Hej,
Jag försöker rensa avloppet till mitt handfat (inte gjort det förut) genom att skruva loss den gula delen, se bilder. Men jag får bara ut den gula delen en halv centimeter och vågar inte forcera den. Har provat att rucka på den och dra utåt men den verkar sitta fast. Är det någon som har något tips?
Tack på förhand!

• Avloppsrör under ett handfat med en guldragering som en person försöker lossa för att rensa avloppet; rör och kopplingar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult rörfäste under handfat, delvis utdraget och fast, med vit röranslutning.
    Skapa konto
  • Vit rördel med gul plastpropp monterad ovanpå en svart behållare i ett installationsutrymme.
    Skapa konto
M Matilda- skrev:
Hej,
Jag försöker rensa avloppet till mitt handfat (inte gjort det förut) genom att skruva loss den gula delen, se bilder. Men jag får bara ut den gula delen en halv centimeter och vågar inte forcera den. Har provat att rucka på den och dra utåt men den verkar sitta fast. Är det någon som har något tips?
Tack på förhand!
Du har ju nästan fått ut låset i vattenlåset. Dra i med en bra tång samt ha som jag tror jag kunde tolka något för att samla upp vatten och glegg. Ta gärna något med höga kanter!

MVH Magnus

M _Magnus L skrev:
Du har ju nästan fått ut låset i vattenlåset. Dra i med en bra tång samt ha som jag tror jag kunde tolka något för att samla upp vatten och glegg. Ta gärna något med höga kanter!

MVH Magnus
M Matilda- skrev:
Hej,
Tack på förhand!
Fortsätt dra utåt samt vrid försiktigt CCV (moturs).

M _Magnus L skrev:
Fortsätt dra utåt samt vrid försiktigt CCV (moturs).
CCW menade jag men det är det samma som moturs eller vrid som du gjort till vänster. Samtidigt dra gärna med en bra tång som inte förstör plasten. En polygrip eller liknande.

Tack! Ska göra ett till försök att dra den då. Har rensat andra handfatsavlopp förut men då har det bara vara att skruva av nedåt, mycket enklare..

Tror att när man tidigare rensat så har man inte varit noggrann med att ta bort eventuellt smuts i gängorna? Bäst för dig är att försiktigt vrida kanske vrida aningen tillbaka samt ömsom pressa in och sedan dra ur. Sedan när du fått ut låset gör rent även gängor använda ex en gammal tandborste så.

M _Magnus L skrev:
Tror att när man tidigare rensat så har man inte varit noggrann med att ta bort eventuellt smuts i gängorna? Bäst för dig är att försiktigt vrida kanske vrida aningen tillbaka samt ömsom pressa in och sedan dra ur. Sedan när du fått ut låset gör rent även gängor använda ex en gammal tandborste så.
När du vridit max (vänster) pressa in vrid sedan samtidigt åt vänster.

S
M Matilda- skrev:
Hej,
Tack på förhand!
Har en vild gissning- (har aldrig sett detta förut!!)

Bild 1. Vrid vänster (1 cm) så den lilla gula "pluppen" åker uppåt och hamnar mitt för spåret (som syns på utsidan)
Min teori är att sedan drar man ut hela den gula grejen (rakt ut)

På bild 2 syns pluppen, och urtaget

Bild 3: Här ser man att du vridit för långt. Pluppen har passerat spåret den skall ut igenom. Ser inte bra ut.

Du kan ta bort hela röret. Släpp på muttern och ta loss hela kalaset. Nu kan du ta med hela röret till en rörmåkare som fixar det.

Borde gå att hitta en film på detta

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.