Vi planerar att flytta från vårt hus från -77 inom något år. Vissa saker börjar dock kännas angelägna att fixa men frågan är om det är ekonomiskt klokt sett till kommande försäljning? Jag har tagit in lite offerter enligt nedan.

1. Taket är original och alltså snart 50 år gammalt. Ca 270 kvm inkl garage. Sandapannorna ligger direkt på plywood/masonit utan papp. Det verkar torrt överallt. Pannorna har sandat ur en del med tiden såklart.
- alternativ 1: tvätta och måla 42000 kr
- alternativ 2: helt nytt tak uppbyggt enligt dagens normer 345000 kr inkl ny avvattning.
- alternativ 2: lämna, det läcker ju inte än?

2. Träpanel på gavlarna upptill behöver målas på hus och garage. Inte så akut dock, ser helt ok ut på
lite håll. En del torrsprickor. Ett par ruttna vindskivor i ändarna. En del panel är rejält spruckna och behöver bytas. Fönstren på ovanvåningen bör också målas.
- allt ruttet och sprucket byts. Mindre sprickor spacklas. Allt målas x2 inkl fönster och nytt trä grundas innan. 41000 kr
- låt vara, det ser inte illa så illa ut och på avstånd och på visning är det nog ingen som tänker allt för mkt på det?

3. Ca 20 tegelstenar behöver bytas pga frostsprängningar. En spricka ovan ett fönster på garaget, säkert pga rostad armering.
- fixa allt för 20000 kr.
- låt vara, sopa bara undan tegelflisorna på marken efter vinterns årliga sprängningar

Jag gillar verkligen tanken på att fixa allt och hur snyggt det blir om inget annat, men det skulle blin över 400’000 kr på ett hus värderat till ca 4,5M. Insidan kan nämnas är tipntop och totalrenoverad, så med bra utsida finns inget att anmärka på vid besiktning.

Vad hade du gjort, du kloka person?

• Tegelfasad med svartmålad träpanel och ett mindre fönster på husgaveln under en mulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart tak med vindskivor, några med alger. Takrännor syns också, del av diskussion om renoveringsbehov och kostnad inför husförsäljning.
    Skapa konto
  • Närbild av tegelvägg med skador; vissa tegelstenar är brutna eller spruckna, antydande frostsprängningar.
    Skapa konto
  • Sprucken fasadtegel och slitet träpanel ovanför ett fönster.
    Skapa konto
  • Svart träpanel med torrsprickor och ventiler mot tegelvägg.
    Skapa konto
  • Tegelhus med mörka trädetaljer och gammalt tak, välskött utsida med målade fönster.
    Skapa konto
  • Bild på ett äldre tak med sandpannor som behöver underhåll; potentiella åtgärder inkluderar tvätt, målning eller totalrenovering enligt dagens normer.
    Skapa konto
Redigerat:
T
Det är ju lite en fråga om vad en mäklare säger kan ge ett bättre pris om ni bara tänker ekonomiskt men sen är ju frågan lite om vad ni vill lämna för intryck. Att bara göra kosmetiska förändringar som egentligen inte påverkar "risken" kan ju uppfattas som bedrägligt. Det beror ju så mycket på köparens kunskap och insikt också.

1. Att bara måla ger en falsk bild av behovet att göra något åt taket men jag tror det är svårt att "räkna hem" ett byte. Kanske kan det ge fler intressenter som inte behöver göra jobbet/betala det själva. Så länge det inte läcker så skulle jag nog inte göra något åt det, vill man bara få det att se bra ut så måla - en besiktning borde ändå ta upp att det lider mot sin tekniska livslängd.

2. Finns det läckor i sprickorna? Annars skulle jag nog bara tvätta bort alger. Många tänker nog att lite målning är något de klarar själva, och även byta några panelbrädor.

3. Sprucken tegelfasad skulle jag fixa. Det är synligt och många är nog osäkra på hur allvarligt det är och är rädda för att det betyder sättningar i huset (dvs dyrt att fixa). Om det inte är mer kostnad än 20' så är det nog något som kan ge ett mervärde vid försäljning.

• Gilla
el_palpo och 1 till
  • Laddar…
Nymålade takpannor = vad är det som ska döljas? Om det är tätt så bråka så lite som möjligt med taket så inget rubbas och blir otätt.
Fasad och vindskivor fixas lätt i samband med takbytet som i alla fall "måste" göras.
Ställningen är då redan på på plats och vindskivorna byter man dessutom med taket.

Fönster är viktigt och är de fräscha/ser fräscha ut budgeterat man kanske inte in det när man sätter vad huset får kosta. Om det är värt 40 kkr vet jag inte men jag reagerar på dåliga fönster då det är en så viktig och synlig del av skalet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.