Hej,
Jag hoppas jag lägger denna tråd i rätt del, annars får den flyttas dit den hör hemma.
Med sommarstugeköpet ingick en soluppvärmd utedusch från Demerx modell Sunny 40. Enligt produktinfo så är materialet PVC. Vid fyllnad och tryckbildning så släppte bottendelen. Tänkte slipa rent för hand med sandpapper och rengöra med aceton. Min tanke är att använda epoxi 2-komponentslim, och bara pressa ihop och låta det härda ordentligt ett dygn. Är det någon som gjort något liknande och kan uppmuntra detta eller rekommendera en annan metod? Se bifogade bilder.
Tack på förhand,
Mvh oduschad
Jag hoppas jag lägger denna tråd i rätt del, annars får den flyttas dit den hör hemma.
Med sommarstugeköpet ingick en soluppvärmd utedusch från Demerx modell Sunny 40. Enligt produktinfo så är materialet PVC. Vid fyllnad och tryckbildning så släppte bottendelen. Tänkte slipa rent för hand med sandpapper och rengöra med aceton. Min tanke är att använda epoxi 2-komponentslim, och bara pressa ihop och låta det härda ordentligt ett dygn. Är det någon som gjort något liknande och kan uppmuntra detta eller rekommendera en annan metod? Se bifogade bilder.
Tack på förhand,
Mvh oduschad
Jag tänkte skruva för att komplettera förbandet med lim. Problemet är dels som du är inne på risk för sprickbildning, och åverkan i plasten kan göra att den inte alls går att laga efteråt. Ett annat problem är att när man börjar bygga på diametern med nitar eller skruv är att underdelen inte längre passar i hylsan/stödet som håller den uppe.
Borra rakt genom så du har två hål 180 grader mot varandra eller hur jag ska uttrycka det och sen ta en metallstång/pinne som är exakt så lång att den inte "bygger på" diametern..... Skulle lösa båda problemen?🤔F FraxinusExcelsior skrev:Jag tänkte skruva för att komplettera förbandet med lim. Problemet är dels som du är inne på risk för sprickbildning, och åverkan i plasten kan göra att den inte alls går att laga efteråt. Ett annat problem är att när man börjar bygga på diametern med nitar eller skruv är att underdelen inte längre passar i hylsan/stödet som håller den uppe.
Epoxin har nu härdat 1 dygn. Den är fylld, testad, tömd, rest på sin rätta plats och fylld igen och håller tätt än så länge. Vi får se hur länge lagningen håller 
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Det där gick inget vidare. Lagningen höll väl drygt en månad innan den gav upp. Nyligen kastade jag mig över problemet igen. Jag gick mer grundligt tillväga med rengöringen och använde lamellrondell monterad på borrmaskin och ruggade upp plasten både i röret och på pluggen. Jag använde aceton och sedan applicerade jag Tangit PVC-U på båda delarna och sen bankade jag in pluggen och torkade av överflödet. Jag såg direkt mellan rör och skarv att limmet smält plasten, plasten formades efter hur jag drog trasan
Så det gav mig förtroende för att det borde fungera. 24 timmar senare, resning, fyllning, tätt. Håller tätt fortfarande efter ca en vecka.
I anvisningen till limmet står det att man ska använda deras primer/rengöring som består av ca 50-50 aceton och butanon. I mitt fall gick det bra med bara aceton.
Jag kan rekommendera att hålla till utomhus eller i väl ventilerade utrymmen, jag har aldrig upplevt ett lim som sticker så fränt i näsan.
Nu använder jag också en annan avlastningsmetod för vattentrycket. När vattnet värms upp så är det inte så konstigt att den vill skjuta ut pluggen ur botten. Från duschen sitter en vattenslang på några meter, den har en stopp-anslutning. Så när slangen som ansluts till den kopplas ifrån, så stannar vattnet kvar i både dusch och slang. Sedan öppnar jag kranen på duschen, ser till att den är på varma sidan. Övertrycket som då uppstår kan enkelt rinna ut genom duschmunstycket. Vid användning av duschen kan det ta max några sekunder för den att fylla på den lilla mängd vatten som dränerats ut när det var som varmast/högst tryck.
De här varma dagarna vi haft nu är det duschbart redan kl 13-14 och då står den i väst-läge.
Efter rengöring av duschmunstycket kan vi ha det så här fint hos oss.
I anvisningen till limmet står det att man ska använda deras primer/rengöring som består av ca 50-50 aceton och butanon. I mitt fall gick det bra med bara aceton.
