Hej!
Vi ska till att renovera vardagsrummet där det i dag sitter en strukturtapet. Det är inte jättegrovt mönster men vi konstaterade ändå att de kommer att synas igenom tapeterna om vi sätter dem direkt på. Då åter står två alternativ:
1. Riva loss, spackla och slipa. Vi vill helst inte göra detta. Dels pga att det är en hel del jobb, men framför allt för att vi gärna slipper slipdamm och sådant, i ett rum som också är genomgång till fyra andra rum. Trassligt helt enkelt.
2. Sätta dit renoveringstapet och slippa slipandet.
Vi är mest sugna på nr 2 men funderar lite. Jag tar för givet att strukturen täcks, men hur är det med en bård upptill? Behöver man ta bort den? Och den tidigare tapetens skarvar, kommer det att synas?
Erfarenheter efterfrågas!
mvh
Anders
Vi ska till att renovera vardagsrummet där det i dag sitter en strukturtapet. Det är inte jättegrovt mönster men vi konstaterade ändå att de kommer att synas igenom tapeterna om vi sätter dem direkt på. Då åter står två alternativ:
1. Riva loss, spackla och slipa. Vi vill helst inte göra detta. Dels pga att det är en hel del jobb, men framför allt för att vi gärna slipper slipdamm och sådant, i ett rum som också är genomgång till fyra andra rum. Trassligt helt enkelt.
2. Sätta dit renoveringstapet och slippa slipandet.
Vi är mest sugna på nr 2 men funderar lite. Jag tar för givet att strukturen täcks, men hur är det med en bård upptill? Behöver man ta bort den? Och den tidigare tapetens skarvar, kommer det att synas?
Erfarenheter efterfrågas!
mvh
Anders
Ta bort bården och slipa skarvarna innan du sätter ren.tapeten. Sedan skiljer det en del på dom "easy cover" som säljs. Själv köper jag på Colorama, Duro Select och undviker tex Rustas. (Har även använt Nyans och den är "okej")
Använd ett bra vävlim, vävlim extra och mycket viktigt... släta ut tapeten med en spade med plastblad,, använd INTE en tapetborste eller skrapa får då trycker du in tapeten i strukturen. Tapeten ska lixom spännas över underlaget.
Duro Select.
https://www.durosweden.se/ovriga-produkter/
Nyans.
https://www.bauhaus.se/renoveringstapet-nyans-cover-10m
Spade.
Använd ett bra vävlim, vävlim extra och mycket viktigt... släta ut tapeten med en spade med plastblad,, använd INTE en tapetborste eller skrapa får då trycker du in tapeten i strukturen. Tapeten ska lixom spännas över underlaget.
Duro Select.
https://www.durosweden.se/ovriga-produkter/
Nyans.
https://www.bauhaus.se/renoveringstapet-nyans-cover-10m
Spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 318 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 318 inlägg
Om strukturtapeten är spaltbar, dvs. det går att riva loss det övre lagret med strukturen och då får kvar en tunn "papperstapet" så kan ju renoveringstapeten ge ett bättre resultat än om man sätter renoveringstapeten ovanpå strukturen.
Tackar för svaret, men jag känner att halva jobbet redan är gjort då, om man river bort lagret med själva strukturen. Då kan vi lika gärna sätta den vanliga tapeten direkt på den tunna "papperstapeten" istället för att dubbeljobba med renoveringstapet. Vi hoppas att renoveringstapeten ska täcka alla ojämnheter, det är väl hela syftet med den? Det är som sagt inte jättegrovt mönster utan på vippen att de gått att tapetsera rakt på den, men tyvärr syns mönstret svagt igenom. jag provtapetserade en lite bit i går ovanpå strukturtapeten.BirgitS skrev:
//A
Hur gick det med detta?A andersmossing skrev:Tackar för svaret, men jag känner att halva jobbet redan är gjort då, om man river bort lagret med själva strukturen. Då kan vi lika gärna sätta den vanliga tapeten direkt på den tunna "papperstapeten" istället för att dubbeljobba med renoveringstapet. Vi hoppas att renoveringstapeten ska täcka alla ojämnheter, det är väl hela syftet med den? Det är som sagt inte jättegrovt mönster utan på vippen att de gått att tapetsera rakt på den, men tyvärr syns mönstret svagt igenom. jag provtapetserade en lite bit i går ovanpå strukturtapeten.
//A
Vi har ett rum med tapet som är övermålad och är lite bubblig och ganska ojämn. Vi tänkte först riva tapeterna och sedan spackla och slipa men det ser ut som att underlaget är i för dåligt skick pga:
1. små bubblor
2. Gamla skruvskallar etc övertapetserade
3. Många lager tapeter
4.Tjock färg
Så jag tänkte helt enkelt:
1. Riva av det värsta
2. Slipa brett
3. Renoveringstapet
4.spackla slipa skarvar
5.Måla 3 väggar och tapetsera 4:e
Vad tror du om det?
Hej!
Vi landade till sist i att ta bort tapeterna. På vissa ställen helt, men "ångmaskin" men på de flesta ytor kunde vi dra bort lagret med strukturen. Pilligt jobb men nu är det gjort. Nu är allt förberett för tapetsering, men en får si om det hinns före jul.
Lycka till med ditt projekt!
//A
Vi landade till sist i att ta bort tapeterna. På vissa ställen helt, men "ångmaskin" men på de flesta ytor kunde vi dra bort lagret med strukturen. Pilligt jobb men nu är det gjort. Nu är allt förberett för tapetsering, men en får si om det hinns före jul.
Lycka till med ditt projekt!
//A
Liknande trådar
-
Bubblor och yta syns igenom renoveringstapet. Spackla, riva eller måla
Färg, Måla & Tapetsera -
Sätta renoveringstapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Renoveringstapet utan att först jämna till?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad har ni för erfarenhet av renoveringstapeter?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälper renoveringstapet?
Färg, Måla & Tapetsera