Hej!

Vi har villa fr -63, oisolerad platta på mark, ca 120 kvm BYA.

På nedervåningen är det dags för renovering av kök, hall och vardagsrum till öppen planlösning, ca 80 kvm av bottenvåningen.

Planen är att riva ut allt på de 80 kvm, lägga EPS-cement, och golvvärmeslingor (någon isolering emellan kanske behövs?)., ny parkett. Alternativt Nivell-golv men vill inte förlora takhöjd. Man kan förstås ha kvar uppreglat golv och radiatorer men vill modernisera, ska byta fönster samtidigt.

Behöver allt råd jag kan få, ska vi köra på? Eller risk för fukt mot de ca 30 kvm som kommer ha kvar uppreglat golv (resten 10kvm är betonggolv och kakel som andas.

Edit: jag har seriös byggfirma som kommer göra jobbet.

Redigerat:
Hur är golvuppbyggnaden idag?
Hur många cm har du att spela med?

EPS-cement är smidigt att jobba med men isolerar mycket sämre än EPS-plattor. Som Rizze säger, hur mycket höjd har du att spela med, har du tänkte bila bort plattan, har du konstruktionsritningar så du vet vad du har att vänta dig.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har golvspån sen 10cm eps.
Nör jag skulle renovera badrummet så tog jag bort spån och eps ich sen bilade jag ner 10cm till och fyllde med eps betong.
Det var typ vad man sa då för att motsvara 10cm eps.
men nån golvvärme rekommenderades inte pga plattans konstruktion oavsett.
Så jag vet inte om råden ändrats nu det var några år sen.

Gräv ut max, jämna av med perlite, isolera med PIR skivor och gjut en tunn platta utan EPS kulor.

R Rizze skrev:
Hur mycket vore bra, om man inte vill bila upp plattan? jag ska som sagt ha firma som gör jobbet och budgeten är inte obegränsad. Ska såga upp en bit och mäta exakt nästa vecka.

Redigerat:
J jhall skrev:
Gräv ut max, jämna av med perlite, isolera med PIR skivor och gjut en tunn platta utan EPS ku
T TheGame skrev:
Jag har golvspån sen 10cm eps.
Nör jag skulle renovera badrummet så tog jag bort spån och eps ich sen bilade jag ner 10cm till och fyllde med eps betong.
Det var typ vad man sa då för att motsvara 10cm eps.
men nån golvvärme rekommenderades inte pga plattans konstruktion oavsett.
Så jag vet inte om råden ändrats nu det var några år sen.
För 10 år sedan renoverade vi badrummet på nedervåning. Någon sorts cement och golvvärme (el) lades. Torskade iof kanske ca 5 cm i takhöjd men det gjorde inte så mycket eftersom det var badrum. Inga problem alls sedan dess.
Rabbithole Rabbithole skrev:
Gräv ut max, jämna av med perlite, isolera med PIR skivor och gjut en tunn platta utan EPS kulor.
Detta låter bäst, tyvärr kan jag inte göra någonting själv ohc budgeten är begränsad men jag utgår från att byggfirman kan sin sak. Hoppas på att det inte medför någon risk ur fuktsynpunkt.

F Fangorn skrev:
För 10 år sedan renoverade vi badrummet på nedervåning. Någon sorts cement och golvvärme (el) lades. Torskade iof kanske ca 5 cm i takhöjd men det gjorde inte så mycket eftersom det var badrum. Inga problem alls sedan dess.

Detta låter bäst, tyvärr kan jag inte göra någonting själv ohc budgeten är begränsad men jag utgår från att byggfirman kan sin sak. Hoppas på att det inte medför någon risk ur fuktsynpunkt.
Ok med el kanske det är ok, den värmer väll på när man slår igång den. Men om man har golvvärme som uppvärmningskälla (för mig fjärrvärme) så blir det nog mycket spill och fuktförskjutning osv, som jag fick förklarat

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F Fangorn skrev:

Byggfirmor brukar vara dåliga på att optimera och kommer välja den metod som ger dom ett enkelt jobb.

Jag tycker EPS betong är skit som inte bör användas alls. Det isolerar dåligt och du får inte en fin yta. Dessutom blir det konstigt med ingjuten golvvärme.

Hur tjockt skickt har du att spela på?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Frerider
Pir isolering används i väldigt liten omfattning det är väldigt dyrt och svårt att räkna hem ekonomiskt.
Vanlig EPS isolering i högre kvalitet är det mest kostnadseffektiva mot mark.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Byggfirmor brukar vara dåliga på att optimera och kommer välja den metod som ger dom ett enkelt jobb.

Jag tycker EPS betong är skit som inte bör användas alls. Det isolerar dåligt och du får inte en fin yta. Dessutom blir det konstigt med ingjuten golvvärme.

Hur tjockt skickt har du att spela på?
Det är ett utmärkt material i rätt användningsområde.
Man lämnar inte ytan från eps betong man flyter ovanpå dagen efter.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
R Rizze skrev:
Uppreglat golv. Jag har 12-13 cm att spela på :(

Frerider
Om du vill ha vattenburen golvvärme och trägolv så hade jag lagt xps skivor 50mm och sedan tex. 70mm LK-spårakiva som man lägger golvvärmen i och sedan byggplast, lumpapp och parkett eller vilket trägolv du avser flytande..

• IMG_2240.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2241.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2239.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Gräv ut, markduk efter ditt ändamål, singel, isolering efter ändamål, gjut.
Alt genvägar.

F Fjonken skrev:
Gräv ut, markduk efter ditt ändamål, singel, isolering efter ändamål, gjut.
Alt genvägar.
Då får jag ta genväg tror jag. Blir för dyrt att låta någon göra det 😞

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.