Hej.

Har storrenovering i hall-vardagsrum-kök.
En del i köket blir gipsväggar. Resten sitter det strukturtapet och vanlig vit slät tapet.

Nu till valet att göra med alla väggarna. Vi ska ha vita väggar men vad ska man välja. Väv och måla? Spackla och måla direkt på? Vad gör man bäst idag?

Har varit inne på slät väv på alla väggar och sedan måla? Pratat med 2 målare som säger att man ej kör väv idag utan man bredspacklar alla väggar och målar direkt på?

Nu blir jag mer osäkert. Tips tas mer än gärna emot.

NiMa79 NiMa79 skrev:
Hej.

Har storrenovering i hall-vardagsrum-kök.
En del i köket blir gipsväggar. Resten sitter det strukturtapet och vanlig vit slät tapet.

Nu till valet att göra med alla väggarna. Vi ska ha vita väggar men vad ska man välja. Väv och måla? Spackla och måla direkt på? Vad gör man bäst idag?

Har varit inne på slät väv på alla väggar och sedan måla? Pratat med 2 målare som säger att man ej kör väv idag utan man bredspacklar alla väggar och målar direkt på?

Nu blir jag mer osäkert. Tips tas mer än gärna emot.
Jag spacklade direkt på strukturtapeten hemma, blev super. Sitter den släta tapeten bra så går det måla utan att spackla

BirgitS
En del strukturtapeter är spaltbara, dvs. det yttre lagret med själva strukturen går att riva av ganska lätt och kvar blir bara en mycket tunn papperstapet.

Målarna är ju proffs på att bredspackla men det är inte så lätt för den som inte har gjort det förut och då gör ju renoveringstapet det lite lättare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.