmen drar ut rätt snabbt utan spjäll. Skulle vart bra att kunna stänga efter eldning.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.