S
Hej,
Har en 6 år gammal tvättmaskin som ger felkoden ”kan ej tömma” vid tvätt. Jag har enligt instruktionsboken öppnat luckan framtill och rensat vid avloppsfiltret. Men det hjälper inte. Samma felkod dyker upp igen, och jag märker i avloppsröret att det verkar vara dåligt flöde ut på vattnet. Nån som har erfarenhet av detta och kan ge tips hur nästa steg i felsökningen går till? Det verkar lite bökigt att få bort avloppsröret på baksidan av maskinen, och kan stoppet ens kommit ända dig och isåfall tagit sig förbi filtret..?
Tacksam för erfarna tankar!

mvh, snickesnackarn
 
P
en del fabrikat har dåliga pumpar
och andra bra
 
S
electroluxaren skrev:
en del fabrikat har dåliga pumpar
och andra bra
Det är en Bosch om det är av intresse..
 
S
electroluxaren skrev:
en del fabrikat har dåliga pumpar
och andra bra
Men om det är pumpen som är kass, borde den inte gett upp helt då? Alternativt nåt annat felmeddelande?
 
P
kollat anslutningen till vattenlåset?=
 
Kommer du åt pumphjulet till avloppspumpen?
Bör nås om man tar bort silplåten i botten på maskinen.
Jag har ett par gånger fixat vår diskmaskin genom att plocka bort tandpetare, som hade blockerat pumphjulet.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
P
Med tanke på det du skriver att det flödar men dåligt skulle jag kolla slangen till pumpen så att det inte ligger ett täcke där samt pumphusets alla anslutningar för att slutligen kolla slangen ut.
mycket vanligt idag att brukarna tvättar med lågkvalitativt tvättmedel i kombination med för låga temperaturer.
vilket gör att avloppslangen täpps igen av fett, tvättmedel och vattenavlagringar.
IOM att du inte skriver ut vad det är för modell är det inte mer än så här allmänt man kan beskriva hur den grundläggande felsökningen skall gå till
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
S
electroluxaren skrev:
Med tanke på det du skriver att det flödar men dåligt skulle jag kolla slangen till pumpen så att det inte ligger ett täcke där samt pumphusets alla anslutningar för att slutligen kolla slangen ut.
mycket vanligt idag att brukarna tvättar med lågkvalitativt tvättmedel i kombination med för låga temperaturer.
vilket gör att avloppslangen täpps igen av fett, tvättmedel och vattenavlagringar.
IOM att du inte skriver ut vad det är för modell är det inte mer än så här allmänt man kan beskriva hur den grundläggande felsökningen skall gå till
Tack för alla svar. La maskinen på sidan då den var öppen i botten.
Ska skruva loss pumpen och kolla över den samt alla slangar och anslutningar.
Återkommer med resultat och eventuella följdfrågor.
Bosch Serie 6 (Vario Perfect) heter maskinen.
 
S
Efter att ha rengjort alla slangar, monterat ner pumpen och rengjort utan framgång, så hittade jag idag felet. Bakom den grova slangen som tömmer ner vattnet från trumman till pumpen så hade det fastnat en bh-vaddering bakom någon gummiliknande boll. Svåråtkomligt utan att ta isär baksidan och hela trumman, men löste det ändå med att böja till en krok av en spik som jag fäste på ett grillspett. Lyckades pilla in den och kroka fast bh-vadderingen. Vilken lycka! Nu funkar den igen!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
P
S Snickesnickarn skrev:
Efter att ha rengjort alla slangar, monterat ner pumpen och rengjort utan framgång, så hittade jag idag felet. Bakom den grova slangen som tömmer ner vattnet från trumman till pumpen så hade det fastnat en bh-vaddering bakom någon gummiliknande boll. Svåråtkomligt utan att ta isär baksidan och hela trumman, men löste det ändå med att böja till en krok av en spik som jag fäste på ett grillspett. Lyckades pilla in den och kroka fast bh-vadderingen. Vilken lycka! Nu funkar den igen!
ja sa ju det ett täcke...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.