Hej!

Hur skulle ni gjort smidigast här för att kunna lyfta bort silen och rensa brunnen?

Jag tänkte kapa stupröret cirka 40 cm upp och sen köra en skarv.

Dåligt eller bra?
Finns bättre idéer?

• Stuprör mot tegelvägg med avrinning till brunn, omgiven av växter och plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knacka bort de två låsen och lyft bort hela röret 😀

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Knacka bort de två låsen och lyft bort hela röret 😀
Kanske bara jag, men känns som mer framtida problem.
Det är nog ingen som gjort tidigare, när man börjar hålla på med gamla grejer går saker alltid sönder.
Tänker att de igenmurade hållarna kan lossna i bruket när man slår bort kilen exempelvis.

Jag förstår att du tänker så men jag vill nästan lova dig att inget händer. De sitter ofta inte speciellt hårt. Ta en liten kloss emellan och knacka med hammaren bort plåtbit en. Jag har gjort detta massor av gånger, både hemma hos mig som har mexitegel ach andra. Börjar du såga kanske du vickar upp hålen större?🤔

Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag förstår att du tänker så men jag vill nästan lova dig att inget händer. De sitter ofta inte speciellt hårt. Ta en liten kloss emellan och knacka med hammaren bort plåtbit en. Jag har gjort detta massor av gånger, både hemma hos mig som har mexitegel ach andra. Börjar du såga kanske du vickar upp hålen större?🤔
Köper vad du säger.
Ville även göra rensning smidigare för framtiden. Att ta bort hela röret känns inte smidigt.
Det är dessutom ganska långt och har 3 kilsvep.

Därav min tanke på att kapa röret. Sågar isåfall med vinkelkapen och sen bara det sista med bågfilen så det blir inte mycket skakningar.

Låter vettigt. Det finns ju bra rör som träs på på utsidan och som kan lyftas upp vid rensning.

• Vit påskjutsrör med artikelnummer 26774, används som övergång mellan renstratt och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsuki
Ser ju ut som en skarv precis innan slutböjen, den går inte att skruva av lite lätt?

Satsuki Satsuki skrev:
Ser ju ut som en skarv precis innan slutböjen, den går inte att skruva av lite lätt?
Nje, önskar det vore så. Är svetsad eller lödd skarv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.