776 läst ·
11 svar
776 läst
11 svar
Rensa gängor från mässing, hur "träffa rätt" med gängtappen?
Jag drog av en dräneringsplugg av mässing (tror jag) på min kompressor. Mässingsgrejen gick alltså av exakt i höjd med änden på den påsvetsade muffen på kompressortanken.
Jag tänkte försöka rensa gängorna mha en gängtapp, men hur ser jag till att tappen hamnar rätt i gängorna? "Söker" den sig dit av sig själv eller finns det något knep?
Eller hur gör man bäst för att rensa gängor från en avdragen mässingsgrej? Har testat med skruvutdragare men det gick inget vidare, mässingen är så mjuk att den bara "borrar" sig igenom. Testade också att banka in en insexnyckel och försökte dra runt med den, men mässingen ger vika så det blev bara ett runt hål.
Jag tänkte försöka rensa gängorna mha en gängtapp, men hur ser jag till att tappen hamnar rätt i gängorna? "Söker" den sig dit av sig själv eller finns det något knep?
Eller hur gör man bäst för att rensa gängor från en avdragen mässingsgrej? Har testat med skruvutdragare men det gick inget vidare, mässingen är så mjuk att den bara "borrar" sig igenom. Testade också att banka in en insexnyckel och försökte dra runt med den, men mässingen ger vika så det blev bara ett runt hål.
Produkter som diskuteras: "skruvutdragare"
Skruvutdragarsats Rennsteig
Dra ut trasiga skruvar
249 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Haken är att innerdiametern är för liten.........Inte ens om man skulle ha en väldigt snäll förtapp så tror jag man skulle kunna rensa bort nippeln ur bef gänga. Risken är överhängande att man skär nytt i kvarvarande stump och sen kommer gängan helt fel och kanske förstör gängan man vill ha kvar istället.
Det är nog större kanske kanske att ta en helt annat gängtapp som passar bättre i hålet och sen hoppas att den river tag i bussningen och får den att följa med ur istället.
Det är nog större kanske kanske att ta en helt annat gängtapp som passar bättre i hålet och sen hoppas att den river tag i bussningen och får den att följa med ur istället.
Men du har en R10 gängtapp?joakim_j skrev:
Finns det material kvar av pluggen?
Om det bara är själva gängan kvar är nog det bästa att rensa den med ett spetsigt verktyg, typ tandläkarverktyg. Sen kan man för all del "rendra" gängan med en gängtapp.
Men om det är material kvar av själva pluggen är det bästa att försöka skruva ur den med hjälp av en torx-bit eller utdragare. Om du väljer utdragare, välj då den fyrkantiga varianten och inte "svinpitten" som är som en vänstergängad gängtapp. Den senare har en viss tendens att gå av i hålet, och då har du verkligen problem.
Drog du av den när du drog åt eller lossade? Om det är när du drog åt så bör den inte sitta så hårt. Prova med att ta en gammal morakniv, lagom stor skruvmejsel eller liknande som du inte är rädd om och slå in den rakt in i hålet och försök vrida loss resten av pluggen.joakim_j skrev:
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
97 kr inkl moms
Läs mer
Det var när jag försökte lossa den tyvärr. Men jag tog inte i så värst mycket. Måste vara jordens mjukaste metall i den där...S Strontus skrev:
Det är en del material kvar, typ ett par mm. Jag testade med en grispitt men det funkade inte alls. Var får man tag på en fyrkantig utdragare? Jag testade som sagt var med en insexnyckel men det funkade inte, den gick bara runt.C cpalm skrev:Men du har en R10 gängtapp?
Finns det material kvar av pluggen?
Om det bara är själva gängan kvar är nog det bästa att rensa den med ett spetsigt verktyg, typ tandläkarverktyg. Sen kan man för all del "rendra" gängan med en gängtapp.
Men om det är material kvar av själva pluggen är det bästa att försöka skruva ur den med hjälp av en torx-bit eller utdragare. Om du väljer utdragare, välj då den fyrkantiga varianten och inte "svinpitten" som är som en vänstergängad gängtapp. Den senare har en viss tendens att gå av i hålet, och då har du verkligen problem.
Var glad för att det är den delen som ska bort som är mjuk. Den dag du ska få ur avdragna pinnskruvar smidda av Sauron som fusionerat med en mjuk aluminiumtopp så kommer du att svära på riktigt...joakim_j skrev:
Är hålet hyfsat runt och centrerat? Om du inte lyckas med någon form av urdragare så är väl nästa steg i så fall att försöka borra bort så mycket du kan utan att skada gängorna. Sedan kanske du kan ta en skruvmejsel och banka till precis i ytterkanten lite snett inåt så kanske återstående gods spräcks och du kan gräva ur resten med mejsel + tång + våld. Bäst är om du kan fixa en vänsterborr så kanske resterna kommer ut av sig själva.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden