Hej!

Jag har en ljusslinga, okänt fabrikat men ny då jag har en fraktsedel på emballaget från 2020. Detta var dock första vintern vi använde den alls sedan den köptes.

Efter tre veckor utomhus har sladden brustit, se bild. Ingången till själva kontakten är integrerad dvs jag kan inte få upp den utan att säkert skada den. Finns det några andra vettiga sätt att laga denna på, tex klippa upp och byta kontakt?

tack

• Bruten sladd till ljusslinga med skador vid kontaktingången, närbild på den svarta kabeln och kontakten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kontakt och trasig sladd på en ljusslinga ligger på ett vitt underlag, slingan har använts utomhus i tre veckor.
    Skapa konto
  • Trasig kontakt på ljusslinga med etikett som visar tekniska specifikationer, inklusive modell och IP44-klassning.
    Skapa konto
A
Den är tyvärr gjuten och går inte reparera. Dessa är riktigt usel konstruktion. Går alltid sönder på samma ställe.

Jag har lagat 3 st sådana här. Man behöver se till så ledningen inte kan flexa vid ingjutningen. Det får inte bli en 90 graders böj då är den körd direkt i kyla.

Edit: Man får byta kontakt och skarva ihop ledningen. Jag gjorde en liten strumpa med en bit slang vid kontakten så den inte böjs precis vid ingjutningen.

Redigerat:
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Den är tyvärr gjuten och går inte reparera. Dessa är riktigt usel konstruktion. Går alltid sönder på samma ställe.

Jag har lagat 3 st sådana här. Man behöver se till så ledningen kan flexa vid ingjutningen. Det får inte bli en 90 graders böj då är den körd direkt i kyla.

Edit: Man får byta kontakt och skarva ihop ledningen. Jag gjorde en liten strumpa med en bit slang vid kontakten så den inte böjs precis vid ingjutningen.
Tack för ditt svar!
Det är så vanskligt att det pumpas ut miljontals produkter med så kasst fabrikat.

Känner du eller någon eventuellt till ifall just denna typ utav kontakt också säljs som ”öppna” kontaktdon med möjlighet att på så sätt skarva in den avklippta sladden?

A
Det fanns som reservdel på hyllan hos Jula eller Rusta om jag minns rätt. Vilka det nu var som sålde dessa.

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det fanns som reservdel på hyllan hos Jula eller Rusta om jag minns rätt. Vilka det nu var som sålde dessa.
Tusen tack. Jag kikar in hos dem, har en rusta relativt nära.

Bästa svaret

Genaugenau Genaugenau skrev:
Hej!

Jag har en ljusslinga, okänt fabrikat men ny då jag har en fraktsedel på emballaget från 2020. Detta var dock första vintern vi använde den alls sedan den köptes.

Efter tre veckor utomhus har sladden brustit, se bild. Ingången till själva kontakten är integrerad dvs jag kan inte få upp den utan att säkert skada den. Finns det några andra vettiga sätt att laga denna på, tex klippa upp och byta kontakt?

tack
Hej!
Hade samma problem men med en Tomte. Kabeln gick av precis vid kontakten till transformatorn.
Hittade hos Clasohlson.com förlängnings kabel med rätt kontakt i ena änden. Kabeln är dessutom bättre en den tunna orginal.
Tätnings ringen gick också att skruva på transformatorn.Finns både 2 & 5 meter.
Jag köpte 2m för 39.9 !

Förpackning till en uppblåsbar tomtefigur, synlig framför ett hus. Texten beskriver enkel uppsättning och storleken 1,3 meter.
Skapa konto
Närbild på en rund, svart elektrisk kontakt med två metallstift, del av en förlängningskabel för transformator.
Skapa konto
Hand som håller i en svart transformator med synlig tvåpolig kontakt.
Skapa konto
Förpackning för Northlight förlängningskabel 2m för flexibla solsystem.
Skapa konto
Etikett på en Northlight förlängningskabel 2m från Clas Ohlson, med kontaktinformation och artikelnummer.
Skapa konto

• Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
R RobbaniBro skrev:
Hej!
Hade samma problem men med en Tomte. Kabeln gick av precis vid kontakten till transformatorn.
Hittade hos Clasohlson.com förlängnings kabel med rätt kontakt i ena änden. Kabeln är dessutom bättre en den tunna orginal.
Tätnings ringen gick också att skruva på transformatorn.Finns både 2 & 5 meter.
Jag köpte 2m för 39.9 !

[bild][bild][bild][bild][bild]
Fantastiskt. Stort tack och snyggt jobbat med din lösning!

Här är produkten: https://www.clasohlson.com/se/Northlight-Flexible-Solar-System-forlangningskabel/p/36-9427

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.