E
Ska bygga ny imkanal och den kommer gå ca 70 cm horisontellt i bjälklaget ovanför köksskåpen innan den fortsätter uppåt. Hur uppfyller man kravet på rensbarhet med en sådan konstruktion?

Räcker det med en lucka i vertikalen alldeles ovanför bjälklaget?

Det beskedet hat jag fått för ett antal år sedan. Det skall även vara ok med flera krökar utan lucka om man installerar en rensvajer i kanalen.

E
Har blivit lite mer ändringar. Kommer bygga enligt bilden. Gipslåda som jag fyller med isolering. Kommer sätta ytterligare en renslucka uppe på vinden. 125 mm rör, så det lär inte vara några problem att rensa den.

Imkanal.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hempularen skrev:
Det beskedet hat jag fått för ett antal år sedan. Det skall även vara ok med flera krökar utan lucka om man installerar en rensvajer i kanalen.
Gammalt inlägg men jag blir inte klok på dessa imkanaler! Vi har lite besvärliga förhållanden och efter mycket efterforskning och planerande återstår fortfarande många frågor! Jag har massa 90 gradersböjar, finns inte möjlighet att ha renslucka vid varje men har identifierat två ställen som lämpliga. Fattar inte hur man installerar en rensvajer? Får inte upp något när jag googlar.

Två. Jag läser nu i en annan tråd att du skriver att man inte får använda böjliga rör. Det låter inte orimligt eftersom de absolut är ganska fragila. Men det är såklart det vi har tryckt in på kattvinden nu, det enda vi såg som lösning. Den här: https://soliduct.se/isolerad-imkanal-160mm-4m.htm.

Är det bara en sämre idé eller inte ens godkänt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.