Gäller mitt ett och halvplans villa med källare, bygd 1966. Husets övervåning har ju träbjälklag, dvs, man står på trä när man är i övrevåningen.

Och nu tänker vi att renovera övervåningen - uttöka befintligt toalett till badrum, gipsklä hela övervåningen, byta gamla gardrobe mot nya IKEA PAX Gardrobe, osv.
Enbart IKEAs PAX Gardobe väger ca. 500 kg. Och sen har vi också uttökade tyngd pga badrumsrenovering (golvvärme, spånskiva, flyttspackel, kakel, klinkers) och gipsskivor för hela övervåning.

Fråga: skulle vi vara oroligt/tänka på utökade tyngd som träbjälklag ska bära på övrevåningen? Eller klarar den det?

Tekniska info:
Entréplans yttervägg är ca. 11 meter lång och det är ca.7 meter mellan två ytterväggar. Entréplan är ca. 70 kvm stor och övreplan är ca. 50 kvm stor (resten 20 kvm täcks av kattvind i övreplan). På entréplan har vi en vardagsrum som är också exakt 7 meter bred, dvs ligger mellan två yttervägg utan något synliga bärande i vardagsrum.

Nej. Det är småpotatis.
Men jag är lite nyfiken på hur mycket garderober ni ska montera om de väger 500 kg. Jag tyckte att vi hade fruktansvärt mycket i vår tidigare lägenhet och alla de ägde knappa 100 kg.

Tack för svaret.
Gamla garderob var inbyggd på storlek 3,5 meter bred, ca 2 meter lång och ca 60 cm djup.
Men vi kommer att riva ner allt och ersätta det med IKEA PAX: 3st 1-meters stommar och 1st 0,5 meters stomme. Och enbart stommar vägar ca. 170 kg. Sen tillkommer lådor, hyllplan, osv. Totaltvikt på offert står på 448 kg.

Tror IKEAs PAX är ganska tung jämför till ex. med deras PLATSA series. Men det bara PAX som passar det här storleken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.