Denna kran sitter i vår stuga.
Det droppar ganska mycket ur den, jag gissar att det "bara" är att byta packningar?
Den är dock från ca 1970, ingen aning om märke.

Gammal kran med två stjärnformade handtag och märken av kalk i en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal kran med droppande vatten i en stuga, visar glapp i halsen och slitage, nära ett fönster.
Skapa konto

Hur vet jag vilka packningar?
Vågar man ge sig på en så pass gammal eller risk att man inte får ihop grejerna sen? (Balofix separat för köket finns tyvärr inte)

Själva "halsen" glappar en del också, kan man åtgärda?

Bäst kanske är att byta blandare helt, men då vi troligen skall göra om köket helt inom 1-2 år känns det dumt att lägga pengar på det nu. Men kanske det man "måste" göra?

/Jocce

Redigerat:
Det sitter säkert en standard "ventilkägla" i kranen.
Kostar inte många kronor.
Finns bilder och videor på nätet hur bytet går till.

För att lossa plasvreden stäng vattnet, öppna kranarna fullt då kan ni dra vredet rakt upp.
Ta sen en skiftnyckel och skruva loss kranbröstet och byt, sen samma procedur tillbaka.

A Argastesnickaren skrev:
För att lossa plasvreden stäng vattnet, öppna kranarna fullt då kan ni dra vredet rakt upp.
Ta sen en skiftnyckel och skruva loss kranbröstet och byt, sen samma procedur tillbaka.
'

ser ut som att TS vred är fastskruvade

T tergo skrev:
'

ser ut som att TS vred är fastskruvade
Håller helt med, jag zoomade inte in, alla som jag bytt på innan har inte varit skruvade som dessa

Bara att lossa skruven och sedan dra rakt upp så lossar vredet.

useless useless skrev:
Stäng av inkommande vatten och gör ledningarna tycklösa, lossa plastvreden, skruva av kranbrösten och byt till nya käglor av rätt modell.
[länk]
Hur vet jag vilken som är rätt modell?

/Jocce

A Argastesnickaren skrev:
Håller helt med, jag zoomade inte in, alla som jag bytt på innan har inte varit skruvade som dessa
nä jag byt på några stycken men inte träffat på fastskruvade vred, blandaren måste väldigt gammal

Öppna kranarna är ett bra tips innan man lossar
Jocce81 Jocce81 skrev:
Hur vet jag vilken som är rätt modell?

/Jocce
Det märker du när du har skruvat lös den.

T tergo skrev:
nä jag byt på några stycken men inte träffat på fastskruvade vred, blandaren måste väldigt gammal
Från ca 1970

/Jocce

useless useless skrev:
Öppna kranarna är ett bra tips innan man lossar

Det märker du när du har skruvat lös den.
Problemet är att det är en fjällstuga med långt till närmsta ställe att köpa nya på.
Kanske får köpa på mig ett par olika, något vettigt ställe som har flera storlekar?

Kan man göra en kvalificerad gissning med hjälp av bilden?

/Jocce

Düsseldorff
Jocce81 Jocce81 skrev:
Problemet är att det är en fjällstuga med långt till närmsta ställe att köpa nya på.
Kanske får köpa på mig ett par olika, något vettigt ställe som har flera storlekar?

Kan man göra en kvalificerad gissning med hjälp av bilden?

/Jocce
Kan du inte stänga av vattnet och ta med en kägla det sista du gör innan du sticker därifrån nästa gång? Sen köper du rätt käglor, monterar och slår på vattnet det första du gör nästa gång du drar till stugan.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kan du inte stänga av vattnet och ta med en kägla det sista du gör innan du sticker därifrån nästa gång? Sen köper du rätt käglor, monterar och slår på vattnet det första du gör nästa gång du drar till stugan.
Inte bara jag som nyttjar stugan så vågar inte riktigt göra det ifall det är någon annan som skall nyttja den.
Dessutom 60 mil för mig dit...

/Jocce

Då har jag varit i stugan...och så klart inte rätt version med mig.

Var får jag tag på rätt enligt bilderna här?

Hand håller en metallpatron med gängor och gummitätningar, inköpt som standardversion på Jula.
Skapa konto

Nedan ser ni standardversionen jag köpte på Jula...
Cylindriskt byggbeslag bredvid ett måttband på ett träbord som visar beslagets storlek i centimeter.
Skapa konto

/Jocce

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.