Denna kran sitter i vår stuga.
Det droppar ganska mycket ur den, jag gissar att det "bara" är att byta packningar?
Den är dock från ca 1970, ingen aning om märke.
Hur vet jag vilka packningar?
Vågar man ge sig på en så pass gammal eller risk att man inte får ihop grejerna sen? (Balofix separat för köket finns tyvärr inte)
Själva "halsen" glappar en del också, kan man åtgärda?
Bäst kanske är att byta blandare helt, men då vi troligen skall göra om köket helt inom 1-2 år känns det dumt att lägga pengar på det nu. Men kanske det man "måste" göra?
/Jocce
Det droppar ganska mycket ur den, jag gissar att det "bara" är att byta packningar?
Den är dock från ca 1970, ingen aning om märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hur vet jag vilka packningar?
Vågar man ge sig på en så pass gammal eller risk att man inte får ihop grejerna sen? (Balofix separat för köket finns tyvärr inte)
Själva "halsen" glappar en del också, kan man åtgärda?
Bäst kanske är att byta blandare helt, men då vi troligen skall göra om köket helt inom 1-2 år känns det dumt att lägga pengar på det nu. Men kanske det man "måste" göra?
/Jocce
Redigerat:
Stäng av inkommande vatten och gör ledningarna tycklösa, lossa plastvreden, skruva av kranbrösten och byt till nya käglor av rätt modell.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ll-vvs/ventiloverstycken/ventilkaglor-450677/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ll-vvs/ventiloverstycken/ventilkaglor-450677/
För att lossa plasvreden stäng vattnet, öppna kranarna fullt då kan ni dra vredet rakt upp.
Ta sen en skiftnyckel och skruva loss kranbröstet och byt, sen samma procedur tillbaka.
Ta sen en skiftnyckel och skruva loss kranbröstet och byt, sen samma procedur tillbaka.
Problemet är att det är en fjällstuga med långt till närmsta ställe att köpa nya på.useless skrev:
Kanske får köpa på mig ett par olika, något vettigt ställe som har flera storlekar?
Kan man göra en kvalificerad gissning med hjälp av bilden?
/Jocce
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 703 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 703 inlägg
Kan du inte stänga av vattnet och ta med en kägla det sista du gör innan du sticker därifrån nästa gång? Sen köper du rätt käglor, monterar och slår på vattnet det första du gör nästa gång du drar till stugan.Jocce81 skrev:
Inte bara jag som nyttjar stugan så vågar inte riktigt göra det ifall det är någon annan som skall nyttja den.Düsseldorff skrev:
Dessutom 60 mil för mig dit...
/Jocce
Då har jag varit i stugan...och så klart inte rätt version med mig.
Var får jag tag på rätt enligt bilderna här?
Nedan ser ni standardversionen jag köpte på Jula...
/Jocce
Var får jag tag på rätt enligt bilderna här?
Logga in
Skapa konto
Nedan ser ni standardversionen jag köpte på Jula...
Logga in
Skapa konto
/Jocce