Her fått nedslag på OVK sedan skåp byggts framför frånluftslucka i väggen i köket. Har nu monterat en 100 mm flexkanal på ca 1 meter, som ansluter i skåpväggen enligt bilder. Fick nys om att det kan krävas renslucka vid böjen in till väggen, men kan inte hitta några produkter eller hur det ska gå till. Någon som gjort liknande eller vet var man hittar rätt produkt?
Ett vitt tak med infälld spotlight och synlig eldos samt skuggspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förvaringsskåp med hushållsartiklar ovanpå, inklusive blå burk och ventilationsslang som går genom hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renslucka är ett t-rör med ett ändlock i mitten som man kan lossa o rensa

• Gilla
Runnis
  • Laddar…

Bästa svaret

S shiftlock skrev:
Her fått nedslag på OVK sedan skåp byggts framför frånluftslucka i väggen i köket. Har nu monterat en 100 mm flexkanal på ca 1 meter, som ansluter i skåpväggen enligt bilder. Fick nys om att det kan krävas renslucka vid böjen in till väggen, men kan inte hitta några produkter eller hur det ska gå till. Någon som gjort liknande eller vet var man hittar rätt produkt?
Ett t-rör (i rätt dimension förstås) och ett renslock eller blindlock

https://ventilation.se/t-ror-125-12...-GtLGENy4kNEonzjmQVWx07vUcm8e55xoC1EQQAvD_BwE

https://ventilation.se/renslock-125...McvThPuy6vD3FdvAF3ddG7M1R8EeYhvRoCBXoQAvD_BwE

Och så sätter du den så att renslocket pekar ut mot skåpsfronten.

E Eby90 skrev:
Ett t-rör (i rätt dimension förstås) och ett renslock eller blindlock

[länk]

[länk]

Och så sätter du den så att renslocket pekar ut mot skåpsfronten.
Tack för tydligt svar. Har sett sådana men förstår knappt vad det ska hjälpa, det blir ju isåfall ändå en krök efter rensluckan in i vägganslutningen så man får ju inte så mycket bättre åtkomst av denna?

BirgitS
Rensluckan ska sitta precis mitt i kröken, ena änden av den långa raka delen är rensluckan och den andra går in i väggen medan röret på tvärs går bort till ditt ventilationsdon.

S shiftlock skrev:
Tack för tydligt svar. Har sett sådana men förstår knappt vad det ska hjälpa, det blir ju isåfall ändå en krök efter rensluckan in i vägganslutningen så man får ju inte så mycket bättre åtkomst av denna?
Nej, vrid T-röret 90 grader så blir det rätt, det ska vara rakt spår från renslucka in i vägg.

Om du ändå ska handla kanaldelar så tycker jag du ska köpa en bit kanal och byta ut flexslangen också, så ser dragningen lite proffsigare ut.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Om du ändå ska handla kanaldelar så tycker jag du ska köpa en bit kanal och byta ut flexslangen också, så ser dragningen lite proffsigare ut.
Kommer bara bli krångligare att få passningen mellan skåpen att bli rätt, och hur det ser ut bryr jag mig inte om.

Däremot försöker jag hitta information om hur delarna och slangen ska tätas, om alls? Räcker det med silvertejp eller behövs fog och spännen och andra material?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.