6 416 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Rensa systemet från järnslam och elände..
Vi har haft rätt mycket järn i vattnet det senaste och nu beslutat oss för att byta ut vårt filter/hydropress mot en lösning med Göingefilter och hydrofor..
Dock öppnade jag toan häromdagen för den stod och läckte. Där i var det MYCKET järnrester kan jag säga, kanske annat elände också. Vattnet var helt rostfärgat.
Det fick mig att fundera på hur resten av systemet (400m. golvvärme, radiatorer, VVB etc.) ser ut.. Kan ju bara tänka mig att det är lika illa där.
Det jag skulle vilja göra är såklart att få hela systemet rent i samband med att vi installerar de nya prylarna.. Rören till tappkranar är jag inte såå orolig för eftersom de ju kommer att spolas ur när det "nya" vattnet kommer - men de slutna systemen däremot - de känns tråkigare..
Hur gör man - finns det något medel att köra igenom, eller vad..
Alla tips mottages tacksamt.!!
Dock öppnade jag toan häromdagen för den stod och läckte. Där i var det MYCKET järnrester kan jag säga, kanske annat elände också. Vattnet var helt rostfärgat.
Det fick mig att fundera på hur resten av systemet (400m. golvvärme, radiatorer, VVB etc.) ser ut.. Kan ju bara tänka mig att det är lika illa där.
Det jag skulle vilja göra är såklart att få hela systemet rent i samband med att vi installerar de nya prylarna.. Rören till tappkranar är jag inte såå orolig för eftersom de ju kommer att spolas ur när det "nya" vattnet kommer - men de slutna systemen däremot - de känns tråkigare..
Hur gör man - finns det något medel att köra igenom, eller vad..
Alla tips mottages tacksamt.!!
Hej, som du själv skriver, så kommer vattenledningar mm att spolas ur när du tappar vatten ur dem. Kanske du behöver skruva loss perlatorerna (silarna) på blandarna för att göra rent dem från gojs.
Det bör inte vara nåt problem med de slutna systemen, golvvärme mm just pga av att de är slutna, och ni inte har tillfört en massa vatten hela tiden. De har ju inget att göra med tappvattensystemet, mer än då när man fyller på vatten.
Behöver man däremot fylla på nytt vatten ofta pga nåt läckage eller problem med expansionen, då kan det bli problem, annars är det lugnt.
Det bör inte vara nåt problem med de slutna systemen, golvvärme mm just pga av att de är slutna, och ni inte har tillfört en massa vatten hela tiden. De har ju inget att göra med tappvattensystemet, mer än då när man fyller på vatten.
Behöver man däremot fylla på nytt vatten ofta pga nåt läckage eller problem med expansionen, då kan det bli problem, annars är det lugnt.
Ok.
Men säg då att även vattnet i det slutna systemen är fulla av järnslam och alger... Hur rensar man enklast där.. :-/
Risken att det är på det viset är ju inte direkt obefintlig - med tanke på vilket skitvatten vi har...
Men säg då att även vattnet i det slutna systemen är fulla av järnslam och alger... Hur rensar man enklast där.. :-/
Risken att det är på det viset är ju inte direkt obefintlig - med tanke på vilket skitvatten vi har...
Alger lär du knappast ha i ett slutet system, de kräver ju ljus och näring för att överleva.Styx skrev:
Slutna system gör man bäst i att låta vara enligt min erfarenhet. Eventuellt "järnslam" gör nog ingen skada om det funkat tidigare genom åren.
Hade samma problem i förra kåken som var nybyggd, vattenburen golvvärme med egen brunn, badrums schunten som sitter i golvvärme centralen, kallade oftast på värme, det vill säga att vatten cirkulationen alltid gick igenom den ventilen, tillslut "gäggade" flödes skruven på den slingan igen.
Finns en firma i gustavsberg eller om det värmdö som klorerade våran brunn, han hade utvecklat ett system för att rensa golvvärme slingor från avlagringar mm..
Finns en firma i gustavsberg eller om det värmdö som klorerade våran brunn, han hade utvecklat ett system för att rensa golvvärme slingor från avlagringar mm..
Jag vågar påstå, att även om shunten i badrummet kallade på värme, så tillsattes inget nytt vatten, såvida inte systemet är felkonstruerat.
Märk väl att golvvärmesystemet är separerat från vattensystemet. De har endast kontakt då man behöver fylla på vatten i det förstnämnda.
Har man dock behövt fylla på mycket vatten pga nåt läckage eller dylikt, kan man få problem med korrosion i ventiler mm.
Då kan man spola rent systemet med vatten om så behövs
Märk väl att golvvärmesystemet är separerat från vattensystemet. De har endast kontakt då man behöver fylla på vatten i det förstnämnda.
Har man dock behövt fylla på mycket vatten pga nåt läckage eller dylikt, kan man få problem med korrosion i ventiler mm.
Då kan man spola rent systemet med vatten om så behövs
vattnet var hög järnhalt, fyllde på max 2 gånger första halvåret... Men avlagringar hade fastnat i insexskruven som justerar flödet....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
