Hej på er,

Två frågor som jag gärna vill ha hjälp med att få svar på: (vore toppen om vi kan hålla oss till ämnet också)

1 . Bild ett är det fel jag har - kommunikationsfel med utedel - kan en verkligen okunnig person göra något kortsiktigt för att lösa detta?
Resultatet är att en automsäkring löser ut och jag just nu måste köra på elpatron, mkt onödigt.

2- Bild två och tre - Har en gammal CTC enligt bild som har gått 143 XXX timmar så det kanske är dax att köpa nytt. Vill ha något som gör att jag kanske kan styra lite lagom, ta bort värme mellan vissa klockslag och kanske på något sätt optimera gentemot att att jag solceller på taket.

Vilka är de tre bästa fabrikaten, rätt storlek och kanske tom bra installatörerer i Stockholm?

Bakgrund:
Villa - 1947, ca 220 kvm tre plan, moderna vatten radiatorer ca 20000 kWh

TACK!!

• Display på värmepump visar "Hög värmepump" och "Kommunikationsfel Utedel", med en grön bakgrund och knappar för navigering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en CTC Ecoel 1550/1800 värmepanna med tekniska specifikationer och data.
    Skapa konto
  • Bild av CTC-panna display som visar historisk driftinformation med total drifttid 143167 timmar, elvärme 63260 kWh och högsta framledningstemperatur 53°C.
    Skapa konto
1. Vore nog bra om du skrev vad det är för utedel mer exakt du har för att underlätta svar.

2. En ny värmepump på ca 13 kW borde bli lagom men man måste jämföra specarna noga för att se vad de ger vid olika temperaturer. NIBE har bäst styrsystem om man vill ha finesser. T.ex. IVT/Bosch, CTC och Thermia gör också bra värmepumpar men den sistnämnda har mer begränsat styrsystem när det gäller finesser.

• Gilla
chevan
  • Laddar…
Om det är kommunikationsfel så börja med att kolla kommunikationskabeln mellan enheten - det kan vara råttor och annat som gnagt sönder eller att det är avryckt och avbrott eller 'bara' dålig kontakt.

Nu har jag inte koll på om det är klenspänning (< 50 Volt) som kommunikationen sker via en separat sladd eller om det är i samband med strömförsörjning (lågspänning)

---

Är kompressordelar, värmeväxlare etc. i bra skick så fins det ingen anledning att skrota ut sådant i förtid bara för att ingen bemödade sig att felsöka en glappande kabel...

• Gilla
chevan
  • Laddar…
B
Om säkringen går, så är det klart att kommunikationen upphör.

Med tanke på det borde kanske kunna försöka mäta sig till om det finns en kortslutning (kanske i kabeln ut) eller se om det verkar vara brända komponenter.

Jag skulle nog felsöka lite innan man fattar beslut om att byta ut. Ibland är det enkla fel

• Gilla
chevan
  • Laddar…
Missade att säkringen också löser ut - den delen måste man titta på först då en strömlös enhet självklart inte kan kommunicera.

här gäller det att försöka avgöra om det är kompressorn som gett upp eller om det fins någon värmelement eller något annat som har kortslutit sig.

Om det är kompressorn som inte vill starta och drar massor av startström så att säkringen går efter ett antal sekunder och det är 1-fas kompressor - så skulle jag kontrollera dess start/driftkondenstor att de inte har tappat all kapacitans - då för låg/utan kapacitans kan kompressorn inte starta.

går säkringen väldigt tvärt vid tillslag så är det annat fel eller kortslutning att söka.

• Gilla
chevan
  • Laddar…
P
C chevan skrev:
Hej på er,

Två frågor som jag gärna vill ha hjälp med att få svar på: (vore toppen om vi kan hålla oss till ämnet också)

1 . Bild ett är det fel jag har - kommunikationsfel med utedel - kan en verkligen okunnig person göra något kortsiktigt för att lösa detta?
Resultatet är att en automsäkring löser ut och jag just nu måste köra på elpatron, mkt onödigt.

2- Bild två och tre - Har en gammal CTC enligt bild som har gått 143 XXX timmar så det kanske är dax att köpa nytt. Vill ha något som gör att jag kanske kan styra lite lagom, ta bort värme mellan vissa klockslag och kanske på något sätt optimera gentemot att att jag solceller på taket.

Vilka är de tre bästa fabrikaten, rätt storlek och kanske tom bra installatörerer i Stockholm?

Bakgrund:
Villa - 1947, ca 220 kvm tre plan, moderna vatten radiatorer ca 20000 kWh

TACK!!
Är det en EcoAir som sitter som värmepump, så sitter det en annan styrenhet med en display under en lucka på värmepumpen till höger på framsidan, vad visar den på displayen ?
Kommunikationen mellan EcoEl och EcoAir går tillsammans med strömmatningen mellan enheterna men det kan vara en ärgad kontakt som spökar för kommunikationen, bryt strömmen på enheterna och lirka/ dra i sladden för kommunikation vid plintarna.

Manual EcoAir : file:///C:/Users/peter.HOME/Downloads/Manualer%20tidigare%20produkter-CTC%20EcoAir%20-%20Modell%20105%20_%20107%20_%20109%20I%20111-16150193-1.pdf

Manual EcoEl : file:///C:/Users/peter.HOME/Downloads/Manualer%20tidigare%20produkter-CTC%20EcoEl%20-%20Modell%201550%20och%201800-16210105-2.pdf

• Gilla
chevan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.