Jag kan rekommendera att hålla till utomhus eller i väl ventilerade utrymmen, jag har aldrig upplevt ett lim som sticker så fränt i näsan.
Nu använder jag också en annan avlastningsmetod för vattentrycket. När vattnet värms upp så är det inte så konstigt att den vill skjuta ut pluggen ur botten. Från duschen sitter en vattenslang på några meter, den har en stopp-anslutning. Så när slangen som ansluts till den kopplas ifrån, så stannar vattnet kvar i både dusch och slang. Sedan öppnar jag kranen på duschen, ser till att den är på varma sidan. Övertrycket som då uppstår kan enkelt rinna ut genom duschmunstycket. Vid användning av duschen kan det ta max några sekunder för den att fylla på den lilla mängd vatten som dränerats ut när det var som varmast/högst tryck.
De här varma dagarna vi haft nu är det duschbart redan kl 13-14 och då står den i väst-läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har också en Demerx Sunny 40 men för mig släppte toppen.
Jag lät ytorna torka och sedan rengjorde jag med isopropanyl och använde vanligt superlim (småtuber från typ biltema). Lät härda i 1 dygn innan jag vattenfyllde.
Jag övervägde en likande lagning FraxinusExcelsior gjorde då jag har Tangit kvar sedan poolbygget. Bra att veta att de också funkar om min enkla lagning inte fungerar över tid.
Jag lät ytorna torka och sedan rengjorde jag med isopropanyl och använde vanligt superlim (småtuber från typ biltema). Lät härda i 1 dygn innan jag vattenfyllde.
Jag övervägde en likande lagning FraxinusExcelsior gjorde då jag har Tangit kvar sedan poolbygget. Bra att veta att de också funkar om min enkla lagning inte fungerar över tid.
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Tackar för tipsen. Jag skall testa superlim och tangit. Skall man rengöra med aceton? Jag körde T-Röd senast. Min lagning var gjord på PVC lim. Den höll en säsong.
Jag kan bara rekommendera grundlig rengöring, du kanske behöver slipa bort gamla limrester först. Rengör ytan med aceton och lägg sen på tangit enligt instruktionen.
T-Röd lämnar feta spår efter sig och lim fäster inte så bra då.
Lagningen jag gjorde förra året håller bra än.
Lycka till!
T-Röd lämnar feta spår efter sig och lim fäster inte så bra då.
Lagningen jag gjorde förra året håller bra än.
Lycka till!
Använd riktigt PVC lim. Det finns hos alla poolleverantörer. Det är det enda som håller i längden.F FraxinusExcelsior skrev:Jag tänkte skruva för att komplettera förbandet med lim. Problemet är dels som du är inne på risk för sprickbildning, och åverkan i plasten kan göra att den inte alls går att laga efteråt. Ett annat problem är att när man börjar bygga på diametern med nitar eller skruv är att underdelen inte längre passar i hylsan/stödet som håller den uppe.
Jag sandpapprade, ruggade ytan ordentligt och rengjorde med aceton.
Jag körde superlimet från Biltema. Det börjat bra i år iaf.
Jag trodde att det gick åt pipan när jag skulle pressa dit bottenplattan för den hamnade lite snett. Men den verkar tät. Peppar peppar.
Jag körde superlimet från Biltema. Det börjat bra i år iaf.
Jag trodde att det gick åt pipan när jag skulle pressa dit bottenplattan för den hamnade lite snett. Men den verkar tät. Peppar peppar.
Redigerat:
BTW apropå polbygge. Hur gjorde du? Något du dokumentarade?Richard_F skrev:
Har också en Demerx Sunny 40 men för mig släppte toppen.
Så övertryck "pyser ut" genom öppna varmvattenkranen? Man måste ha en stopplugg på slangens andra ände?F FraxinusExcelsior skrev:Det där gick inget vidare. Lagningen höll väl drygt en månad innan den gav upp. Nyligen kastade jag mig över problemet igen. Jag gick mer grundligt tillväga med rengöringen och använde lamellrondell monterad på borrmaskin och ruggade upp plasten både i röret och på pluggen. Jag använde aceton och sedan applicerade jag Tangit PVC-U på båda delarna och sen bankade jag in pluggen och torkade av överflödet. Jag såg direkt mellan rör och skarv att limmet smält plasten, plasten formades efter hur jag drog trasanSå det gav mig förtroende för att det borde fungera. 24 timmar senare, resning, fyllning, tätt. Håller tätt fortfarande efter ca en vecka.
[bild]