Hej,
Håller på att fräscha upp hallen på övervåningen hemma. Är väldigt osäker på vad jag ska göra och söker därför råd.
Var tidigare bröstpanel och strukturtapet som jag dragit ner (gick enkelt att dra ner och går enkelt att skrapa loss det gamla limmet). Under är det någon form av träfiberskivor (huset är från 1970). Mellan träfiberskivorna är det små skarvar, se bild.
Dessutom är det i hörnet en del av väggen som består av murstock samt en del ojämnheter, se bild.
Hur hade ni gått tillväga? Kan jag använda renoveringstapet på träfiberskivorna direkt? Bör jag spackla skarvarna först?
Hur gör jag vid murstocken? Kan jag för exempel bredspackla bort ojämnheterna där och efteråt sätta renoveringstapet?
Alternativet är gips utanpå allt men hade varit skönt att slippa det.
Väldigt tacksam för svar.
Håller på att fräscha upp hallen på övervåningen hemma. Är väldigt osäker på vad jag ska göra och söker därför råd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var tidigare bröstpanel och strukturtapet som jag dragit ner (gick enkelt att dra ner och går enkelt att skrapa loss det gamla limmet). Under är det någon form av träfiberskivor (huset är från 1970). Mellan träfiberskivorna är det små skarvar, se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom är det i hörnet en del av väggen som består av murstock samt en del ojämnheter, se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur hade ni gått tillväga? Kan jag använda renoveringstapet på träfiberskivorna direkt? Bör jag spackla skarvarna först?
Hur gör jag vid murstocken? Kan jag för exempel bredspackla bort ojämnheterna där och efteråt sätta renoveringstapet?
Alternativet är gips utanpå allt men hade varit skönt att slippa det.
Väldigt tacksam för svar.
Tusen tack för svar! 
Har liksom tänkt att gips kräver betydligt mer jobb (spackling/foder) och är dyrare men kanske inte stämmer om man vill ha ok resultat. Vad är fördelen med renoveringsgips kontra vanligt gips (bygger mindre vet jag)? Bortsett från det kommer jag väl behöva sätta smyglist runt dörrarna ändå eller?
Hur hade ni fäst gipset vid murstocken? Limma eller bara låta de ca 40 cm "hänga löst"?
Har liksom tänkt att gips kräver betydligt mer jobb (spackling/foder) och är dyrare men kanske inte stämmer om man vill ha ok resultat. Vad är fördelen med renoveringsgips kontra vanligt gips (bygger mindre vet jag)? Bortsett från det kommer jag väl behöva sätta smyglist runt dörrarna ändå eller?
Hur hade ni fäst gipset vid murstocken? Limma eller bara låta de ca 40 cm "hänga löst"?
Renoveringsgips är tunnare och därmed lättare att hantera och borde vara billigare (jag har inte kontrollerat). Om man vill så går det att böja lite för att följa med ojämnheter, vilket kan vara både en fördel och en nackdel beroende på hur man ser det.
Har inget direkt råd att bidra med vad det gäller murstocken.
Har inget direkt råd att bidra med vad det gäller murstocken.
Jag tycker bättre om att bredspackla än att använda renoveringsgips. Frågan är hur mycket problem det blir med sprickor i övergångar mellan olika material. Det kan kanske fungera att lägga latex i övergångarna. Troligen fungerar latex om man ska måla ytorna. Med tapet är det nog större risk för sprickor. Kanske bredspackla de hela ytorna och sätta renoveringsgips där det är blandade material? Jag har bara bredspacklat ytor med homogena material så jag har ingen erfarenhet av ditt exempel.
Vanligt gips är billigare än renoveringsgips i min lokala affär så tror det får bli det. Samt limma gipset vid murstocken. 
Bredspackling vågar jag mig inte på i dagsläget. Sparar det arbetsmomentet till en annan gång.
Tusen tack för input.
Bredspackling vågar jag mig inte på i dagsläget. Sparar det arbetsmomentet till en annan gång.
Tusen tack för input.
Klicka här för att svara
